Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34788
    sogat
    Deltagare

      Problemet löst, fortsätt att scrolla ned för att ta del av lösningen eller se post #15

      Hej,

      Jag har en WRX 2007 med 14 500mil på nacken som sen i våras börjat att gå varm emellanåt. En dag så körde jag några repor med nya catbacken och upptäcker efter ett tag till min förvåning att tempen började bli onormalt hög, så jag stannar och kollar vad som händer – Detta är början på en mer eller mindre lång mardröm. Jag upptäcker att fläktarna inte går trots det faktum att vattentempen är 100-110 grader. Al’right tänker jag, detta är ju inte ett dugg bra så jag låter motorn svalna lite och försöker sedan köra därifrån, det är också nu jag märker att tempen faktiskt sjunker när jag kör så jag hade ju faktiskt cirkulation i systemet.

      Vidare så gick dagarna och problemet återkom inte, fläktarna startade när de skulle och vattentempen var som den skulle vara. Jag höll dock ett extra öga och märkte en del avvikelser från det normala, t.ex. att det ibland kunde bubbla i kylarresorvaren. När fläktarna sen startade vid +96 grader så bubblade det ännu mer, det kokade aldrig utan var definitivt luft som hittade vägen ut genom resorvaren men bilen gick som den skulle. På verkstaden sade man att det var väldigt konstigt och ovanligt men att om bilen går som den ska och inte dricker vatten och/eller spär ut vattnet i oljan så är det bara att låta det vara, luften kunde ju hitta ut ur systemet själv uppenbarligen. Men en vacker dag så började bilen att gå varm igen, denna gången så skedde det vid stadskörning. Temperaturen kunde gå från +90 till +106 inom loppet av ett par sekunder för att sen stanna på +106 trots det faktumet att fläktarna nu fungerade klockrent, både den högra och vänstra. Om jag t.ex. gasade till vid ett trafikljus så kunde tempen sjunka lika snabbt ned till +86. Om jag däremot inte gasade så att jag stressade motorn så kunde det ge motsatta effekten och tempen kunde stiga yttligare. Vid det här laget tänkte jag att det måste vara termostaten som inte öppnar sig. Stod jag i garaget med en vattentemp på +106 och gasade på tomgången så kunde tempen stiga till +110 och sedan sjunka så länge jag stressade motorn lite, då kunde den sjunka ned till +86. Om jag däremot slutade stressa motorn så slutade även tempen att sjunka, bra tänkte jag, då är det ju termostaten förmodligen.

      Problemet försvann åter igen men kunde återkomma t.ex. i kön till Max, bara att denna gången så steg temperaturen snabbt till +96, då startade fläktarna och vattentempen sjönk lika snabbt för att sedan stiga lika snabbt när fläktarna slutat gå. Det gick några dagar och problemet försvann sedan helt, bilen höll nu +90 grader i kön på Max, precis som den skall göra. Vid det här laget så försvann problemet helt och bilen gick felfritt i tv-tre veckor.

      Dags för service ca 2-3 veckor senare:Man utför 15 000mila-servicen, byter glykol mm. Bilen går som den ska i någon dag för att sedan börja beté sig som den gjort från början, gå varm vid stadskörning, dvs. köra långsamt, mycket start och stopp. Tempen kunde gå från allt mellan +85 till +115 grader, och svängde jag in på en gata med +115 grader och gasade till så sjönk tempen mirakulöst, det var dock inte alltid det här knepet fungerade, men ibland så var det precis som att någon viftade med trollstaven.

      Nu måste jag ju byta termostaten så jag bokar tid och fick den bytt i veckan, hämtade bilen och fick höra att det fungerade kanon under provkörningen på motorvägen och när den sedan efteråt fick stå på tomgången. Jag hämtade bilen och körde den i hopp om att allt var löst, jag noterar dock att tempen är väldigt låg vid motorvägskörningen, +86 håller jag och vid någon uppförsbacke så kommer jag upp till +90 grader. Väl nere i samhället på 50-vägarna så blir bilen varmare och kommer upp till +95 men stannar där, men vid det här laget anar man ugglor i mossen. Stannar och hör fläktarna starta, tempen fortsätter att öka till +100 grader – Helvete, perkele utbrister jag. Kör vidare och bilen betér sig precis som tidigare.

