- Detta ämne har 14 svar, 1,544 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 3 månader sedan av Simon.x.
-
FörfattareInlägg
-
8 augusti, 2017 kl. 12:07 #35532JaviisstDeltagare
Jag undrar vart ni lämnat in eran Subaru för hjulinställning i stockholms trakterna?
Något pålitlig o prisvärd ställe…
Sen så läst lite här på forumen vad man ska ha för inställning toe camber osv men inte förstått mig på det, därav kanske nå erfaren ställe ni lämnat in bilen till.En Subaru STI 2005 PPP är det.
8 augusti, 2017 kl. 14:00 #287056FredssonDeltagarelämna in min 08 sti i s-tälje på Meca. Vart utmärkt och inte så farligt dyrt
8 augusti, 2017 kl. 14:23 #287043KoffeKeymasterWhat? Kan man göra 4-hjuls i Södertälje nu? Där ser man…
Jag brukar åka till Däckspecialen i Västberga. Har hållit på länge och brukar veta vad de gör. Bäst är förstås om man vet själv ungefär vilka vinklar man vill ha då det lätt blir “fabriksinställning” annars.
/Koffe
8 augusti, 2017 kl. 17:27 #287050JaviisstDeltagareJaha okej där ser man västberga är nära mig 🙂 men här på forumet snackas det om prodrive inställningar skall vara bra ..? Har ju prodrive paket på min
8 augusti, 2017 kl. 17:29 #287051JaviisstDeltagareVet absolut inte alls vad man ska ha för inställning, vill ju att bilen är stabil på både fart och kurvor 🙂 kör mest vanlig och drag, hänt att man vart på bana
9 augusti, 2017 kl. 06:59 #287044KoffeKeymasterKör Prodrive eller liknande du. Nån grad camber och typ en mm toe in på varje axel funkar fint på gata och går att svänga med också enligt min erfarenhet.
//Koffe
9 augusti, 2017 kl. 08:20 #287052JaviisstDeltagareAll right men då kör jag på det du säger koffe och ringer dem i Västberga för en tid. Har du nå kanske papper på de du gjort där så jag kan säga exakt värde dem ska ställa in allt på? Tänkte på om man säger nå grad camber o en mm toe in på varje axel… dem kanske inte förstår
.. som sagt nytt för mig detta 🙂9 augusti, 2017 kl. 09:26 #287045KoffeKeymasterDe förstår 😉
Jag kör -1.5 grader camber fram, 1mm toe in. Krämar på extra camber på topplagringarna på bana.
-3 grader bak, 1mm toe in. Men det är för att gå fri från skärmarna. Kör man inte så breda fälgar skulle jag nog sikta på runt -1.5 till -2 grader camber bak också.På bruksisen kör jag -1 caber och 1 mm toe in fram, -1.5 camber och neutral toe bak,men den är toestagen så dåliga på att det knappt går att ställa in 😀
Det är inte så galet noga helt enkelt. Det viktigaste är att du får en hyfsat jämn setup på varje axel. Sen om det är -1.5 eller -2 grader camber spelar ingen roll så länge du inte är professionell racingförare. Det man främst vill undvika är att man har stor skillnad i camber eller toe mellan höger och vänster (bak då… fram är ju toe lite självutjämnande :)).
9 augusti, 2017 kl. 11:12 #287053JaviisstDeltagareGrymt tacksam för fina upplägget nu blir det boka tid och lämna in 🙂
Har originala ben än så länge så blir efter dem inställningar!
Försökte göra det på plugget men deras maskin är åt skogen o blev fel hela tiden så bättre lämna in till säkra händer!
Tack för alla svar o återkommer med resultat!
9 augusti, 2017 kl. 19:00 #287047Christian SDeltagarefinns massa trådar om du söker på hjulvinklar eller prodrive vinklar.
här är tex 1 tård http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=67728&highlight=prodrive+vinklar
i inlägg #3 hittar du den här textenProdrives rekomendationer för 05or med Prodrive fjädrar:
2.3 bar fram, 1.9 bar bak (RE070):
Camber fram: min -0°54′ (-0.9°), max -1°15′ (1.25°)
Toe in fram total: 0°03′ (0.05°)
Toe in bak total: 0°03′ (0.05°)
Thrust vinkel: 0°00′ (0.00°)Whitelines rekomendationer:
Touring:
Camber fram: -1.0°
Toe in fram per sida: 0.0 mm
Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mmSport:
Camber fram: -1.5°
Toe in fram per sida: 0.0 mm
Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mmRace:
Camber fram: -2.0° – -3.0°
Toe OUT fram per sida: 0.0 – 1.0 mm
Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mmWhiteline rekomenderar även en halv grad mindre (mindre negativ alltså) camber bak än fram men det är ju inte justerbar som standard…
Bli inte jätte ledsen om du inte lyckas få speciellt mycket camber fram, det är sämre justermån på 05orna än de tidigare modellerna. Prodrives max är nog ungefär vad som är realistiskt med standard pryttlar.
9 augusti, 2017 kl. 20:14 #287046KoffeKeymasterHmm, det var betydligt mindre toe fram än vad jag nånsin kört med tror jag.
Visst, toe out ger bättre instyrning, men neutral trodde jag var mer eller mindre no-no då det kan ge ett ganska nervöst uppförande vid inbromsning.Jaja, tror inte det är supernoga för oss vanliga dödliga som sagt 🙂
10 augusti, 2017 kl. 11:05 #287054JaviisstDeltagareJa precis jag hade/har läst det inlägget här på forumet förr men som ni märker så kör folk med olika och jag har inte haft någon aning om vad jag har eller haft och har pillat o dragit av o på benen några gånger… bra väghållning, kurvtagning, fart och självklart däcken ska ju inte gå ner till korden på ena sidan…
11 augusti, 2017 kl. 06:45 #287048Simon.xDeltagareJa precis jag hade/har läst det inlägget här på forumet förr men som ni märker så kör folk med olika och jag har inte haft någon aning om vad jag har eller haft och har pillat o dragit av o på benen några gånger… bra väghållning, kurvtagning, fart och självklart däcken ska ju inte gå ner till korden på ena sidan…
Hej
Jag har 2 st mätnngar på min 2011 om det kan vara till någon hjälp.
Från Sollentuna 2016
Den senaste från BBM i Bromma från i onsdags med 2,7 i däck tryck 😉
//Simon
11 augusti, 2017 kl. 07:18 #287055JaviisstDeltagare2011, har dem samma setup/inställning som prodrive benen?
Tror som Koffe sa och Christian, det finns en hel mängd med olika tycken och inställning. Blir säkert bra med det Christian eller Koffe skickat 🙂
Idag skall rutorna tonas och sen blir det boka tid i Västberga!
12 augusti, 2017 kl. 12:20 #287049Simon.xDeltagare2011, har dem samma setup/inställning som prodrive benen?
Tror som Koffe sa och Christian, det finns en hel mängd med olika tycken och inställning. Blir säkert bra med det Christian eller Koffe skickat 🙂
Idag skall rutorna tonas och sen blir det boka tid i Västberga!
Hej
Det kan jag inte svara på Ang prodrive
Vet bara att vissa inte ens inte kan få fram info på reg nr (då det finns en massa olika modeller i deras 4 hjuls mätings program) Den 2016 tog ca 4 timmar. men men 😉
Det går nog bra för dej tror jag d—0.o—b
Ett tipps om du nu tonar sidorutornaframm undvik industriområdet vid Arlanda då den enheten som åker där gnäller even om lite damm på bak skylten mm 😀
DVS stanna inte i området kör igenom denna 😀
//Simon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.