SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Slavcylindern (Luft)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3512
    IMPREZA FOREVER
    Deltagare

      Skruvade ihop grejjorna idag ink slavcylindern
      Åkte ut och provkörde kopplingen slirade
      Tror att jag har haft cylindern legandes över ytan på vätske behållaren så att den fått luft i sig.
      Jag lät slangen sitta kvar medans det servades växelåda och har inte lossat den heller.
      Skulle tro att vätskan runnit tillbaka till koppen.
      ____________________________
      BROOOOOOOOOOMTCHH
      GT-00

      #59322
      IMPREZA FOREVER
      Deltagare

        Kopplings pedalen tar ända längst upp och det finns inget spel.
        Kan förlängings stången mellan slavcylinder och kopplings armen ha
        hoppat på sniskan inne i slavisen?

        Hur får jag fram ett spel?
        ____________________________
        BROOOOOOOOOOMTCHH
        GT-00

        #59320
        SecretAgentMan
        Deltagare

          ….om vi tar det lugnt från början, slirar kopplingen även med pedalen i fritt, uppsläppt läge?

          I så fall har det föga med diverse urtrampningsprylar att göra, tryckplattan lyfts ifrån lamell och svänghjul när du trycker ned pedalen, tryckplattan är en mekanisk fjäder som håller tryck på lamellen, skapar friktion och driver.

          Slirar det är:

          a, Lamellen sliten, för tunn, och du tappar tryck – friktionen minskar.

          b, Tryckplattan är skadad, fjädertrycket är mindre än vad det borde vara – friktionen minskar.

          c, Lamellen bränd, exotiska material (kevlar) gillar inte att överhettas extremt, friktiosegenskaperna försämras markant.

          d, Du har monterat en tvåhalva med GT35R och laddar 2,5 kg. 😉

          Är det däremot svårt att koppla ur så kan det vara dags att lufta slav- och huvudcylinder till kopplingen.

          /J

          #59323
          IMPREZA FOREVER
          Deltagare

            ….om vi tar det lugnt från början, slirar kopplingen även med pedalen i fritt, uppsläppt läge?I så fall har det föga med diverse urtrampningsprylar att göra, tryckplattan lyfts ifrån lamell och svänghjul när du trycker ned pedalen, tryckplattan är en mekanisk fjäder som håller tryck på lamellen, skapar friktion och driver.Slirar det är:a, Lamellen sliten, för tunn, och du tappar tryck – friktionen minskar.b, Tryckplattan är skadad, fjädertrycket är mindre än vad det borde vara – friktionen minskar.c, Lamellen bränd, exotiska material (kevlar) gillar inte att överhettas extremt, friktiosegenskaperna försämras markant.d, Du har monterat en tvåhalva med GT35R och laddar 2,5 kg. ;)Är det däremot svårt att koppla ur så kan det vara dags att lufta slav- och huvudcylinder till kopplingen./J

            #Det enda jag har gjort är att jag bytt växelåda #Och jag har inte tagit ner kopplingen.
            #Jag har heller inte skruvat bort slangen från slavcylindern
            #Kopplingen fungerade helt korrekt med den andra lådan
            #Lamell och koppling är splittrans nytt och satt i bilen med gamla lådan.Sachs koppling +lamell
            #Urtrampnings gaffeln går inte att sätta fel bara missa i sina säten
            i urtrampnings lagret.Men då går det inte att få i axeln som gaffeln sitter i (eller?)kollade noga.

            Det känns hellre som om nått har hoppat på sniskan under instrumentbrädan så det ligger tryck på huvudcylindern och den trycker pedalen fullt mot hemma läge. Så känns det iaf.
            🙁 🙁 🙁

            BROOOOOOOOOOMTCHH
            GT-00

            #59324
            IMPREZA FOREVER
            Deltagare

              Problemet med den slirande kopplingen är nu löst
              :+ :+
              Fick korta av stången mellan slavcylindern och kopplings armen lite
              Ca 2mm då fick jag dit slavisen utan problem och slirniningen är nu
              helt borta. :+ :+ :+
              ____________________________
              BROOOOOOOOOOMTCHH
              GT-00

              #59321
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Ehrm…det låter inte alls rätt. 🙂

                /J

                #59325
                IMPREZA FOREVER
                Deltagare

                  Ehrm…det låter inte alls rätt. :)/J

                  Nej det gör ju inte det tycker jag heller men kan det vara så att
                  det är kopplings gaffeln till den gamla lådan som var riktigt sliten
                  Nu har jag den som följde med nya lådan och den var som den var sprillans ny inge nött alls.

                  Det kopplar i allafal ur ordentligt och det slirar inget.
                  Hörde från en som jobbar i verkstaden på ett svenskt märke att det
                  kan bli så att man ibland kan få modda lite

                  🙁 🙁 Jag har gasat på ordentligt oxå och det fungerade så det är väl bara
                  att tuta & köra då.

                  ____________________________
                  BROOOOOOOOOOMTCHH
                  GT-00

                  #59326
                  IMPREZA FOREVER
                  Deltagare

                    Jahpp nu har det hänt igen samma fel som tidigare, kopplingen började att slira.
                    Tänkte nu e väl kopplingen slut men gjorde som jag gjorde sist slipade ner tenen ca2,5mm till och nu e symtomen borta.
                    Kan det vara så att jag har en slavcylinder från en annan årsmodell eller är det samma lika mellan vissa årsm?

                    Ponera att lamellen blir tunnare!
                    Mitt tänk är då att stödlagret följer med in lika mycket som lamellen
                    slits, då följer ju kopplingsarmen med oxå, och den andra änden utanför v-lådan kommer då närmare slavcylindern och därmed så får man slirningar ieftersom att slavcylindern går i botten före lamellen ligger åt helt i driv läge 🙁 .

                    /Björn
                    ___________________________
                    http://www.garaget.org/?car=36415
                    http://www.rallybilder.com

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.