Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35005
    Geordson
    Deltagare

      Hej allihop.

      Jag har lite laddtrycksproblem på en 92:a Legacy turbo.
      Bilen är helt original förutom ett Vos chip. Då bilen har stått ett tag och jag startar och börjar köra så laddar den alltid 1,1-1,2 tills knacksensorn säger ifrån, vilket inte är så bra (hade varit bra om den ladda 1 bar bara) men sen går den oftast ner och laddar bara 0,4-0,5 som verkar vara en grundinställning.
      Är det nån här som vet varför den gör så?

      #284366
      Igge
      Deltagare

        Utan att veta exakt hur ECUn jobbar så är det antagligen så att när den upptäcker att det knackar stryper den laddet till så lågt den kan.

        Med andra ord bör du antingen begränsa laddet eller hellre mappa om efter bilens förutsättningar.

        När jag sökt på forumet och hittat gamla trådar där chip fortfarande diskuterades var majoriteten av åsikterna i stil med “ta bort chipet och släng det åt skogen”
        Ofta bekymmer (knack och/eller snål gång, tillsammans med åsidosatta skyddsystem för motorn) som leder till det du beskriver eller haveri.

        Fanns visst någon typ av chip som var “okej” men vad det var för något törs jag inte svara på 🙂

        #284361
        Kvarnis
        Deltagare

          VOS brukar vara bra, men det finns många faktorer

          Det finns mänger av grejer som kan strula, finns ju en tråd ang mappning problem dock med open source, men det här är lite samma lika.

          Maf, tändspolar, tändstift m.m är vanliga problem

          Sen är du säker på att det är knacksensor som säger i från och inte boost cut?
          Men om du inte över vakar knackningar får det nog bli steg 1.

          #284367
          Igge
          Deltagare

            Kikar du i Marres tråd kan du ju se att en lmm kan göra enorm skillnad, utan felkod var det väl dessutom.

            #284371
            Geordson
            Deltagare

              Bilen går hur bra som helst så länge jag inte överstiger 1 bar.
              Sen om det är knacksensorn eller boost cut som slår in vid 1,2bar vet jag inte. Boost cut vet jag inte ens vad det betyder :). Jag funderar på om det är den elektroniska laddtrycksstyrningen som spökar och att man istället sätter dit en manuell laddtrycksstyrning?

              Tack för tipset Igge, ska kolla tråden.

              #284368
              Igge
              Deltagare

                Boost cut innebär att ECUn stryper soppan om laddtrycket går över ett visst värde (standard är väl 1,2 eller 1,25 bar)

                Testa att göra rent laddtryckssolenoiden
                Kan ju vara den som inte hänger med

                #284362
                Kvarnis
                Deltagare

                  Med VOS är den nog runt 1.25bar, minns inte exakt, org är lägre ~runt 1 bar

                  #284369
                  Igge
                  Deltagare

                    Med VOS är den nog runt 1.25bar, minns inte exakt, org är lägre ~runt 1 bar

                    Tänkte på impreza, my bad 🙂

                    #284372
                    Geordson
                    Deltagare

                      Jag har nyss varit ute och kört. Den ladda 0,4 ett tag men helt plötsligt börja den ladda fullt igen. Ska prova och rengöra solenoiden och se om det blir nå bättre.

                      #284365
                      Fladric
                      Deltagare

                        Är det bytt avgas? 🙂 ett Vos ska ladda ca 1.1 och boost cut (den klipper tändningen när MAF läser ett för högt värde) kring 1.25 som Kvarnis säger 🙂

                        #284370
                        Geordson
                        Deltagare

                          avgassystemet är samma dimension som original. Jag har aldrig känt att laddtrycket har legat stabilt på 1,1bar nångång, utan trycker jag gasen i botten så fortsätter laddtrycket stiga ända tills boost cut slår till, så de är lite jobbigt att man aldrig kan hålla gasen i botten utan att ha stenkoll på laddtrycksmätaren.

                          #284364
                          Fladric
                          Deltagare

                            Men avgassystemet är alltså bytt? 🙂 original laddtrycksstyrning brukar ha problem att reglera laddtrycket om man bytt delar av avgassystemet 🙂 skulle rekommendera en extern laddtrycksstyrning, typ Dawes Device alternativt någon elektronisk variant!

                            #284373
                            Geordson
                            Deltagare

                              Ja avgassystemet från katalysatorn och bakåt är bytt med eftermarknadsrör med original dimension. Ska prova och rengöra solenoiden först och se om de blir någon skillnad sen blir de nog till att byta till en manuell styrning.

                              Finns de nån som kan förklara hur man gör då man byter ut den elektroniska laddstyrningen till en manuell eller finns de nån skiss man kan titta på?

                              #284363
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Ta bort T-korss vid turbo och ersätt med ex dawes device etc
                                Öpnnande delen mot WG’n
                                Ställ i så fall åp typ 1.1 bar max så att du inte springer in i Boost cut så fort det blir kallare/högreväxlar etc

                                Men det låter som din solenoid är kass, rengöring kan rädda den 🙂

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.