Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35906
    WiktorElggren
    Deltagare

      Vad bör man använda? Vad finns det för nackdelar/fördelar med dumpventil vs återcirkulerande dump?

      Impreza gt -98

      #288533
      Igge
      Deltagare

        Vad bör man använda? Vad finns det för nackdelar/fördelar med dumpventil vs återcirkulerande dump?

        Impreza gt -98

        Öppen/atmosfärisk dump:
        Fördelar:
        – Vissa gillar ljudet
        – Du släpper ut redan uppvärmd luft (kan dock vara nedkyld bra av intercoolern, och det hänger lite på tryck och effektivitet, har du riktig tur kan det i teorin vara kallare än atmosfäriskt)

        Nackdelar:
        – Original styrsystem (LMM-styrt) gillar inte att man kastar bort uppmätt luft, det kan bli knas med bränsleblandningen. Vissa säger att det är lite elakt mot katalysatorn då det blir fett vid avslag andra säger att det är försumbart. Vissa får problem med tomgång precis efter avslag sägs det.
        – Vissa ogillar ljudet

        Återcirkulerande:
        För-/nackdelar:
        I princip omvänt mot ovan

        #288534
        WiktorElggren
        Deltagare

          Okej låter vettigt, tack!

          #288532
          Turbovin
          Deltagare

            Öppen dump räknas som öppen vevhusventilation så bara onödig risk vid besiktning, flygande som vanlig.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.