• Detta ämne har 4 svar, 2,422 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år sedan av ForesterXT.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35074
    Meukskrede
    Deltagare

      Har en 2015 Forester 2,0 bensin CVT automat.
      När man ger ordentligt med gas så varvar motorn till varvstopp utan att växla, man måste släppa på gasen för att automatlådan skall växla upp. Dvs skall du göra en omkörning eller ut på en motorväg får du sitta å släppa på gasen flera gånger för att nå 6:e växeln i lådan. Använder man manuellt läge å lägger den i 6:e växeln å ger full gas händer ingenting, man måste paddla ner för att kunna öka hastigheten.

      Subaru Sverige säger att det är normalt, lådan är programmerad så på bensinmotorn. Dieseln har en annan programmering å funkar som en automat ska funka enligt mig.

      Är det nån på forumet som har en likadan Forester å kan bekräfta att er låda funkar på samma sätt och att detta är normalt?? Är oerhört besviken på lådan om den skall bete sig på det här sättet

      #284966
      Gystompa
      Deltagare

        sen 2010 så har subaru variator drift i växellådorna på automatbilar.

        2013 har jag för mig det vart introducerat på dieseln. Vet ej hur den funkar på den.

        Sök på youtube på cvt så får man lite mer beskrivet hur lådan fungerar, tanken är att man ska kunna ligga på optimalt vridmoment hela tiden på motorn

        #284967
        Gystompa
        Deltagare

          Har själv aldrig kört en sån där CVT bil, men antar att det tar ett tag innan man kommit in i en bra körstil på dom.

          #284969
          Meukskrede
          Deltagare

            Tack för tips gystompa. Dieseln beter sig inte alls sådär, den är programmerad att växla även vid fullt gaspådrag, fick låna en då dom utredde min. Dem har gjort flera filminspelningar på min bils beteende och skickat till Japan, vilket jag tycker är märkligt om dem sedan säger att den är ok. Rimligen bör ju återförsäljaren veta hur automatlådan fungerar på en bilmodell som dem marknadsför. Mekanikerna på Subaru som tittade på den tycker den beter sig märkligt. Tyvärr finns det få av 2,0 bensin automat så har ej kunnat provköra nån och jämföra.

            #284968
            ForesterXT
            Deltagare

              Cvt-lådorna kan ju programmeras att bete sig lite hur de vill. Från början var det ju inte tänkt som en växellåda med fasta steg, men har dragits mer och mer däråt pga efterfrågan från kunder.
              Jag har haft en XT med cvt och har nu en diesel x med cvt låda. Samma låda i grund och botten,TR-690, men de beter sig helt olika. På XT:n så fanns det fler lägen som följde SI-drive lägena. Men i Automat-läge i allt utom S#, så varvade motorn till optimalt vrid/effekt och vinklade på lådan steglöst för att öka hastigheten. Helt klart ovant om man inte testat det tidigare. Motorn kan ju hålla samma varv ~5000rpm från 50-200km/h.

              Men när din bil varvar upp och stannat i varv, stannar accelerationen av? Eller klättrar den i hastighet succesivt?

              Diesel har ju simulerade växlingssteg, för att verka som en traditionell automatlåda, om man ger mer än 30% gaspådrag.
              Osäker på om jag gillar det bättre än den tidigare faktiskt. Men det är ju en smaksak. Hoppas du finner en lösning som passar dig.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.