      Vid det här laget skiter det sig fullständigt, förut har tempen kunnat gå ner om man gasat till lite, nu ökade den istället trots flera försök. Vid +120 grader så stannar jag efter vägen, det går inte att få ner tempen. Detta är första gången jag faktiskt behövt stanna för att tempen blivit så hög. Kylarresorvaren var nästan överfull. Låter bilen svalna och gör ett nytt försök med att ta mig därifrån, hela 2 mil hemifrån. Jag kommer kanske en halv kilometer innan motortempen blir kritisk och jag får stanna igen. Efter flera försök så hittar jag upp på motorvägen där jag kan ligga på hög växel och sakta puttra hemmåt, höll +100 – 110 grader hela vägen hem där bilen än idag står parkerad.

      Summa summarum: Problemet uppdagas när fläktarna en gång inte startade. Bubblor i kylarresorvaren veckorna efter, bilen går som den ska trots att det bubblar. Problemet återkommer, bilen går varm vid stadskörning men kan kyla ner sig om man stressade bilen lite. Bilen kan gå varm i kön på donken, fläktarna går men tempen sjunker inte. Problemet försvinner, bilen håller +90 i drive in kön. Problemet återkommer, nu går det inte ens att få ner tempen trots att man stressade bilen, kylarresorvaren överfull.

      Är jättetacksam för all hjälp jag kan få. Verkstaden har beställt ny kylare, är dock tveksam till att det faktiskt är den?

      Plot note: Stod man på tomgången och gasade till när vattentempen var +106 grader så kunde den öka till +110 för att sedan sjunka till +86 så länge man stressade bilen lite. Slutade man tomgasa så avstannade även kylningen.

      #282773
      SmilesPerHour
      Deltagare

        Det måste ju vara fläktarna som krånglar, eller någon temp. sensor som är glapp/trasig.

        Att det skulle vara själv kylaren låter ej troligt.

        #282778
        sogat
        Deltagare

          Det måste ju vara fläktarna som krånglar, eller någon temp. sensor som är glapp/trasig.

          Att det skulle vara själv kylaren låter ej troligt.

          Fläktarna kan ju gå konstant nu utan att tempen sjunker, det är alltså inte fläktarna som är problemet. Det är också av denna anledningen som jag trodde att det var termostaten. Temperaturen är korrekt, motorn går varm, annars hade den ju inte tryckt ut vatten i vattenresorvaren.

          Med vänlig hälsning,

          #282771
          Simon.x
          Deltagare

            Fläktarna kan ju gå konstant nu utan att tempen sjunker, det är alltså inte fläktarna som är problemet. Det är också av denna anledningen som jag trodde att det var termostaten. Temperaturen är korrekt, motorn går varm, annars hade den ju inte tryckt ut vatten i vattenresorvaren.

            Med vänlig hälsning,

            Hej

            Se över så du inte har luft i systemet. (Öppna full värme in i kupen sedan kläm på slangarna med motorn i gång)

            Se even över att vatten pumpen driver runt vattnet i systemet.

            Ta ut termostaten och se att denna öppnar fullt värm upp vatten och droppa mer denna i (Micka vattnet till den temp den ska öppna sedan droppa ner denna i vattnet använd temp mätare)

            //Simon

            #282774
            SmilesPerHour
            Deltagare

              Fläktarna kan ju gå konstant nu utan att tempen sjunker, det är alltså inte fläktarna som är problemet. Det är också av denna anledningen som jag trodde att det var termostaten. Temperaturen är korrekt, motorn går varm, annars hade den ju inte tryckt ut vatten i vattenresorvaren.

              Med vänlig hälsning,

              Dum fråga kanske, men har du kollat så att fläktarna trycker/suger luften åt rätt håll?

              Sen går väl temperaturmätaren i instrumenteringen på en annan sensor än den ECU:n tar signal ifrån, eller?

