Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35434
    AntonOlofsson
    Deltagare

      Tjena alla Subaru fantaster!

      Har fått ett problem med min bil tyvärr, var ute och åkte med den i söndags och efter ett par pådrag började den gå dåligt. Den klippte soppan vid 4000rpm. Bilen går katastrofalt på tomgång och dör. Den laddade inte fullt (ska peaka 1,3 men gick alldrig över 0,6). Idag fick jag bilen felsökt och den visar felkod,
      P0244; Turboladdare/Överladdare Wastegate-magnetventil “A” område/prestanda.
      Bilen är en Impreza STI PPP -06 (ny jobparts motor men original i övrigt). Någon som har en erfarenhet av denna kod och vad den betyder? Vad är det som är sönder? Den undre tryckmuffen från turbo till intercooler är nött i vid turboänden, precis som någon innan spännt slangklämman för hårt och snett. Kan detta ha något med problemet att göra? Att det är så enkelt att den läcker laddluft där?

      Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, förtvivlad rallybilsägare!

      #286712
      SmilesPerHour
      Deltagare

        Tjena alla Subaru fantaster!

        Har fått ett problem med min bil tyvärr, var ute och åkte med den i söndags och efter ett par pådrag började den gå dåligt. Den klippte soppan vid 4000rpm. Bilen går katastrofalt på tomgång och dör. Den laddade inte fullt (ska peaka 1,3 men gick alldrig över 0,6). Idag fick jag bilen felsökt och den visar felkod,
        P0244; Turboladdare/Överladdare Wastegate-magnetventil “A” område/prestanda.
        Bilen är en Impreza STI PPP -06 (ny jobparts motor men original i övrigt). Någon som har en erfarenhet av denna kod och vad den betyder? Vad är det som är sönder? Den undre tryckmuffen från turbo till intercooler är nött i vid turboänden, precis som någon innan spännt slangklämman för hårt och snett. Kan detta ha något med problemet att göra? Att det är så enkelt att den läcker laddluft där?

        Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, förtvivlad rallybilsägare!

        Kolla luft, bränsle, gnista osv. Stora fel är lättare att hitta.

        Är det möjligt att kamremmen hoppat en lugg eller två?

        #286710
        Koffe
        Keymaster

          “Wastegate magnetventil” borde väl vara laddtryckssolenoiden? Börja med att rengöra den och se om det blir skillnad?

          //Koffe

          #286713
          AntonOlofsson
          Deltagare

            Kan man rengöra den med typ bromsrengöring? Eller vad rekommenderas? Mvh

            #286711
            Koffe
            Keymaster

              Det ska funka bra. Kolla alla slangar till och från turbo/solenoid/WG när du ändå är där och meckar.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.