- Detta ämne har 14 svar, 4,002 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 9 månader sedan av JockeBacon.
-
FörfattareInlägg
-
23 december, 2016 kl. 12:05 #35154JockeBaconDeltagare
Tjena!
Har köpt mig en -00 forester aut 2,0 men har fått lite problem. Motorlampan lyser lite då å då & felsökningen visade fel på Knacksensorn. Skall byta den nu & problemet jag haft är ryckig gång ( tappar kraft, rycker & ibland “sticker iväg” så det blir som en gungning) när man ger lite gas vid olika varvtal. Någon som haft samma problem eller kan det vara någonting annat som spökar? Bilen hostar även till ibland på tomgången.Tacksam för hjälp! Med vänlig hälsning, Jocke
23 december, 2016 kl. 13:16 #285443MaxatDeltagareHade samma problem och motorlampan slutade lysa när jag bytte knacksensorn. Ryckig gång löstes efter byte av lmm och tändstift till ngk
23 december, 2016 kl. 13:41 #285445JockeBaconDeltagareOk tack för tipset!!, något speciellt ngk man ska välja? Såg att t.ex mekonomen hade flera 🙂 Sen är väl lmm luftmassemätare? Är inte så bra på d här med bilar 😉
Med vänlig hälsning, Jocke23 december, 2016 kl. 14:06 #285439abacusDeltagareProva att dra ur kontakten till lmm och se om det blir någon skillnad
skickat ifrån Samsung Galaxy S6 Edge
23 december, 2016 kl. 15:36 #285446JockeBaconDeltagareDet kan jag testa, men är det lugnt å köra med den urdragen eller är det bara tomgångskörning som gäller??
23 december, 2016 kl. 21:52 #285444SmilesPerHourDeltagareMed motorn igång så drar du ur LMM:en, om det inte blir nån skillnad är LMM:en kass.
Du kör inte med den urdragen.
24 december, 2016 kl. 07:21 #285440IggeDeltagareMed motorn igång så drar du ur LMM:en, om det inte blir nån skillnad är LMM:en kass.
Du kör inte med den urdragen.
LMMen kan ju vara kass även om det inte blir någon skillnad, så det är ett rätt dåligt test. Men visst är LMMen sopslut kan man ju få det bekräftat
27 januari, 2017 kl. 18:04 #285447JockeBaconDeltagareHej igen!
Nu har man bytt kamrem, alla filter, olja, tändstift, knacksensor ( motorlampa lyser ej längre ) & fyllt på cleaner i soppan….men ryck & hack fortsätter. Sen har inte den här modellen någon lmm, så den är d ju inte….någon med tips på vad det kan vara då?
Med vänlig hälsning, Jocke28 januari, 2017 kl. 08:11 #285442kribbeDeltagareSubaru har väl inte haft LMM (luftmassemätare) sen länge. (om man ska vara ordpetig 🙂 )
De har en luft sensor som sitter efter luftfiltret som på nåt viss känner av hur luften är och blandar bränsle därefter.
Är en sensor med små trådar och annan finelektronik som kan bli igensatt av skit och vissa/blanda bränsle fel. Det finns speciella rengöringmedel för just dessa sensorer bl.a på autoexperten (där köpte jag senast)Nu vet jag ju i och för sig inte om subaru har kvar dessa sensorer på nyare bilar efter 1999. Jag har på min forester från 99.
28 januari, 2017 kl. 08:37 #285441IggeDeltagareSubaru har väl inte haft LMM (luftmassemätare) sen länge. (om man ska vara ordpetig 🙂 )
De har en luft sensor som sitter efter luftfiltret som på nåt viss känner av hur luften är och blandar bränsle därefter.
Är en sensor med små trådar och annan finelektronik som kan bli igensatt av skit och vissa/blanda bränsle fel. Det finns speciella rengöringmedel för just dessa sensorer bl.a på autoexperten (där köpte jag senast)Nu vet jag ju i och för sig inte om subaru har kvar dessa sensorer på nyare bilar efter 1999. Jag har på min forester från 99.
Hur menar du med att man är petig?
För det är en luftmassemätare 😛Edit: Förtydligande: Kan inte svara för forestern. Antar att det är en sugis, eller?
Men nyare turbomatade subaru har LMM29 januari, 2017 kl. 13:17 #285448JockeBaconDeltagareTja igen! Har googlat lite nu & har nu kommit på att jag har en sensor/tempgivare för insugningsluften, kanske är den rackaren…men får man inte en check engine på den? enkelt att mäta den sensorn?….hörde av en Subaruverkstad att vanligt fel vid ryckningar även kunde va sotigt spjällhus….ja det finns väl hur mycket som helst & kolla upp…suck! : /
Med vänlig hälsning, Jocke7 februari, 2017 kl. 07:44 #285451GalmDeltagareHej Jocke, hade samma problem på en -98:a turbo och det blev skillnad som natt&dag efter byte av luftmassemätaren. Köpte för en tusenlapp och bytte på en kvart 🙂
Inga felkoder och inget syntes på aukt verkstad.
//G8 februari, 2017 kl. 08:05 #285449JockeBaconDeltagareHejsan! Men den här modellen har ingen LMM, bara en tempgivare för insugningsluften./ Jocke
8 februari, 2017 kl. 11:58 #285452GalmDeltagareHm, skumt. Min -98 har det och enligt skruva så finns det även till -00. I mitt fall sitter den efter luftfiltret på insuget och ser ut enligt https://www.skruvat.se/Luftmassematare-P183936.aspx
Lycka till med felsökandet 🙂
//G8 februari, 2017 kl. 16:37 #285450JockeBaconDeltagareNä den här rackaren har ingen LMM, men den här sensorn/givaren har jag hittat på bilen
http://m.reservdelar24.se/metzger-1811207.html.
Felsökningen kommer fortsätta tills jag hittar felet! jag ger mig inte =)Med vänlig hälsning, Jocke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.