Läser runt lite och det verkar vara väldigt stora krav på hur man drar bulten som håller kardanflänsen. Står att använda ska mäta upp vridet so. Krävs för att snurrat bakre differentialen före demontering och se till att det går lika trögt/lätt efter montering. Många verkar markera bult mutter så att dom hamnar i samma position mot varandra efter montering så att man vet att man har samma förspänning på lagren.
Vad jag förstått så påverkar inte momentet på medbringaren inpassningen mellan pinjong och kronhjul, det shimset sitter på insidan! Bara medbringaren sitter på plats och är fastdragen är det ok (dock är det ju alltid att rekommendera att dra det specade momentet) 🙂 kolla på en sprängskiss så ser du vad jag menar!
Vad jag förstått så påverkar inte momentet på medbringaren inpassningen mellan pinjong och kronhjul, det shimset sitter på insidan! Bara medbringaren sitter på plats och är fastdragen är det ok (dock är det ju alltid att rekommendera att dra det specade momentet) 🙂 kolla på en sprängskiss så ser du vad jag menar!
precis, det är shims till lagrena och det påverkar inte medbringaren vad jag kommer ihåg.
jag hade isär och bytte lagrena i en bakdiff för ett par år sedan.
Ok, 180nm ska det dras till vad jag förstår. Men det ni säger är alltså att lagren inte “kläms åt” utan att man endast behöver dra flänsen (=medbringaren?) till rätt Nm och det ska räcka? Har markerat både axel och mutter med en mejsel utifall ändå.
när du lossar den så ramlar inte grejerna isär eftersom lagrena sitter ifrån båda hållen men visst medbringaren håller ihop det lite för man måste ju ta bort den bör att kunna banka isär hela paketet.