Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35463
    Luna_gf8
    Deltagare

      Hej! Jag köpte min första turbo Impreza för 3 månader sedan. Den går väldigt bra men jag känner redan att jag vill ha mer. Snabbare respons från turbon och ökning i slutregistet. JRM kan inte mappa om den eftersom jag har för gammal luftmassemätare. Hur går jag då tillväga om jag vill öka prestandan i min bil?

      Jag uppskattar alla svar eftersom jag är så ivrig att lära mig. Tack på förhand.

      Newbie Adam
      Luna

      #286849
      Christian S
      Deltagare

        steg 1 är ju att byta avgassytemet, tändstift, soppapump och sen en mappnig på det så hamnar du på ca 270hk.

        för gammal lmm? det måste du ha missuppfattat, vad har du för årsmodell?

        #286848
        -L-
        Deltagare

          Fas-1 ej205 hade 211hk, dvs up till årsmodell 99 då det blev fas-2 och 218 hk. Innan 99 så är det annan ecu som inte kan flashas om med t.ex ecutek.

          Det är nog svårt att hitta trim till så gammal ecu, kanske finns någon med unichip kvar? Annars är det att byta till eftermarknad-ecu vilket inte är en trivial kostnad i sammanhanget.

          Vad är du efter efter med bilen? Snabbare respons och bättre toppregister brukar vara motpoler, man får välja det ena eller det andra även om det finns små justeringsmarginaler där med.

          #286852
          Fladric
          Deltagare

            Link G4 och G4+ finns som plug-in 🙂 enklaste lösningen för att kunna trimma på en sådan gammal modell (antar att den är äldre än -99 och alltså inte stödjer EcuTec) 🙂

            #286854
            Luna_gf8
            Deltagare

              steg 1 är ju att byta avgassytemet, tändstift, soppapump och sen en mappnig på det så hamnar du på ca 270hk.

              för gammal lmm? det måste du ha missuppfattat, vad har du för årsmodell?

              Jag var förbi JRM och plockade upp en krängningshämmare. När jag ändå var där passade jag på att fråga om mappning. Då sa killen i kassan att jag hade den gamla lmm och därför går den inte att mappa om. Jag kör en 98 GT tysk importerad.

              Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

              #286855
              Luna_gf8
              Deltagare

                Fas-1 ej205 hade 211hk, dvs up till årsmodell 99 då det blev fas-2 och 218 hk. Innan 99 så är det annan ecu som inte kan flashas om med t.ex ecutek.

                Det är nog svårt att hitta trim till så gammal ecu, kanske finns någon med unichip kvar? Annars är det att byta till eftermarknad-ecu vilket inte är en trivial kostnad i sammanhanget.

                Vad är du efter efter med bilen? Snabbare respons och bättre toppregister brukar vara motpoler, man får välja det ena eller det andra även om det finns små justeringsmarginaler där med.

                Acceleration är det som lockar mest just nu. Det enda jag fixat på bilen är väghållningen. Har inte vågat ge mig in på motorbiten än. Hur funkar unichip? Måste kolla upp det. Tack för svar. Ser det här så sent. Fick ingen notis.

                Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                #286856
                Luna_gf8
                Deltagare

                  Link G4 och G4+ finns som plug-in 🙂 enklaste lösningen för att kunna trimma på en sådan gammal modell (antar att den är äldre än -99 och alltså inte stödjer EcuTec) 🙂

                  Det är den. 1998 06 24. Importerad från Tyskland. Link G4 måste jag forska i. Tack för svar!

                  Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                  #286857
                  Luna_gf8
                  Deltagare

                    Fas-1 ej205 hade 211hk, dvs up till årsmodell 99 då det blev fas-2 och 218 hk. Innan 99 så är det annan ecu som inte kan flashas om med t.ex ecutek.

                    Det är nog svårt att hitta trim till så gammal ecu, kanske finns någon med unichip kvar? Annars är det att byta till eftermarknad-ecu vilket inte är en trivial kostnad i sammanhanget.

                    Vad är du efter efter med bilen? Snabbare respons och bättre toppregister brukar vara motpoler, man får välja det ena eller det andra även om det finns små justeringsmarginaler där med.

                    När jag googlade Unichip så dök JRM upp. Har hört mindre bra saker om dem men kan inte veta om det stämmer.

                    Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                    #286850
                    Christian S
                    Deltagare

                      Jag var förbi JRM och plockade upp en krängningshämmare. När jag ändå var där passade jag på att fråga om mappning. Då sa killen i kassan att jag hade den gamla lmm och därför går den inte att mappa om. Jag kör en 98 GT tysk importerad.

