Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35550
    iFerz
    Deltagare

      Hej!

      Nyligen införskaffat mig min första Subaru. En Impreza GT från -97. Fick lära mig genom Facebook-gruppen att original-laddtryck ska vara 0.8bar men ladd-trycksmätaren som följde med bilen laddar på 0.5.

      Undrar lite då hur jag ska felsöka. Har fått lite tips av en kollega att kika wastegaten, läckage, magnetventil eller dumpventilen som sitter i.
      Jag har -ish fått en förståelse för de olika delarna och deras funktion, men har dålig koll hur jag ska felsöka det på bästa sätt. Är det “bara” att skruva av delarna och kika så jag inte ser några skador?

      T.ex. fjädern på wastegaten (som jag förstått så finns det en sån), hur kikar jag så att den är korrekt?

      Tacksam för alla tips och idéer!

      #287089
      Koffe
      Keymaster

        Välkommen!

        Börja med att läsa ut eventuella felkoder. Det kan man göra genom att koppla ihop ett par sladdar under instrumentbrädan och räkna antalet blinkningar på motorlampan. Osäker på precis hur man gör, men det finns guider både här på forumet och på andra sidor på nätet.

        0.5 bar är wastegate-tryck, och det är inte ovanligt att bilar som går på WG-tryck gör det för att det finns nån felkod som gör att bilen går i “limp-home/safe mode”. Så att kolla koder det brukar vara ett bra första steg som kan ge uppslag till vidare felsökning 🙂

        //Koffe

        #287094
        iFerz
        Deltagare

          Välkommen!

          Börja med att läsa ut eventuella felkoder. Det kan man göra genom att koppla ihop ett par sladdar under instrumentbrädan och räkna antalet blinkningar på motorlampan. Osäker på precis hur man gör, men det finns guider både här på forumet och på andra sidor på nätet.

          0.5 bar är wastegate-tryck, och det är inte ovanligt att bilar som går på WG-tryck gör det för att det finns nån felkod som gör att bilen går i “limp-home/safe mode”. Så att kolla koder det brukar vara ett bra första steg som kan ge uppslag till vidare felsökning 🙂

          //Koffe

          Hej! Tack för svar 🙂
          Får kika på lite guider då! Läste någonstans att vid turbo-problem så är det osäkert att läsa felkoder då det kan rapportera fel ifrån vad problemet verkligen är.

          Om det nu skulle vara en felkod, räcker det med att lösa det eventuella problemet (t.ex. om det är läckage) så är det grönt sen eller behöver jag återställa detta “limp-home/safe mode” på något sätt? 🙂

          #287091
          FiddeFuling
          Keymaster

            Osäker på -97 ECU men troligen så behöver du bara lyfta en batteri pol efter att du fixat orsaken till felkod.

            På ABS enheten så kan man nollställa genom att koppla i o ur en kontakt enligt ett mönster.. vet ej om de har liknande lösning för Motor ecu.

            du har inte bytt vakuum slangar runt turbon? vanligt att man glömmer den lilla pärlan som ligger i (Restriktorn)

            lycka till

            #287095
            iFerz
            Deltagare

              Osäker på -97 ECU men troligen så behöver du bara lyfta en batteri pol efter att du fixat orsaken till felkod.

              På ABS enheten så kan man nollställa genom att koppla i o ur en kontakt enligt ett mönster.. vet ej om de har liknande lösning för Motor ecu.

              du har inte bytt vakuum slangar runt turbon? vanligt att man glömmer den lilla pärlan som ligger i (Restriktorn)

              lycka till

              Hej!
              Jag har inte bytt några slangar än, tänkte börja med att gå igenom alla slangar så det inte är läckage någonstans där (osäker hur jag ska lyckas med det dock haha). Antar att man kan ta loss slangen och helt enkelt blåsa i den för att se om det kommer ut luft från eventuella hål (kanske man kan ta vatten?)

              Tack för tipset angående nollställningen, får kika på det också när jag väl har plats att skruva 🙂

              Mvh

              #287092
              Igge
              Deltagare

                Tankar du 98?

                #287096
                iFerz
                Deltagare

                  Tankar du 98?

                  Hej!

                  Yes, försöker tanka 98 så ofta jag kan, kan vara så att snubben som hade bilen innan mig inte gjorde det men jag försöker alltid hitta en mack med 98 före 95. Skulle det kunna orsaka turbotrycket sänkt?

                  Mvh

                  #287090
                  Koffe
                  Keymaster

                    Som jag skrev ovan. ECU sätter bilen i safe mode (0.5 bar) om den känner av något som inte står rätt till.
                    I 9 fall av 10 så skulle jag säga att 0.5 bars laddtryck på en GT/WRX inte beror på kärvande WG, trasig turbo eller nåt jättehål på trycksidan utan snarare på misständningar/knack till följd av fel mapp, fel soppa eller trasig LMM.

                    #287093
                    Igge
                    Deltagare

                      Hej!

                      Yes, försöker tanka 98 så ofta jag kan, kan vara så att snubben som hade bilen innan mig inte gjorde det men jag försöker alltid hitta en mack med 98 före 95. Skulle det kunna orsaka turbotrycket sänkt?

                      Mvh

                      Ja, som Koffe summerar:

                      Som jag skrev ovan. ECU sätter bilen i safe mode (0.5 bar) om den känner av något som inte står rätt till.
                      I 9 fall av 10 så skulle jag säga att 0.5 bars laddtryck på en GT/WRX inte beror på kärvande WG, trasig turbo eller nåt jättehål på trycksidan utan snarare på misständningar/knack till följd av fel mapp, fel soppa eller trasig LMM.

                      Vanligt med ny ägare är dock fel soppa eller att man fräschar upp med lite nya slangar och kastar restriktorn.
                      Men nu låter det mer som Koffe säger, dock är jag osäker på hur man kollar det på en 97a

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.