Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35019
    leolulz
    Deltagare

      Hej

      Jag undrar om någon kan hjälpa mig, har sökt runt lite på olika forum men blir inte klok på vad som skiljer Amerikanska (USDM), JDM eller Euro (EDM) bilarna. Eller är USDM och EDM kanske samma?

      Iallafall till min fråga, jag vill sätta i en starkare vxl låda i min Bugeye WRX då jag ska över rekommenderad effekt :rolleyes:. Finns det några växellådor som passar direkt med bakdiffen jag har nu? Har läst lite och verkar som lådan från STI 06 ska passa direkt? DCCD med eller utan kvittar.

      Eller har jag inga andra alternativ än att byta bakdiff som då drar med sig nya drivaxlar och hjulhub med nya fälgar?

      Tack på förhand

      #284431
      Kvarnis
      Deltagare

        Edit skrev hyfsat fel..

        Båda lådor har samma slutväxel det är fördelningslådan som skiljer

        JDM 1
        Euro 1.1

        #284441
        leolulz
        Deltagare

          Euro lådor har 3.54 i slutväxel
          Jdm har 3.9

          Du behöver mao en låda som har 3.54 i slutväxel det har med fördelninglådan att göra som är 1:1 i JDM och 1:1.11 i eurobilar

          Hej!

          Blev kanske lite kluddrigt i första inlägget. Att JDM och Euro bilarna skiljer har jag förstått. Men är det någon skillnad mellan US och EU bilarna?

          Men om nu slutväxeln är 3.54 så borde ju den från 06ans STI passa då den också har 3.54 i slutväxel.

          #284433
          Kvarnis
          Deltagare

            Alltså det du måste ha koll på är modell numret på den låda du ska köpa.
            Sedan använder man Google;)

            Är slutväxeln samma som din diff funkar det.

            #284436
            Christian S
            Deltagare

              01 wrx har väll 3,90 i utväxling i bakdiffen precis som på oldage wrx/gt? isåfall måste du ha en jdm låda för att få samma utväxling i fram och bakdiff (3,9) för tar du en europa låda som har 1:1.1×3,9 så får du 4,29 och då kommer du paja mittdiffen välldigt fort.
              här kan du kolla upp lite utväxlingar på några olika lådor http://spda-online.ca/content.php?45-Transmission-Chart

              Kvarnis:-> det var en jdm låda stefan monterade i straten när han byggde om den till 6pet utan att byta bakdiffen.

              #284432
              Kvarnis
              Deltagare

                GT har 3.54 i bakdiffen !
                Lådan Straten hade var i min GT bil innan, som jag byte till Euro 6-vxl
                Euro och JDM har samma final drive men det som skiljer är fördelninglådan

                Gam STI’n körde dock med 4.44 och 4.11 har även förekommit

                #284442
                leolulz
                Deltagare

                  Det som jag läst mig till verkar vara 3.54 i bakdiffen

                  Ska se om jag kan hitta något produktnummer på växellådan så löses ju frågan rätt så lätt. Kan man se något produktnummer från motorrummet?

                  #284437
                  Christian S
                  Deltagare

                    Ska se om jag kan hitta något produktnummer på växellådan så löses ju frågan rätt så lätt. Kan man se något produktnummer från motorrummet?

                    sitter en klisterlapp med växellådsnr på kanten av lådan vid startmotorn.

                    #284443
                    leolulz
                    Deltagare

                      Tack för tipset!

                      Har en TY754VN2AA så då är det 3.9FD. Vilka växellåder klarar runt 350whp? Funkar JDM lådorna? Kanske finns 5 växlade som orkar det?

                      EDIT: Vilka siffror är det jag behöver kolla på/ta hänsyn till i listan du länkade?

                      #284434
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Skulle köpa 6-petat, en 5-vxl kommer för lr senare rasa

                        #284438
                        Christian S
                        Deltagare

                          Tack för tipset!

