Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35532
    Javiisst
    Deltagare

      Jag undrar vart ni lämnat in eran Subaru för hjulinställning i stockholms trakterna?

      Något pålitlig o prisvärd ställe…
      Sen så läst lite här på forumen vad man ska ha för inställning toe camber osv men inte förstått mig på det, därav kanske nå erfaren ställe ni lämnat in bilen till.

      En Subaru STI 2005 PPP är det.

      #287056
      Fredsson
      Deltagare

        lämna in min 08 sti i s-tälje på Meca. Vart utmärkt och inte så farligt dyrt

        #287043
        Koffe
        Keymaster

          What? Kan man göra 4-hjuls i Södertälje nu? Där ser man…

          Jag brukar åka till Däckspecialen i Västberga. Har hållit på länge och brukar veta vad de gör. Bäst är förstås om man vet själv ungefär vilka vinklar man vill ha då det lätt blir “fabriksinställning” annars.

          /Koffe

          #287050
          Javiisst
          Deltagare

            Jaha okej där ser man västberga är nära mig 🙂 men här på forumet snackas det om prodrive inställningar skall vara bra ..? Har ju prodrive paket på min

            #287051
            Javiisst
            Deltagare

              Vet absolut inte alls vad man ska ha för inställning, vill ju att bilen är stabil på både fart och kurvor 🙂 kör mest vanlig och drag, hänt att man vart på bana

              #287044
              Koffe
              Keymaster

                Kör Prodrive eller liknande du. Nån grad camber och typ en mm toe in på varje axel funkar fint på gata och går att svänga med också enligt min erfarenhet.

                //Koffe

                #287052
                Javiisst
                Deltagare

                  All right men då kör jag på det du säger koffe och ringer dem i Västberga för en tid. Har du nå kanske papper på de du gjort där så jag kan säga exakt värde dem ska ställa in allt på? Tänkte på om man säger nå grad camber o en mm toe in på varje axel… dem kanske inte förstår
                  .. som sagt nytt för mig detta 🙂

                  #287045
                  Koffe
                  Keymaster

                    De förstår 😉

                    Jag kör -1.5 grader camber fram, 1mm toe in. Krämar på extra camber på topplagringarna på bana.
                    -3 grader bak, 1mm toe in. Men det är för att gå fri från skärmarna. Kör man inte så breda fälgar skulle jag nog sikta på runt -1.5 till -2 grader camber bak också.

                    På bruksisen kör jag -1 caber och 1 mm toe in fram, -1.5 camber och neutral toe bak,men den är toestagen så dåliga på att det knappt går att ställa in 😀

                    Det är inte så galet noga helt enkelt. Det viktigaste är att du får en hyfsat jämn setup på varje axel. Sen om det är -1.5 eller -2 grader camber spelar ingen roll så länge du inte är professionell racingförare. Det man främst vill undvika är att man har stor skillnad i camber eller toe mellan höger och vänster (bak då… fram är ju toe lite självutjämnande :)).

                    #287053
                    Javiisst
                    Deltagare

                      Grymt tacksam för fina upplägget nu blir det boka tid och lämna in 🙂

                      Har originala ben än så länge så blir efter dem inställningar!

                      Försökte göra det på plugget men deras maskin är åt skogen o blev fel hela tiden så bättre lämna in till säkra händer!

                      Tack för alla svar o återkommer med resultat!

                      #287047
                      Christian S
                      Deltagare

                        finns massa trådar om du söker på hjulvinklar eller prodrive vinklar.
                        här är tex 1 tård http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=67728&highlight=prodrive+vinklar
                        i inlägg #3 hittar du den här texten

                        Prodrives rekomendationer för 05or med Prodrive fjädrar:

                        2.3 bar fram, 1.9 bar bak (RE070):
                        Camber fram: min -0°54′ (-0.9°), max -1°15′ (1.25°)
                        Toe in fram total: 0°03′ (0.05°)
                        Toe in bak total: 0°03′ (0.05°)
                        Thrust vinkel: 0°00′ (0.00°)

                        Whitelines rekomendationer:

                        Touring:
                        Camber fram: -1.0°
                        Toe in fram per sida: 0.0 mm
                        Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mm

                        Sport:
                        Camber fram: -1.5°
                        Toe in fram per sida: 0.0 mm
                        Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mm

                        Race:
                        Camber fram: -2.0° – -3.0°
                        Toe OUT fram per sida: 0.0 – 1.0 mm
                        Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mm

                        Whiteline rekomenderar även en halv grad mindre (mindre negativ alltså) camber bak än fram men det är ju inte justerbar som standard…

                        Bli inte jätte ledsen om du inte lyckas få speciellt mycket camber fram, det är sämre justermån på 05orna än de tidigare modellerna. Prodrives max är nog ungefär vad som är realistiskt med standard pryttlar.

                        #287046
                        Koffe
                        Keymaster

                          Hmm, det var betydligt mindre toe fram än vad jag nånsin kört med tror jag.
                          Visst, toe out ger bättre instyrning, men neutral trodde jag var mer eller mindre no-no då det kan ge ett ganska nervöst uppförande vid inbromsning.

                          Jaja, tror inte det är supernoga för oss vanliga dödliga som sagt 🙂

                          #287054
                          Javiisst
                          Deltagare

                            Ja precis jag hade/har läst det inlägget här på forumet förr men som ni märker så kör folk med olika och jag har inte haft någon aning om vad jag har eller haft och har pillat o dragit av o på benen några gånger… bra väghållning, kurvtagning, fart och självklart däcken ska ju inte gå ner till korden på ena sidan…

                            #287048
                            Simon.x
                            Deltagare

                              Ja precis jag hade/har läst det inlägget här på forumet förr men som ni märker så kör folk med olika och jag har inte haft någon aning om vad jag har eller haft och har pillat o dragit av o på benen några gånger… bra väghållning, kurvtagning, fart och självklart däcken ska ju inte gå ner till korden på ena sidan…

                              Hej

                              Jag har 2 st mätnngar på min 2011 om det kan vara till någon hjälp.

                              Från Sollentuna 2016

                              Den senaste från BBM i Bromma från i onsdags med 2,7 i däck tryck 😉

                              //Simon

                              #287055
                              Javiisst
                              Deltagare

                                2011, har dem samma setup/inställning som prodrive benen?

                                Tror som Koffe sa och Christian, det finns en hel mängd med olika tycken och inställning. Blir säkert bra med det Christian eller Koffe skickat 🙂

                                Idag skall rutorna tonas och sen blir det boka tid i Västberga!

                                #287049
                                Simon.x
                                Deltagare

                                  2011, har dem samma setup/inställning som prodrive benen?

                                  Tror som Koffe sa och Christian, det finns en hel mängd med olika tycken och inställning. Blir säkert bra med det Christian eller Koffe skickat 🙂

                                  Idag skall rutorna tonas och sen blir det boka tid i Västberga!

                                  Hej

                                  Det kan jag inte svara på Ang prodrive

                                  Vet bara att vissa inte ens inte kan få fram info på reg nr (då det finns en massa olika modeller i deras 4 hjuls mätings program) Den 2016 tog ca 4 timmar. men men 😉

                                  Det går nog bra för dej tror jag d—0.o—b

                                  Ett tipps om du nu tonar sidorutornaframm undvik industriområdet vid Arlanda då den enheten som åker där gnäller even om lite damm på bak skylten mm 😀

                                  DVS stanna inte i området kör igenom denna 😀

                                  //Simon

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.