- Detta ämne har 14 svar, 1,817 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 3 månader sedan av Luna_gf8.
-
FörfattareInlägg
-
24 juni, 2017 kl. 23:23 #35463Luna_gf8Deltagare
Hej! Jag köpte min första turbo Impreza för 3 månader sedan. Den går väldigt bra men jag känner redan att jag vill ha mer. Snabbare respons från turbon och ökning i slutregistet. JRM kan inte mappa om den eftersom jag har för gammal luftmassemätare. Hur går jag då tillväga om jag vill öka prestandan i min bil?
Jag uppskattar alla svar eftersom jag är så ivrig att lära mig. Tack på förhand.
Newbie Adam
Luna25 juni, 2017 kl. 12:24 #286849Christian SDeltagaresteg 1 är ju att byta avgassytemet, tändstift, soppapump och sen en mappnig på det så hamnar du på ca 270hk.
för gammal lmm? det måste du ha missuppfattat, vad har du för årsmodell?
25 juni, 2017 kl. 17:28 #286848-L-DeltagareFas-1 ej205 hade 211hk, dvs up till årsmodell 99 då det blev fas-2 och 218 hk. Innan 99 så är det annan ecu som inte kan flashas om med t.ex ecutek.
Det är nog svårt att hitta trim till så gammal ecu, kanske finns någon med unichip kvar? Annars är det att byta till eftermarknad-ecu vilket inte är en trivial kostnad i sammanhanget.
Vad är du efter efter med bilen? Snabbare respons och bättre toppregister brukar vara motpoler, man får välja det ena eller det andra även om det finns små justeringsmarginaler där med.
25 juni, 2017 kl. 18:59 #286852FladricDeltagareLink G4 och G4+ finns som plug-in 🙂 enklaste lösningen för att kunna trimma på en sådan gammal modell (antar att den är äldre än -99 och alltså inte stödjer EcuTec) 🙂
29 augusti, 2017 kl. 22:13 #286854Luna_gf8Deltagaresteg 1 är ju att byta avgassytemet, tändstift, soppapump och sen en mappnig på det så hamnar du på ca 270hk.
för gammal lmm? det måste du ha missuppfattat, vad har du för årsmodell?
Jag var förbi JRM och plockade upp en krängningshämmare. När jag ändå var där passade jag på att fråga om mappning. Då sa killen i kassan att jag hade den gamla lmm och därför går den inte att mappa om. Jag kör en 98 GT tysk importerad.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
29 augusti, 2017 kl. 22:17 #286855Luna_gf8DeltagareFas-1 ej205 hade 211hk, dvs up till årsmodell 99 då det blev fas-2 och 218 hk. Innan 99 så är det annan ecu som inte kan flashas om med t.ex ecutek.
Det är nog svårt att hitta trim till så gammal ecu, kanske finns någon med unichip kvar? Annars är det att byta till eftermarknad-ecu vilket inte är en trivial kostnad i sammanhanget.
Vad är du efter efter med bilen? Snabbare respons och bättre toppregister brukar vara motpoler, man får välja det ena eller det andra även om det finns små justeringsmarginaler där med.
Acceleration är det som lockar mest just nu. Det enda jag fixat på bilen är väghållningen. Har inte vågat ge mig in på motorbiten än. Hur funkar unichip? Måste kolla upp det. Tack för svar. Ser det här så sent. Fick ingen notis.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
29 augusti, 2017 kl. 22:18 #286856Luna_gf8DeltagareLink G4 och G4+ finns som plug-in 🙂 enklaste lösningen för att kunna trimma på en sådan gammal modell (antar att den är äldre än -99 och alltså inte stödjer EcuTec) 🙂
Det är den. 1998 06 24. Importerad från Tyskland. Link G4 måste jag forska i. Tack för svar!
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
29 augusti, 2017 kl. 22:20 #286857Luna_gf8DeltagareFas-1 ej205 hade 211hk, dvs up till årsmodell 99 då det blev fas-2 och 218 hk. Innan 99 så är det annan ecu som inte kan flashas om med t.ex ecutek.
Det är nog svårt att hitta trim till så gammal ecu, kanske finns någon med unichip kvar? Annars är det att byta till eftermarknad-ecu vilket inte är en trivial kostnad i sammanhanget.
Vad är du efter efter med bilen? Snabbare respons och bättre toppregister brukar vara motpoler, man får välja det ena eller det andra även om det finns små justeringsmarginaler där med.