                      Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                      det är inte lmm i sig som gör att det inte går att mappa den (även om det självklart sitter en annan på den än på 99-00) utan det är att ingen som har orkat/brytt sig om att knäcka koderna för att komma i ecu´n för att kunna mappa bilar äldre än ´99 , det är iallafall vad jag har fått för svar när jag har frågat.

                      #286858
                      Luna_gf8
                      Deltagare

                        det är inte lmm i sig som gör att det inte går att mappa den (även om det självklart sitter en annan på den än på 99-00) utan det är att ingen som har orkat/brytt sig om att knäcka koderna för att komma i ecu´n för att kunna mappa bilar äldre än ´99 , det är iallafall vad jag har fått för svar när jag har frågat.

                        Okej. De har varit lata alltså

                        #286853
                        Fladric
                        Deltagare

                          Okej. De har varit lata alltså

                          #286859
                          Luna_gf8
                          Deltagare

                            Link funkar garanterat, dock handlar det om mer pengar skulle jag tro (kring 12000 nytt) 🙂

                            Jag kollar där nu och du har rätt. Inga billiga grejer. Hittar jag en som passar Impreza 93-00 eller mer specifikt 98 ska jag bokmärka den.

                            Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                            #286860
                            Luna_gf8
                            Deltagare

                              steg 1 är ju att byta avgassytemet, tändstift, soppapump och sen en mappnig på det så hamnar du på ca 270hk.

                              för gammal lmm? det måste du ha missuppfattat, vad har du för årsmodell?

                              Jag bytte soppapump till en walboro 255 när den förra gick sönder. Vilka stift ska man ha? Jag köpte fyra nya NGK till en standard Impreza Turbo. När det gäller avgassystem är jag nog helt ute och cyklar. Jag känner en kille som hade en STi V Limited från 97. Han kan svetsa och brukar bygga system i 3″ rostfritt från turbon och bak för ca 8500kr. Vart ska man placera katalysatorn? Nära motorn där det är varmast eller längst bak där ljuddämparen brukar sitta? Jag har sett många rallybilar som har katten längst bak.

                              Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                              #286851
                              Christian S
                              Deltagare

                                Jag kollar där nu och du har rätt. Inga billiga grejer. Hittar jag en som passar Impreza 93-00 eller mer specifikt 98 ska jag bokmärka den.

                                Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                                finns ingen plug and play som passar 93-00 då kontakterna ser annorlunda ut beroende på årsmodell, kommer inte ihåg om det var en till 93-98 (V1-V4) och en till 99-00 (V5&V6) eller om det var en till 93-96 (V1&V2) en till 97-98 (V3&V4) och en till 99-00 (V5&V6).

                                Jag bytte soppapump till en walboro 255 när den förra gick sönder. Vilka stift ska man ha? Jag köpte fyra nya NGK till en standard Impreza Turbo. När det gäller avgassystem är jag nog helt ute och cyklar. Jag känner en kille som hade en STi V Limited från 97. Han kan svetsa och brukar bygga system i 3″ rostfritt från turbon och bak för ca 8500kr. Vart ska man placera katalysatorn? Nära motorn där det är varmast eller längst bak där ljuddämparen brukar sitta? Jag har sett många rallybilar som har katten längst bak.

                                Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                                ok då har du iallafall en pump som klarar av rätt mycket med effekt.
                                jag och väldigt många andra använder NGK PFR7B men frågar du JRM så ska man ha HKS stift så dom säljer HKS grejer..
                                katten vill du ha nära motorn (typ där original sitter), sätter man den där bak blir den aldrig varm och du kommer aldrig klara av avgasmätningen på besiktningen, anledningen till att den sitter där bak på rallybilar är att den inte ska brinna upp pga responssystemet.

                                #286861
                                Luna_gf8
                                Deltagare

                                  finns ingen plug and play som passar 93-00 då kontakterna ser annorlunda ut beroende på årsmodell, kommer inte ihåg om det var en till 93-98 (V1-V4) och en till 99-00 (V5&V6) eller om det var en till 93-96 (V1&V2) en till 97-98 (V3&V4) och en till 99-00 (V5&V6).

                                  ok då har du iallafall en pump som klarar av rätt mycket med effekt.
                                  jag och väldigt många andra använder NGK PFR7B men frågar du JRM så ska man ha HKS stift så dom säljer HKS grejer..
                                  katten vill du ha nära motorn (typ där original sitter), sätter man den där bak blir den aldrig varm och du kommer aldrig klottra avgasmätningen på besiktningen, anledningen till att den sitter där bak på rallybilar är att den inte ska brinna upp pga responssystemet.

                                  Tack för all bra info!

                                  Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.