- Detta ämne har 7 svar, 1,920 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 5 månader sedan av t1hero.
-
FörfattareInlägg
-
16 maj, 2017 kl. 20:17 #35393t1heroDeltagare
Hej
behöver byta främre inre drivknutsdamask.Var köper man billigt men bra? Subaruhandlaren eller vill de sälja hela drivaxen???
När man lossar drivaxeln, kommer man behöva byta mer saker (än växellådsojan)
16 maj, 2017 kl. 20:42 #286541FladricDeltagareDär är en till rätt kurs, originaldel dessutom 🙂
Har du tur behöver du inte byta olja i lådan då det är axlar som sticker ut ur lådan! Men är bäst att förbereda sig på det då jag inte kan avgöra om din modell har det eller inte 🙂 Skulle inte tro att du behöver byta nått mer!
16 maj, 2017 kl. 21:34 #286537KoffeKeymasterPå WRX behöver du inte tömma lådan, förmodligen inte heller på STi (men svär inte på saken).
Lossa bärarmen från spindeln, lossa centrummuttern, knacka ur stiftet ur drivaxeln mot lådan, “vik ut” spindeln och dra ur axeln. Se till att borsta rent ordentligt där drivaxeln ligger an mot spindeln/hjullagret innan du lossar den. Man vill inte vara där och borsta bort smuts när drivaxeln väl är borta och riskera att få in skit vid hjullagret.Jag bytte hela drivaxeln mot en OK begagnad från bildelsbasen när min drivknut pajade. Är det bara damasken känns det dock inte värt det.
//Koffe
17 maj, 2017 kl. 18:09 #286539t1heroDeltagareStort tack!
18 maj, 2017 kl. 06:13 #286542FladricDeltagarePå WRX behöver du inte tömma lådan, förmodligen inte heller på STi (men svär inte på saken).
Lossa bärarmen från spindeln, lossa centrummuttern, knacka ur stiftet ur drivaxeln mot lådan, “vik ut” spindeln och dra ur axeln. Se till att borsta rent ordentligt där drivaxeln ligger an mot spindeln/hjullagret innan du lossar den. Man vill inte vara där och borsta bort smuts när drivaxeln väl är borta och riskera att få in skit vid hjullagret.Jag bytte hela drivaxeln mot en OK begagnad från bildelsbasen när min drivknut pajade. Är det bara damasken känns det dock inte värt det.
//Koffe
Är olika beroende på årsmodell av STI! T.ex. en 2006 har ingen axel som sticker ut ur lådan, är bara ett hål. Är annorlunda främre drivaxlar som har en fast splinesaxel istället (samma konstruktion som de nyare bakdrivaxlarna), man drar ut drivaxeln ur lådan med ett ryck 🙂
Minns som sagt inte när brytpunkten på årsmodell är men kan tänka mig det är när de byter bultmönster och blir wide-track?18 maj, 2017 kl. 11:52 #286538KoffeKeymasterBrytpunkten verkar ligga i juli/augusti 2003?
http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g11/type_21/suspension_and_axle/front_axle/illustration_2/
18 maj, 2017 kl. 12:21 #286543FladricDeltagareBrytpunkten verkar ligga i juli/augusti 2003?
http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g11/type_21/suspension_and_axle/front_axle/illustration_2/
Kan absolut stämma 🙂 Att det är första generationen 6-växlade lådor som har den konstruktionen med axlar i lådan 🙂
Alltså är det svårt att säga vilken konstruktion t1hero’s bil har 🙂24 juli, 2017 kl. 16:26 #286540t1heroDeltagareDet gick bra att byta utan att oljan rann ut.
Dock var det hårigt att ta isär inre drivknuten med kulor som kunde hoppa iväg etc.Lärdom: om drivaxeln sitter 180grader fel så ser man hålet men sprinten går inte i.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.