              #282775
              KingCon
              Deltagare

                Dålig vattenpump kanske. Verkar ju som den cirkulerar vattnet som den ska först när du varvar motorn.

                #282779
                sogat
                Deltagare

                  Hej

                  Se över så du inte har luft i systemet. (Öppna full värme in i kupen sedan kläm på slangarna med motorn i gång)

                  Se even över att vatten pumpen driver runt vattnet i systemet.

                  Ta ut termostaten och se att denna öppnar fullt värm upp vatten och droppa mer denna i (Micka vattnet till den temp den ska öppna sedan droppa ner denna i vattnet använd temp mätare)

                  //Simon

                  Hej,

                  Får göra det. Tycker det känns som luft i systemet, men frågan är hur det kommer in i systemet. Jag har bytt kylarglykolen två gånger inom loppet av en månad på subaruverkstaden och det är fortfarande samma problem. När jag svänger ibland så är det precis som att luften vandrar, tempen sjunker och cirkulationen kommer tillbaka för stunden. Skulle ett kylarlock som kärvar kunna skaåa ett sådant problem? Har noterat att vattnet den trycker ut i vattenresorvaren inte går tillbaka när motorn svalnar, det borde det ju göra?

                  Termostaten byttes i torsdags.

                  Med vänlig hälsning,

                  #282780
                  sogat
                  Deltagare

                    Dum fråga kanske, men har du kollat så att fläktarna trycker/suger luften åt rätt håll?

                    Sen går väl temperaturmätaren i instrumenteringen på en annan sensor än den ECU:n tar signal ifrån, eller?

                    Ja fläktarna fungerar som de ska, bilen går varm när fläktarna inte ens ska behöva gå. 🙂

                    Har inte gått efter instrumentpanelen, jag tar värdena från ecun så att jag hela tiden kan hålla koll på tempen.

                    Med vänlig hälsning,

                    #282781
                    sogat
                    Deltagare

                      Dålig vattenpump kanske. Verkar ju som den cirkulerar vattnet som den ska först när du varvar motorn.

                      Fast i regel brukar ju vattenpumpen bara sluta att fungera, större delen av tiden jag kört bilen med detta problemet så har bilen kylt precis som den ska. När man legat i motorvägsfart så har den oftast hållt 90 grader, tyder på att det är något annat än vattenpumpen in my opinion.

                      #282772
                      Simon.x
                      Deltagare

                        Hej,

                        Får göra det. Tycker det känns som luft i systemet, men frågan är hur det kommer in i systemet. Jag har bytt kylarglykolen två gånger inom loppet av en månad på subaruverkstaden och det är fortfarande samma problem. När jag svänger ibland så är det precis som att luften vandrar, tempen sjunker och cirkulationen kommer tillbaka för stunden. Skulle ett kylarlock som kärvar kunna skaåa ett sådant problem? Har noterat att vattnet den trycker ut i vattenresorvaren inte går tillbaka när motorn svalnar, det borde det ju göra?

                        Termostaten byttes i torsdags.

                        Med vänlig hälsning,

                        Hej

                        Det kan bli en luft ficka i systemet som stannar kvar om man inte får ut all luft då det bygger på tryck.

                        (det vinns en ventil som styr varmt/kallt in till kupen)

                        Sen att tempen sjunker då du kör på motor väg är inte ovanligt så du får mer kylning då fordonet får mer luft framifrån.

                        (Stanna aldrig om den blir för varm låt fart vinden kyla ner den DVS låt den rulla fram plus sätt på värmen MAX i kupen med fläkten på fullt så du blir av med värmen snabbast) men belasta inte bilen.

                        (Glöm inte öppna fönstren så du inte blir stekt inne i bilen nu när det är sommar) 😉

                        Har du turbo skölden hel ? (den för värmen avgränsaren)

                        Det finns väl 2 lock 1 med fjäder den andra är utan vid IC nu står det ju WRX (så är inte helt säker på detta)

                        //Simon

                        #282776
                        KingCon
                        Deltagare

                          Snabba rörelser upp och ner på tempen brukar ju innebära att det läcker in komp i kylvattnet.

