Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35540
    cecce
    Deltagare

      “Det sitter förstärkt koppling i den och den är trimmad” –sa säljaren. Jojo. Säkert, tänkte jag. Bilen går som tusan, så jag köpte den. Det var ett år sedan och jag har kört den som bruksbil sedan dess. Har som bäst kört på 0,85 L/mil på långkörning vilket är helt okay tycker jag.
      För ett tag sedan var det en mekaniker som körde bilen, och han frågade mig HUR bilen är trimmad, “För den går mycket bättre än vad de brukar” sa han. Därför har jag börjat fundera: Är bilen trimmad? Under huven ger det mesta ett intryck av att vara standard, men jag funderar om det kan sitta nå’t chip i den. Hur ser jag det? Är det någon erfaren Imprezaägare som vill hjälpa mig? Provar att länka till bilder på motorrummet.

      #287074
      Simon.x
      Deltagare

        “Det sitter förstärkt koppling i den och den är trimmad” –sa säljaren. Jojo. Säkert, tänkte jag. Bilen går som tusan, så jag köpte den. Det var ett år sedan och jag har kört den som bruksbil sedan dess. Har som bäst kört på 0,85 L/mil på långkörning vilket är helt okay tycker jag.
        För ett tag sedan var det en mekaniker som körde bilen, och han frågade mig HUR bilen är trimmad, “För den går mycket bättre än vad de brukar” sa han. Därför har jag börjat fundera: Är bilen trimmad? Under huven ger det mesta ett intryck av att vara standard, men jag funderar om det kan sitta nå’t chip i den. Hur ser jag det? Är det någon erfaren Imprezaägare som vill hjälpa mig? Provar att länka till bilder på motorrummet.

        Hej

        Nu så kan jag inte se din så kallade bild men om du vill ha svar här så under lättar det med att du skriver bil modell mm d—0.o—b

        Jag sökte på web länken och den går till en blogg.
        http://fredagsbilen.blogspot.se/p/impreza-gt.html

        Personligen så tror jag inte att det är något större mod/trimm på denna (men det är min gissning)

        Då laddkylare är STD och Luftboxen Det enda jag kan se är fjädebenstaget som är rosa 😀 iofs så vet jag inte ens om denna modell har ett uttag för att läsa av info via pc.

        Du kan ju ta reda på tidigare ägare om dom vet något ang trim på denna 🙂

        //Simon

        #287076
        cecce
        Deltagare

          Tack för svar Simon.x!
          Det där med bilden gick inte så bra…
          Jag tycker lika som du: Det ser inte ut att vara några modifikationer under huven, förutom det där fjäderbensstaget.
          Det finns diagnosuttag på den, men det är bara Subarus egna som funkar. Har provat med tre andra. Hos Subaru såg de inga felkoder eller annan information när jag var där och testade bilen. Borde de ha sett ett eventuellt chip på “diagnosen”?

          Bilen är en Subaru Impreza GT kombi årsmodell 2000. (Skulle såklart skrivit detta. Var lite stressad på jobbet. Sorry)

          #287072
          Koffe
          Keymaster

            Det går alltså inte att ansluta en vanlig ODB-läsare? Kanske inte gick på ’00…
            Skulle du lyckas läsa av laddtrycket så ger det ju en bra fingervisning. Laddar den mer än original så lär det vara nåt gjort 🙂
            Så att slänga i en laddtrycksmätare om du inte kan läsa via OBD kanske vore nåt?

            #287073
            Igge
            Deltagare

              Det går alltså inte att ansluta en vanlig ODB-läsare? Kanske inte gick på ’00…
              Skulle du lyckas läsa av laddtrycket så ger det ju en bra fingervisning. Laddar den mer än original så lär det vara nåt gjort 🙂
              Så att slänga i en laddtrycksmätare om du inte kan läsa via OBD kanske vore nåt?

              Nix, 00 pratar inte OBD, bara SSM, så möjligen att det går att logga med en tactrix

              Annars kostar ju en laddtrycksmätare från biltema inte många kronor 🙂

              På min GT satte jag den såhär:

              Så slipper man köpa gauge pod 🙂

              #287075
              Simon.x
              Deltagare

                Tack för svar Simon.x!
                Det där med bilden gick inte så bra…
                Jag tycker lika som du: Det ser inte ut att vara några modifikationer under huven, förutom det där fjäderbensstaget.
                Det finns diagnosuttag på den, men det är bara Subarus egna som funkar. Har provat med tre andra. Hos Subaru såg de inga felkoder eller annan information när jag var där och testade bilen. Borde de ha sett ett eventuellt chip på “diagnosen”?

                Bilen är en Subaru Impreza GT kombi årsmodell 2000. (Skulle såklart skrivit detta. Var lite stressad på jobbet. Sorry)

                Hej

                Gör som dom andra i tråden har föreslagit montera en laddtrycksmätare. d—0.o—b

                Se över oljan då och då när du tankar bilen. 😉

                Detta är mitt råd till dej. d—0.o—b

                Det Subaru kan läsa ut ur din box är Ev om man har moddat något höjt laddtryck. Då din bil talar ett annat språk (men tror inte dom lägger ner den tid för detta om du inte vill betala för detta) Visst felkoder dom visas på ett annat sätt.

                Det finns folk på detta forum som kan detta mycket bättre en jag som gör div mappningar mm
                Men det är upp till dej att kontakta dessa isf.

                //Simon

                #287077
                cecce
                Deltagare

                  Tack för alla bra svar!
                  En laddtrycksmätare verkar som ett bra, och logiskt, första steg. Så får det bli.
                  Tack också för infon om OBD-uttaget. Nu förstår jag varför endast Subaru kunde läsa koderna.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.