- Detta ämne har 41 svar, 3,864 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 3 månader sedan av Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
7 juni, 2018 kl. 06:24 #35822JaviisstDeltagare
Tänkte starta och söka info om vad folk har för erfarenhet, vilka som kör med hybrid och ha så mycket info samlad här under samma tråd som möjligt.
Tankarna går om att smidda maskinen och läst lite men det är delade meningar därför tänkte jag skapa en tråd om detta.
-Vilka här kör en hybrid med 2,5l botten och 2.0l toppar?
-Vad är det att tänka på om man ska köra hybrid?
-vissa säger andra speciella kolvar, andra säger topplockspackning och så finns det dem som anpassar topparna så man får rätt komp. vilka/vem gör då dessa jobb med anpassning av topparna?-Fördelar, nackdelar?
missat något så lägg gärna till det.
11 juni, 2018 kl. 12:14 #288321KvarnisDeltagareDet som händer är att om du återanvänder dina 2l toppar är högre komp och inte helt idealiskt förbränningsrum.
Jag körde EJ25 i GT 2005 när de kom utan problem.
Men frågan blir vad är du ute efter?
Vilken effekt siktar du på och vilket bränsle tänker du köra.Att fixa topparna fixar motorbyggare/nån som pysslar med bearbetning av toppar/motorer. Typ Ultra.
Beroende på vilken packning du väljer kommer du uppnå olika komp, vilket man även kan köra med kolvar. Men det förändrar inte att förlossningsrummet inte är helt idealiskt för de större kolvarna.
11 juni, 2018 kl. 18:20 #288343JaviisstDeltagareDet jag tänkte var samla info så mycket som möjligt på en o samma tråd för andra ink mig själv som söker sån info.
Tänkte såhär:
Har idag 370AWHP och tyvärr så är min turbo egentligen gjord/anpassad för 2.5l motorerna
GTX3076R. Jag har riktigt deg spool. Vid 4000 om inte något över de.
Behålla toppar innebär behålla ecu. Link G4+.Effekt mässigt ligga runt 400-450awhp och stabil då. Lunchar mycket och soppan i fråga är e85.
Hur stabil är detta då och värt huvudvärken?
Hur har folk gjort och vad är max effekten på en hybrid?
Lite såna funderingar
11 juni, 2018 kl. 20:31 #288328TurbovinDeltagareFör den effekten kommer ditt 2.0l block med smitt innehåll va säkrare än ej257.
12 juni, 2018 kl. 18:29 #288344JaviisstDeltagareJaha okej så pass… trodde en smitt ej257 kunde ändå va bra o stabil :p
12 juni, 2018 kl. 18:47 #288335Christian SDeltagareklart att du ska köra med 2,5 liters block, blir ju helt annat bottenvrid.
13 juni, 2018 kl. 12:31 #288345JaviisstDeltagareHaha delade meningar här eller? Men är stabiliteten desamma som 2.0l smitt?
13 juni, 2018 kl. 16:09 #288329TurbovinDeltagareNej klenare cylinderväggar. Finns företag i England bl.a som closedeckar 2.5l. Men man kan ju göra en 2.1 stroker som får bättre vrid än 2.0. En 2.0-2.1 varvar du dessutom ca 1000 varv mer än en 2.5
13 juni, 2018 kl. 20:51 #288346JaviisstDeltagareJaha okej okej ja jag är inte alls kunnig i motorns interna delar eller egenskaper och är helt ny värld för mig. Der jag kan se däremot Subaru som går upp i höga HP är 2.5l
13 juni, 2018 kl. 21:28 #288330TurbovinDeltagareDet som är bäst original för hög effekt är snarare ett 2.2l cdb block som strokas till 2.35l.
13 juni, 2018 kl. 23:16 #288347JaviisstDeltagareMenar du då baserad på en ej207? Vem gör sånt och vad kostar de ?
14 juni, 2018 kl. 00:37 #288331TurbovinDeltagareNej den är baserad på EJ22T (Legacy turbo i USA tidigt 90-tal) eller EJ22G (endast 22B). Men såna block är svindyra, förmodligen 15-20k för ett tomt block. Klart det går att få att en 2.5l att hålla men om du ska upp mot 540 hk i motorn så skulle jag nog vilja få den bearbetad till closed deck. As Performance kan göra det.
14 juni, 2018 kl. 07:57 #288340IggeDeltagareDuger inte 2,5 blocket för 400whp?
Fick för mig att det var vid högre effekter det började bli jobbigt, men har ju ingen egen erfarenhet 🙂
14 juni, 2018 kl. 11:35 #288332TurbovinDeltagareHan skrev 400-450 whp, upp mot 450 whp skulle jag nog börja fundera på det. Men det finns väl folk här som har erfarenhet av hur långt det håller. Men Impreza är ju lätta bilar, är bättre att sänka effektmålen och få det att hålla i längden istället.
Skulle jag satsa på en motor igen skulle jag nog skaffa ett 2.0 thick walled semi closed deck block från en nyare JDM STI hatchback, men jag gillar ju högvarviga motorer.
14 juni, 2018 kl. 12:46 #288322KvarnisDeltagareSkulle säga att när det närmar sig 500Bhp är ett EJ25 block inte pålitligt.
Man kan endera pinna blocken eller stänga dom.Om man gör det så håller dom. SKulle nog säga att köpa en färdig motor från UK är överlägset billigast. Då kan nog komma undan för runt ~45k för ett förstärkt E25 med smidda kolvar och stakar. Dom kan oftast tillhanda hålla toppar med som är matchade för 100mm kolvar.
När det gäller varvtal är det mer toppar/kammar och turbo som styr.
Man kan varva en EJ25 9k rpm om man har resten som hänger med 🙂
Turbon brukar dock ha slut på flås långt innan 😉 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.