                          #282782
                          sogat
                          Deltagare

                            Hej

                            Det kan bli en luft ficka i systemet som stannar kvar om man inte får ut all luft då det bygger på tryck.

                            (det vinns en ventil som styr varmt/kallt in till kupen)

                            Sen att tempen sjunker då du kör på motor väg är inte ovanligt så du får mer kylning då fordonet får mer luft framifrån.

                            (Stanna aldrig om den blir för varm låt fart vinden kyla ner den DVS låt den rulla fram plus sätt på värmen MAX i kupen med fläkten på fullt så du blir av med värmen snabbast) men belasta inte bilen.

                            (Glöm inte öppna fönstren så du inte blir stekt inne i bilen nu när det är sommar) 😉

                            Har du turbo skölden hel ? (den för värmen avgränsaren)

                            Det finns väl 2 lock 1 med fjäder den andra är utan vid IC nu står det ju WRX (så är inte helt säker på detta)

                            //Simon

                            Hej,

                            Jo absolut, jag tycker att allt talar för att det är en luftficka snarare än kylaren. Tänkte kolla om kylaren fungerar som den ska i dagarna, den ska väl egentligen vara kall nere och varm upptill. Tänkte också kolla med infraröd termometer så att det inte är stopp i den, men det här är verkligen långsökt.

                            Hur som helst, absolut att bilen får mer kylning när man åker längs motorvägen, så långt är jag på det klara. 🙂 I Torsdags så kom jag dock upp i 120 grader längs en mindre väg, då var det inte frågan om något annat än att stanna efter vägen, stänga av bilen och slå på tändningen igen eftersom bilen bara blev varmare på tomgången också.

                            Mja, jag har nog bara sett en värmesköld och det är den som sitter ovanför turbon. 😮

                            Med vänlig hälsning,

                            #282783
                            sogat
                            Deltagare

                              Snabba rörelser upp och ner på tempen brukar ju innebära att det läcker in komp i kylvattnet.

                              Brukar? Du är den första som nämner detta men det är precis så min bil betér sig, ena sekunden kan jag hålla 90 grader och 10 sekunder senare kan jag vara uppe i 95 – 100 grader. Sen från ingenstans så sjunker tempen till +86 och pallrar sig sakta upp till 90 och stannar där….för stunden, sen är det raka vägen upp till 0 – 115 grader och sen dalar det ned igen. Detta i sin tur har lett till att en annan sitter och håller stenkoll på tempen..finns absolut ingen logik till att tempen ibland går upp, men att den ibland däremot sjunker och återgår till det normala efter en högersväng tycker jag tyder på luft i systemet.

                              Med vänlig hälsning,

                              #282784
                              sogat
                              Deltagare

                                Okej, så en liten uppdatering på läget.¨

                                Provade mig fram lite idag och upptäckte att vattnet i expansionskärlet inte rinner tillbaka när bilen svalnar. Faktum är att jag vetat om detta ett tag men enbart sett det efter att bilen gått varm. Detta leder till en slutsats – Vi har luft i systemet. Vidare så är kylarlocket en god kandidat för att vara felande.

                                Hur som helst så saknades det vatten kylaren så jag fyllde över det tills att det blev fullt, dessutom fyllde jag resterande vatten i behållaren uppe vid motorn, där var det nästan tomt. Efter att jag gjort detta så ser jag att vattnet är exakt så mycket som det ska vara på alla tre ställen, därefter startade jag motorn och lät den gå lite. På högsta punkten bubblade det, vilket inte är bra. Skruvade dit allt igen och allt verkade lira. Bilen håller nu tempen och fungerar okej, vid högre varvtal sjunker tempen, tydligt tecken på att vattenpumpen är frisk och kry.

                                Jag kör ca 3mil och på den här stunden så har vattnet åter igen tryckts tillbaka in i expansionskärlet, bilen svalnar och vattnet rinner inte tillbaka. Det bubblar nu i expansionskärlet, luft…luft i massor. Toppackingen är förmodligen skrot. Får uppdatera allt med att arbetet fortgår, min förhoppning är att fler med samma problem i framtiden kommer att hitta den här tråden.

