- Detta ämne har 15 svar, 1,787 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 9 månader sedan av Vincent Berglund.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2017 kl. 14:58 #35218Larsy93Deltagare
Subaru Impreza GT -00
Hej har ett litet problem, märks inte av i 1an till 3an men om man har tryck under en lite längre tid i högre växlar typ vid lång acceleration så släpper turbon tryck & laddar om & om igen med kanske 2-3 sekunders intervaller. Den går ju upp i tryck snabbt & effektivt men när den nått topp som ligger nånstans runt 1bar så bestämmer den sig för att ladda om. Lite smått störande 🙂
Turbon är vad jag vet original, frontmonterad IC & en HKS ssqv som jag inte är helt övertygad om att den är genuin, katalysator & sådant sitter kvar men ett catback system är monterat. Sitter även en boostcontroller som jag antar att man kan ställa in laddtrycket med hjälp utav. Köpt bilen nyligt. Kan ta bilder eller ge mer info om ni behöver det, kan även filma fenomenet om ni så vill, man hör inget dumpljud när detta sker.
Tacksam för hjälp
2 februari, 2017 kl. 19:14 #285800KvarnisDeltagareElektronisk lr mekaniskt laddtrycksstyrning?
Skulle kolla upp bilen med wb lambda.
Öppet filter, öppen dump och front IC och fippla med laddtryck är inget som är nån hit för en omappad motor2 februari, 2017 kl. 20:05 #285807Larsy93DeltagareMekanisk skulle jag tro då det är en manick under huven som det står boostcontroller på med en vridbar ratt på.
wb lambda? Är ny i Subaruvärlden så all hjälp är uppskattad. Eller jaa ny i hela “custom” delen i bilvärlden, körde en original BMW tidigare ända tills jag hittade drömbilen sedan jag var 12 & körde Colin Mc’Rae på datorn haha, tänkte ge den lite kärlek & få den att gå som den ska 🙂
2 februari, 2017 kl. 20:14 #285808Larsy93DeltagareBilen står nere i kylan så har ingen vettig bild just nu, men man ser den uppe till vänster kattstrypad till röret
3 februari, 2017 kl. 07:18 #285801gluffisDeltagareEn annan klassiker brukar vara risig koppling när den beter sig sådär. Pinnar den på i varv samtidigt ?
Nu är jag lite trött så här på morognen, men skulle väl kanske kunna vara som så att kopplingen slirar och när den får grepp igen så sjunker laddet lite en sväng .
3 februari, 2017 kl. 07:22 #285809Larsy93DeltagareFilmade en liten snutt nu på vintermorgonen i färd mot jobbet, man kan väl säga att det händer när man växlar tidigt, så att 4an/5an får börja från runt 2500 & uppåt. När varven kommer upp mot 4500-5000 någonstans där så börjar det stabilisera sig runt 0.9-1.0 som man ser i slutet av videon före jag släpper gasen.
https://www.youtube.com/watch?v=gX34zw33LLM
Förslag?
3 februari, 2017 kl. 07:29 #285804IggeDeltagareSer ut som ett solklart fall av att boostcontrollern tillåter för högt ladd och boost cut slår in.
På en omappad GT ligger boost cut på 1,2-1,25 bar
Ställ ner laddtrycket och/eller mappa om
Hade samma på min:
https://www.youtube.com/watch?v=KTZmcidUOnADock berodde en smutsig EBC i kombination med catback
Men det ser ju ut som att du har en MBC, så den får du nog ställa ner.
Eller mappa för det laddtrycket3 februari, 2017 kl. 08:23 #285810Larsy93DeltagareSå prova vrida ner boostcontrollern lite grann? Vad är denna “Dawes Device” som jag läst om på flera ställen, kan det vara något?
3 februari, 2017 kl. 09:31 #285811Larsy93Deltagarehttps://www.youtube.com/watch?v=_8n58asbsiQ
Problemet löst tillsvidare, har ju en bit över 100 mil till JRM Racing så det känns lite långt, tack & bock Igge, nu sladda vidare resten av vintern.Det där verkar vara max den klarar av, sen vet man ju inte om mätaren visar helt rätt eller hur “exakt” man kunde ställa in controllern då den hade fasta steg. kändes lite allmänt racklig, kanske man skulle titta efter en annan modell?
3 februari, 2017 kl. 10:16 #285805IggeDeltagareJag vet ju inte exakt hur din boost controller funkar, men jag tror du får bättre resultat med en vettig dawes, om du nu inte har möjlighet att mappa.
Dock skulle jag inte råda dig att sikta högre än en bar om den inte är mappad för det
3 februari, 2017 kl. 10:41 #285812Larsy93DeltagareSåhär sitter den i dagsläget
En Dawes ska kopplas in mellan dessa 2 punkter om jag förstått det rätt, på platsen där T-kopplingen med pilen sitter idag.
Då kommer dock sista frågan, från boostcontrollern går denna andra långa slangen en lång bit till denna manick, vad är detta & hur skulle jag koppla in denna om jag skulle ha en dawes? Eller är det något som inte behövs?
3 februari, 2017 kl. 11:17 #285813Larsy93DeltagareVid närmare inspektion så verkar ju “Manicken” som jag så fint kallade det ha vara en solenoid som har med laddtrycket att göra, slangen går igenom denna “Manick” och sedan vidare till insugsslangen eller vad man nu kallar det.
Det är ju slangen som ska ventilera till “atmosfären” som istället går till “Manicken” Hoppas jag gör mig förstådd 🙂 Lärt mig mycket idag redan, så det blir bara bättre.
Jag tycker inte att det borde vara kopplat slangar igenom denna “solenoid” men jag kanske har fel?
4 februari, 2017 kl. 17:42 #285802gluffisDeltagareFördelen med en Dawes device är att den håller laddet på det du ställt den på, 1bar till exempel, annars brukar man tappa lite på höga varv om jag inte är helt fel ute. Kommer bulta i en en Dawes i Evon sedan 🙂
Men som Igge säger, om bilen inte är mappad för mer så håll dig till 1bar, så går det inte sönder så mycket.
Wastegate klockan brukar man styra med undertryck, dvs man alstrar lägre tryck i slangen in så öppnar den wg’n.
4 februari, 2017 kl. 17:48 #285814Larsy93DeltagareOkey, Jaaa verkar fungera bra nu, tappar ju lite tryck i slutet men det är nog för turbon är så liten 🙂 borde jag plugga solenoiden som det är nu med min MBC eller ska den sitta kvar som det är?
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
4 februari, 2017 kl. 19:40 #285803gluffisDeltagareSpontant skulle jag säga nej, plugga delar av styrsystemet känns som fulmek Saab style. Men nån med mer koll på Subaru turbos kanske har bättre koll 🙂
Jag har bara åkt sugmotor subarus 🙂 På evon hade jag aldrig gjort det, det är värt mappningen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.