                          Har en TY754VN2AA så då är det 3.9FD. Vilka växellåder klarar runt 350whp? Funkar JDM lådorna? Kanske finns 5 växlade som orkar det?

                          EDIT: Vilka siffror är det jag behöver kolla på/ta hänsyn till i listan du länkade?

                          det du får ta hänsyn till är vilken utväxling det är i bakdiffen och anpassa valet av växellåda efter det.

                          dom 6 petade sti lådorna klarar mycket effekt, den drivlinan som sitter i min kommer ifrån en svensksåld 05 sti som hade ca 580hk och det finns dom som kör med ännu mer effekt utan problemd—0.o—b

                          #284440
                          FiddeFuling
                          Keymaster

                            6 petat e ju sjukt tufft.. men man skall nog inte vara för snabb på att döma ut den 5 växlade. Som många har sagt om och om igen.. om man undviker banzaii starter o karate växlingar så håller de för mer än man tror 🙂

                            Hightone (WRX -02) här på forumet har någonstans runt 350WHP E85 i sin o kör USDM 5 pet året runt :rolleyes:

                            men de e ju klart, en 6 petad är ju en mycket bra investering d—0.o—b

                            #284444
                            leolulz
                            Deltagare

                              det du får ta hänsyn till är vilken utväxling det är i bakdiffen och anpassa valet av växellåda efter det.

                              dom 6 petade sti lådorna klarar mycket effekt, den drivlinan som sitter i min kommer ifrån en svensksåld 05 sti som hade ca 580hk och det finns dom som kör med ännu mer effekt utan problemd—0.o—b

                              Så kolumnen där det står T.R. spelar ingen roll? Såg bara att det står 1.1 och 1 på vissa av dem. Smyger gärna in med en extra fråga om vad T.R. betyder?

                              Men om jag förstår det hela rätt så borde isåfall en 6växlad från en STI 02-04 funka med bakdiffen?
                              UK/Europe/NZ Impreza WRX STi MY02-04 TY856WN*** 3.636 2.375 1.761 1.346 0.971 0.756 3.545 1.1 3.9 Viscous (4kgf) A.P. Suretrac

                              JDM lådorna verkar ju inte växa på träd som STI lådorna 🙁

                              #284435
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Nej man behöver inte köpa en ny låda för 300Bhp
                                Men man bör nog vara medveten om det, och köper man låda rekommenderar jag att man investerar i en 6-vxl på en gång.

                                Jag och rätt många jag känner har provar lite olika saker genom åren sedan 2000, jag säger inte att jag jämt har rätt. Men oftast finns det inte några genväggar till vad som håller tyvärr.

                                Det gäller även motorer etc, val av turbo agg etc
                                Vissa saker har dock utvecklats rätt bra genom åren bla ex ECUtek till bla Racerom etc

                                Sedan upplever jag att att newage lådor verkar vara en bätte konsruktion vs Classic 🙂

                                #284445
                                leolulz
                                Deltagare

                                  Nej man behöver inte köpa en ny låda för 300Bhp
                                  Men man bör nog vara medveten om det, och köper man låda rekommenderar jag att man investerar i en 6-vxl på en gång.

                                  Jag och rätt många jag känner har provar lite olika saker genom åren sedan 2000, jag säger inte att jag jämt har rätt. Men oftast finns det inte några genväggar till vad som håller tyvärr.

                                  Det gäller även motorer etc, val av turbo agg etc
                                  Vissa saker har dock utvecklats rätt bra genom åren bla ex ECUtek till bla Racerom etc

                                  Sedan upplever jag att att newage lådor verkar vara en bätte konsruktion vs Classic 🙂

                                  300Bhp verkar vara det de orkar med vid hård körning, nu siktar jag mot 350WHP, strax över 400 i motorn(?). Så en 6 växlad blir det, vilken vet jag inte, det jag försöker forska mig till 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.