När jag googlade Unichip så dök JRM upp. Har hört mindre bra saker om dem men kan inte veta om det stämmer.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
30 augusti, 2017 kl. 06:19 #286850Christian SDeltagareJag var förbi JRM och plockade upp en krängningshämmare. När jag ändå var där passade jag på att fråga om mappning. Då sa killen i kassan att jag hade den gamla lmm och därför går den inte att mappa om. Jag kör en 98 GT tysk importerad.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
det är inte lmm i sig som gör att det inte går att mappa den (även om det självklart sitter en annan på den än på 99-00) utan det är att ingen som har orkat/brytt sig om att knäcka koderna för att komma i ecu´n för att kunna mappa bilar äldre än ´99 , det är iallafall vad jag har fått för svar när jag har frågat.
30 augusti, 2017 kl. 06:39 #286858Luna_gf8Deltagaredet är inte lmm i sig som gör att det inte går att mappa den (även om det självklart sitter en annan på den än på 99-00) utan det är att ingen som har orkat/brytt sig om att knäcka koderna för att komma i ecu´n för att kunna mappa bilar äldre än ´99 , det är iallafall vad jag har fått för svar när jag har frågat.
Okej. De har varit lata alltså
30 augusti, 2017 kl. 06:41 #286853FladricDeltagareOkej. De har varit lata alltså
30 augusti, 2017 kl. 06:43 #286859Luna_gf8DeltagareLink funkar garanterat, dock handlar det om mer pengar skulle jag tro (kring 12000 nytt) 🙂
Jag kollar där nu och du har rätt. Inga billiga grejer. Hittar jag en som passar Impreza 93-00 eller mer specifikt 98 ska jag bokmärka den.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
30 augusti, 2017 kl. 07:00 #286860Luna_gf8Deltagaresteg 1 är ju att byta avgassytemet, tändstift, soppapump och sen en mappnig på det så hamnar du på ca 270hk.
för gammal lmm? det måste du ha missuppfattat, vad har du för årsmodell?
Jag bytte soppapump till en walboro 255 när den förra gick sönder. Vilka stift ska man ha? Jag köpte fyra nya NGK till en standard Impreza Turbo. När det gäller avgassystem är jag nog helt ute och cyklar. Jag känner en kille som hade en STi V Limited från 97. Han kan svetsa och brukar bygga system i 3″ rostfritt från turbon och bak för ca 8500kr. Vart ska man placera katalysatorn? Nära motorn där det är varmast eller längst bak där ljuddämparen brukar sitta? Jag har sett många rallybilar som har katten längst bak.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
30 augusti, 2017 kl. 16:57 #286851Christian SDeltagareJag kollar där nu och du har rätt. Inga billiga grejer. Hittar jag en som passar Impreza 93-00 eller mer specifikt 98 ska jag bokmärka den.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
finns ingen plug and play som passar 93-00 då kontakterna ser annorlunda ut beroende på årsmodell, kommer inte ihåg om det var en till 93-98 (V1-V4) och en till 99-00 (V5&V6) eller om det var en till 93-96 (V1&V2) en till 97-98 (V3&V4) och en till 99-00 (V5&V6).
Jag bytte soppapump till en walboro 255 när den förra gick sönder. Vilka stift ska man ha? Jag köpte fyra nya NGK till en standard Impreza Turbo. När det gäller avgassystem är jag nog helt ute och cyklar. Jag känner en kille som hade en STi V Limited från 97. Han kan svetsa och brukar bygga system i 3″ rostfritt från turbon och bak för ca 8500kr. Vart ska man placera katalysatorn? Nära motorn där det är varmast eller längst bak där ljuddämparen brukar sitta? Jag har sett många rallybilar som har katten längst bak.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
ok då har du iallafall en pump som klarar av rätt mycket med effekt.
jag och väldigt många andra använder NGK PFR7B men frågar du JRM så ska man ha HKS stift så dom säljer HKS grejer..
katten vill du ha nära motorn (typ där original sitter), sätter man den där bak blir den aldrig varm och du kommer aldrig klara av avgasmätningen på besiktningen, anledningen till att den sitter där bak på rallybilar är att den inte ska brinna upp pga responssystemet.30 augusti, 2017 kl. 17:27 #286861Luna_gf8Deltagarefinns ingen plug and play som passar 93-00 då kontakterna ser annorlunda ut beroende på årsmodell, kommer inte ihåg om det var en till 93-98 (V1-V4) och en till 99-00 (V5&V6) eller om det var en till 93-96 (V1&V2) en till 97-98 (V3&V4) och en till 99-00 (V5&V6).
ok då har du iallafall en pump som klarar av rätt mycket med effekt.
jag och väldigt många andra använder NGK PFR7B men frågar du JRM så ska man ha HKS stift så dom säljer HKS grejer..
katten vill du ha nära motorn (typ där original sitter), sätter man den där bak blir den aldrig varm och du kommer aldrig klottra avgasmätningen på besiktningen, anledningen till att den sitter där bak på rallybilar är att den inte ska brinna upp pga responssystemet.Tack för all bra info!
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.