- Detta ämne har 9 svar, 1,350 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 2 månader sedan av Berglund.
-
FörfattareInlägg
-
4 oktober, 2017 kl. 08:55 #35589BerglundDeltagare
Som rubriken lyder….*
Har en subaru impreza WRX -01 Steg 1 JRM 299xxx mil**som misständer & baksmäller.*
Har fått följande felkoder: misständningar cyl 1,2,3 & 4.*
Började med att byta tändstiften, märkte sedan att bilen gick bra ett tag sen började den misstända igen. ( Märkte att den fick alldeles för mycket soppa så stiften blev dränkta efter ett par dagar ). Har även testat så att alla tändspolar har bra gnista med hjälp av:*http://www.stevensinstrument.com/spark_checkers.htm.*
Testade därefter så att spridarna fungerade som dom skulle ( plockade ur dom och testade så dom stängde riktigt samt kollade sprutbilden, tyckte allt såg OK ut. )*
Tog sedan ett kompressionstest på samtliga cylindrar: låg runt 7,2 bar på alla cyl, vilket är lite lågt men motorn har gått långt**( motorn var då kall ). Vet att man ska testa på varm motor men ville bara kolla så att ingen avvikte.*
Har även nyss satt dit en orginalkamrem samt kollat så att denna var nollad typ 3ggr**vilket den var.*
Neutrallägesgivaren på växellådan är ny ( som kan orsaka misständningar ).*
Nu till frågan jag har: Plockade ur MAP-sensorn ur gasspjället samt lossade kontakten till denna. Mätte signal med tändning på och hade 0,49 Volt. Sedan gjorde jag samma procedur igen fast jag klickade i map-sensorn och volten sjönk till 0,3 Volt??? . Borde inte volten vara oförändrad så länge MAP-sensorn inte suger vacum?*
Kan detta ev vara felet till att den får så mycket bränsle att den bakskjuter & misständer??*
Ni som orkat läst ända hit kanske har nått bra tips?:)
4 oktober, 2017 kl. 13:59 #287208ThornblomDeltagareSom rubriken lyder….*
Har en subaru impreza WRX -01 Steg 1 JRM 299xxx mil**som misständer & baksmäller.*
Har fått följande felkoder: misständningar cyl 1,2,3 & 4.*
Började med att byta tändstiften, märkte sedan att bilen gick bra ett tag sen började den misstända igen. ( Märkte att den fick alldeles för mycket soppa så stiften blev dränkta efter ett par dagar ). Har även testat så att alla tändspolar har bra gnista med hjälp av:*http://www.stevensinstrument.com/spark_checkers.htm.*
Testade därefter så att spridarna fungerade som dom skulle ( plockade ur dom och testade så dom stängde riktigt samt kollade sprutbilden, tyckte allt såg OK ut. )*
Tog sedan ett kompressionstest på samtliga cylindrar: låg runt 7,2 bar på alla cyl, vilket är lite lågt men motorn har gått långt**( motorn var då kall ). Vet att man ska testa på varm motor men ville bara kolla så att ingen avvikte.*
Har även nyss satt dit en orginalkamrem samt kollat så att denna var nollad typ 3ggr**vilket den var.*
Neutrallägesgivaren på växellådan är ny ( som kan orsaka misständningar ).*
Nu till frågan jag har: Plockade ur MAP-sensorn ur gasspjället samt lossade kontakten till denna. Mätte signal med tändning på och hade 0,49 Volt. Sedan gjorde jag samma procedur igen fast jag klickade i map-sensorn och volten sjönk till 0,3 Volt??? . Borde inte volten vara oförändrad så länge MAP-sensorn inte suger vacum?*
Kan detta ev vara felet till att den får så mycket bränsle att den bakskjuter & misständer??*
Ni som orkat läst ända hit kanske har nått bra tips?:)
Om MAP är trasig och inte mäter luftflödet så kommer ECU:n att överkompensera och ösa på med bränsle för att inte motorn ska spika. Då går bilen skit. Så funkar det i alla fall med LMM, men om du har MAP sensor istället så baseras beräkningen av luft i motorn på uppmätt vakuum. Så det borde bli samma bi-effekt.
4 oktober, 2017 kl. 14:51 #287204IggeDeltagareOm MAP är trasig och inte mäter luftflödet så kommer ECU:n att överkompensera och ösa på med bränsle för att inte motorn ska spika. Då går bilen skit. Så funkar det i alla fall med LMM, men om du har MAP sensor istället så baseras beräkningen av luft i motorn på uppmätt vakuum. Så det borde bli samma bi-effekt.
Njae, tror inte det är MAP-styrt han kör bara för att han har en MAP-sensor.
Finns säkert korrektionstabeller för MAP-värdet men huvudsakligen används den för laddtrycksstyrning som jag förstått och ej bränsle-/tändningsstyrning.
Skulle mer kolla på LMM eller det som InzoLino pratat om i opensource-tråden 🙂
4 oktober, 2017 kl. 20:32 #287205BerglundDeltagareTack för svar! 🙂 Har läst en del i Open source tråden. Ska även kolla lite mer på LMM. Var även lite inne på om bilens mapp kan blivit skadad/borta, har detta hänt någon?
Har märkt om jag håller ca 4000rpm i 1minut med nya tändstift i så får den en bra tomgång samt bränsle/luft blandningen ligger 14,7/1. Men åker jag en tur så börjar den plötsligt baktända & går dåligt. Men på höga varv går den som ett skott. ( troligtvis för att den orkar förbränna soppan då ? ). Är som att den blir helt vilsen i ECU,n ???
5 oktober, 2017 kl. 12:18 #287202KoffeKeymasterJag satsar mina pengar på LMM 🙂
5 oktober, 2017 kl. 18:27 #287206BerglundDeltagareKollade luftmassan via datorn förut, låg runt 3-4 g/s på tomgång. Känns inte som att värdet är helt åt pipan ändå? Steg till ca 100 g/s när jag varvade upp den.
Vill försöka utesluta saker, blir dyrt om man ska testa med en ny
5 oktober, 2017 kl. 20:31 #287210leolulzDeltagare7 oktober, 2017 kl. 05:51 #287209ThornblomDeltagareKollade luftmassan via datorn förut, låg runt 3-4 g/s på tomgång. Känns inte som att värdet är helt åt pipan ändå? Steg till ca 100 g/s när jag varvade upp den.
Vill försöka utesluta saker, blir dyrt om man ska testa med en ny
7 oktober, 2017 kl. 14:43 #287203Christian SDeltagareLMM till EJ205 har jag ett gäng. Du kan låna om du bor i Stockholm 🙂
står ju att TS bor i Värmland 😉
hade du fyllt i här http://www.subaruclub.se/forum/profile.php?do=editprofile var du bor så hade det stått var du bor i varje inlägg du gör d—0.o—b9 oktober, 2017 kl. 19:44 #287207BerglundDeltagareBra tråd leolulzd—0.o—b. Tack för erbjudandet Thornblom:) . Men bor som sagt i Värmland så vill inte krångla för mycket med er hehe:D.
BTW är bilen till salu om någon är intresseradd—0.o—b ( Kanske ska nämna det i annan tråd ) men har inte lagt ut den på någon sida än:) . Har precis köpt hus + fått barn så tid skulle man haft mer av 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.