Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35408
    ObiImpreza
    Deltagare

      Hejsan alla glada =)

      Har precis inhandlat en GT-00 och lådan är inte riktigt så glad som jag önskade att den vore. Trög att få i växlarna (syncringar?), backen är lagom svår att få i… låter oftast som om man är ute och räknar kuggar på dreven i lådan.

      Ha kikat runt lite och hittade en länk: http://spda-online.ca/content.php?45-Transmission-Chart

      Tyvärr blir jag inte mycket klokare för det :rolleyes: Kan jag byta ut org GT lådan till en WRX låda -06/07 utan att behöva byta allt runtomkring? Eller är det en renovering av nuvarande låda som behövs göras?

      Tacksam för alla svar

      Mvh

      Stefan

      Ps. Skall söka medlemskap i SSC också =) Ds.

      #286654
      Thornblom
      Deltagare

        Köp antingen en renoverad GT låda, renovera din egen eller köp en 6-pet STi låda 🙂

        #286656
        ObiImpreza
        Deltagare

          Köp antingen en renoverad GT låda, renovera din egen eller köp en 6-pet STi låda 🙂

          Renovera min egen är nog inget jag vill ge mig på. Kan väl det mest grundläggande när det gäller att skruva själv men att plocka isär en låda ligger en bra bit över min nivå :p

          Är det någon i klubben som renoverar lådor ?

          Är rätt sugen på en 6-Petare men dom växer inte på träd och kostar en slant, 20-30k för alla delar som behövs för ett byte är lite i överkant för mig just nu.

          #286655
          Thornblom
          Deltagare

            Renovera min egen är nog inget jag vill ge mig på. Kan väl det mest grundläggande när det gäller att skruva själv men att plocka isär en låda ligger en bra bit över min nivå :p

            Är det någon i klubben som renoverar lådor ?

            Är rätt sugen på en 6-Petare men dom växer inte på träd och kostar en slant, 20-30k för alla delar som behövs för ett byte är lite i överkant för mig just nu.

            20-30k räcker inte, räkna med 40.. 🙂

            Peter Encrantz renoverar lådor och är medlem här, lättast är att nå honom på Facebook. Sök på “Encrantz Motorsport” eller gå med i Swedish Subaru Club gruppen på facebook och eftersök honom där. Brukar vara bra aktivitet där 🙂
            Annars har jag en bekant som har en fräsch GT låda, PMa mig ifall du är intresserad.

            #286650
            Turbovin
            Deltagare

              Går att få 6-pet med Dccd fraktad med kardan, diff osv för typ 25-30k från UK. Billigare för en äldre men synkringar och viskodiff kan va slut.

              #286657
              ObiImpreza
              Deltagare

                Går att få 6-pet med Dccd fraktad med kardan, diff osv för typ 25-30k från UK. Billigare för en äldre men synkringar och viskodiff kan va slut.

                Vad är det exakt jag behöver? Drivaxlar? Hubbar? Diff? Kardan och lådan.

                Någon speciell låda som kräver färre delar att byta ut?

                #286651
                Turbovin
                Deltagare

                  Jag har lite dålig koll på GT men det ska väl finnas nån variant som gör att man slipper byta bakdiff om man har en sån. Men diffen innebär knappast nån större besparing utan är mer att de äldre lådorna är billigare överlag. Sök lite på scoobynet. Uk turbo är typ samma modell som GT.

                  #286652
                  Christian S
                  Deltagare

                    dom utan dccd är billigare än dom med.

                    #286653
                    TommyToad
                    Deltagare

                      Jag har ungefär samma problem med lådan i min WRX 07, segt att få i backen, vinande drev på 2an, svårt att få i tvåan ibland osv. Jag köpte Redline Lightweight Shockproof och slog i lådan istället.

                      Hade läst att den oljan ska vara väldigt för kärvande lådor men jag hade aldrig kunna tro att det skulle bli ett så bra resultat som det blev! Tror 5 liter gick på runt 1000-1200:- och det var helt klart värt det. Känns som en helt annan låda. Backen är fortfarande lite bråkig men det går oftast bra om man rullar fram 1cm först. Det irriterande vinande ljudet på tvåan är nästan helt borta, samma sak med svårigheterna att få i den växeln.

                      #286658
                      ObiImpreza
                      Deltagare

                        Körde med Redline olja i lådan på min förra, tyckte den var väldigt trevlig måste jag säga.

                        Kanske är värt att prova och se om det hjälper denna lådan att leva ett tag till 🙂

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.