Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35164
    Igge
    Deltagare

      Hej!

      Har märkt att oljetempen är lite väl låg vid kalla transporter med imprezan.
      Bilen har en ganska standard setup (’04 WRX STi, EDM, EJ207-motor), det som är värt att nämna för detta ämne är att bilen går på etanol och har en oljekylare med termostatförsedd sandwich från mocal.

      Bjuder på en bild där man ser kylaren. Den är inte extremt exponerad men gör tydligen sitt jobb lite för bra.

      Mocals termostat är lite dum för mina ändamål har jag insett, men det kanske är samma princip på alla.
      Kortfattat är kanalen till oljekylaren alltid öppen, men vid låga temperaturer har termostaten öppnat en bypass-kanal och försöker jobba med “path of least resistance”.
      Förklaras lite i det här klippet:
      https://www.youtube.com/watch?v=l6Z2q-ttyOA

      Kör jag transport (typ motorväg, förhållandevis mycket fartvind och lite last) när temperaturen är låg ute så har jag svårt att nå vettiga temperaturer.
      För att försöka få bukt på detta hängde jag en bit gummiark som täcker kylaren, men det verkar inte vara tillräckligt.

      Motorvägsfart och ca 5°C utomhustemp gav mig problem att nå 70°C oljetemp trots blockerade kylaren.

      Hur löser jag detta bäst?

      Isolera slangarna till kylaren?
      Var hittar man lämpliga strumpor för sådant i så fall?
      Helst inget som kan suga åt sig olja och skapa extra brandrisk osv.

      Plocka bort oljekylaren helt?
      I så fall förlita sig på original oljevärmeväxlare (sandwich där motorns kylvatten leds förbi oljan)
      Bör jag komplettera med en större vattenkylare då för att hålla kylvattentempen nere?

      Täta av motorrummet mer?
      Känns omständigt och kräver ju antagligen att jag håller mer koll på vattentempen

      Tips mottages tacksamt 🙂

    Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.