                                Tack för ikväll. 🙂

                                #282785
                                sogat
                                Deltagare

                                  Hej, tänkte att det var hög tid för att återkoppla gällande bilen min som gått varm. Nu är problemet äntligen ur världen.

                                  Som redan sagts så har det varit en mardröm, bilen åkt in och ut på verkstaden utan att de hade en aning om vad det kunde vara. Först fick jag termostaten bytt men med samma resultat och nu i veckan var det kylaren som stod på tur – Med exakt samma utgång, bilen fungerar ett tag efter att den varit inne på verkstaden och börjar sen helt okontrollerat att gå varm utan att någonting hjälper.

                                  Redan innan kylarbytet så hade jag mina tvivel om att det skulle vara kylaren som var boven i dramat då ingenting faktiskt tydde på att det var den. Jag köpte även en “Block tester” från England för att se om bubblorna jag talade om innehöll koldioxid, vilket de inte gjorde. :confused:

                                  Efter konstaterandet att det förmodligen inte rörde sig om trasig toppackning eller kylare så började jag leta runt på internet och det var då jag blev upplyst om att kylarlocken är en dealbreaker för att bilen inte ska gå varm. Givetvis hade kylarlocken varit på tapeten tidigare och vi hade kollat så att de fungerade som de skulle, vilket de också gjorde. Men det här var intressantare än så då det uppenbarade sig hur dessa två kylarlock harmonerade med varandra.

                                  Förutom att det finns två olika kylarlock med två olika tryckvärden så har locket uppe vid intercoolern ett “Reverse pressure valve”. Lockets lägre tryck tillåter vattnet att tryckas över till överfyllandstanken och när bilen svalnar så skall den omvända ventilen öppna upp med vakumet och låta vattnet från överfyllandstanken sugas tillbaka. Det här locket ser också till så att systemet är trycksatt, att blanda ihop locken och sätta ett annat här får hela kylsystemet att fallera eftersom inget tryck kan byggas upp, vilket i sin tur leder till att motorn går okontrollerat varm och kan leda till trasiga topplockspackningar.

                                  Locket på kylaren har en helt annan arbetsuppgift, och den är att upprätthålla trycket i kylsystemet. Det här locket kommer sällan in i bilden eftersom det övre lockets lägre tryckvärde gör så att vattnet strömmar till överfyllandsbehållaren innan trycket uppnåtts för locket på kylaren. Att blanda ihop locken eller att använda andra trycklock än OEM kan alltså leda till att hela systemet helt enkelt fallerar.

                                  Jag upptäckte helt enkelt att locken inte satt där de skulle efter att ha kollat på bilder jag tagit på motorrummet innan första servicen på verkstaden. Nu satt det två kylarlock på båda ställena vilket ledde till att kylsystemet var trycksatt precis efter att man precis fyllt på vattnet men att det efter några mil tröck över vattnet till överfyllandskärlet och inte kunde suga tillbaka det.

                                  Det var verkstaden som hade blandat ihop locken på servicen, eller blandat och blandat…det var snarare frågan om att de inte ens visste hur locken fungerade eftersom bilen varit inne två gånger till efter servicen utan att de kunnat komma på vad som var fel. Jag bytte kylarlock på expansionskärlet i onsdags efter att den varit inne för kylarbytet och nu fungerar allt plötsligt som det skall. Har kört bilen sen i onsdags utan att vattentempen rört sig över 97 grader, förutom det så är temperaturen mycket jämnare och åker man längs en väg, oavsett hastighet, så håller den samma temperatur, ca 86-92 grader.

                                  Så kom ihåg det, köp aldrig andra lock annat än OEM för att vara på säkra sidan och blanda för i h-vete inte ihop locken. Locket med vingar och det lägre tryckvärdet skall sitta på expansionskärlet och inte på kylaren och vice versa. d—0.o—b

                                  Ni som skrivit här skall ha tack ska ni tog er tiden att försöka hjälpa mig. :rolleyes:

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.