› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › ”Fordonets konstruktiva maxhastighet 230 km/h”
- Detta ämne har 4 svar, 1,572 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 7 månader sedan av
Addson.
-
FörfattareInlägg
-
23 december, 2006 kl. 19:43 #3575
PPP
DeltagareHejsan!
I vägverkets information står det om WRX 06 ”Fordonets konstruktiva maxhastighet 230 km/h”
(https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx ,sist i tilläggsinformation). Jag har noterat här på forumet att det är ganska vanligt att motorn rasar om man pressar bilen upp i höga hastigheter någon längre stund. 😮 Har någon (t.ex. på Autobahn) legat i 230 med en otrimmad WRX utan problem? Är det det som menas med ”konstruktiv maxhastighet”, den hastighet man kan hålla utan att motorn rasar?Nu vill jag inte uppmana någon att köra så fort (dels för motorns skull, men också för att det väl nästan alltid vore livsfarligt), och jag själv är mer för mer accelleration än fart. (Har ännu inte haft WRX´n uppe i mer än 140, men lite till ska jag prova vid tillfälle.) Men, är det så att någon nu redan haft bråttom genom Tyskland och har kollat så vore jag lite nyfiken på hur det gick.
// Per
God jul och gott nytt år också! :+ Sitter själv i Barcelona och saknar snö. Inte att det är bättre hemma, men iallafall!
23 december, 2006 kl. 20:09 #59819Desen
DeltagareKonstruktiv hastighet måste väl vara att bilens bromsar väghållningsegenskaper och däck MAX kan utsättas för den hastigheten.
Det är rätt att Imprezans motor inte tycker om att pressas i väldigt höga hastigheter längre stunder.
Men vad gör det, man har ju inte en Impreza för köra i höga hastigheter utan att snabbt komma upp i den hastighet man vill 😉 😉 😛
/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!23 december, 2006 kl. 20:29 #59816ExOrdis
DeltagareVal av väg styr lite.
E vägar måste betyda extremt tråkiga. 😉
Riksvägnätet ger mer för imprezaförare än europavägnätet,
bara mina ören..
Maxhastighet är sällan intressant där, utan resten av prestandan.:729 december, 2006 kl. 00:20 #59818bageera
DeltagareJag är lite nyfiken:
Är det så att imprezans motor tar onormalt mycket stryk(i jämförelse med andra bilar) av att köras i toppfart, eller är det ”bara” ett råd att inte köra i dessa farter baserat på sunt förnuft?
Om det är så att imprezans motor är ömtålig för toppfartskörningar i jämförelse med andra bilar: Vad är det som tar stryk och pga vad?29 december, 2006 kl. 00:42 #59817Addson
DeltagareJag är lite nyfiken:Är det så att imprezans motor tar onormalt mycket stryk(i jämförelse med andra bilar) av att köras i toppfart, eller är det ”bara” ett råd att inte köra i dessa farter baserat på sunt förnuft?Om det är så att imprezans motor är ömtålig för toppfartskörningar i jämförelse med andra bilar: Vad är det som tar stryk och pga vad?
Jag fick veta av ”Rolle, roffe” eller vad han heter som e subarus sveriges kurs ledare för meckar o han e även en grym meck själv att 99ans mappning va dålig gav för lite bränsle när du tex körde i hög hastighet. Så tills slut skar den oftast på 3ans cylinder, Men när han byte mortor i min så mappade han om den till 00ans mappning o sa att jag inte behövde oroa mig för det problemet längre. Så det verkar konstigt om problemet skulle ha kommit tillbaka på dom nya modellerna när dom en gång har rättat till det!
Mvh Adde
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.