Tjo, brukar ni “underhållsmappa” bilen för att försäkra sig om att allt är optimalt, i så fall hur ofta? Har JRM steg 1, den går visserligen kanon och problemfritt (peppar peppar) men bara en undran.
Tjo, brukar ni “underhållsmappa” bilen för att försäkra sig om att allt är optimalt, i så fall hur ofta? Har JRM steg 1, den går visserligen kanon och problemfritt (peppar peppar) men bara en undran.
Om du ändrar något i motorn så bör du mappa om, men gör du inga ändringar och är det inget enormt slitage så finns det ingen mening med det.
Något som kan påverka motorn märkbart är vilken bensinstation du tankar på.
Om man har romrider eller eftermarknads sprut så kan man ju alltid koppla upp sig och kolla så allt ser bra ut, men lägga tid o pengar på att åka till en mappare helt i onödan känns ju inte värt 😉
Tack för svar! Jo jag tänkte det, men blev lite konfunderad när en kompis i USA berättade att han mappade sin STI 05 1-2 ggr/år för att hålla bränsleförbrukning o annat optimalt, visserligen ordentligt ombyggd men ändå, tänkte att jag kanske missat nåt 🙂
Angående bränsle, någon som kör med Shell V-power? Hört att den ska vara bäst. Just nu blir det mest 98 på Q8.
Låter extremt onödigt. Behöver det justeras nåt större så justerar du för sliten hårdvara, typ bränslepump eller vad som helst. Bättre att åtgärda rotorsaken annars får du ju åka in och mappa när du bytt till friska delar igen.
Jag brukar tanka både V-power och Statoils 98 i min M3 utan att märka nån skillnad. Får se om man märker nån skillnad i Subarun sen. De sänkte ju specen på vpower för några år sen så den är knappast bättre än nån annan bensin på marknaden längre.
Vill man kolla skicket osv kan man ju skaffa prylar för det, eller bli kompis med någon som har prylarna.
En learning view är ju fort gjord och visar om bilen backar tändningen, har felkoder eller måste kompensera luftflödet mycket
Funkar åtminstone på newagebilarna
Författare
Inlägg
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.