Hej Subaruklubben!
Jag köpte en Impreza WRX 08 för några veckor sedan och har upptäckt att bilen har ett problem som enligt Google ser ut att drabba många Subaru bilar.
Problemet är att tomgången uppför sig konstigt när man kör och trycker ner kopplingspedalen. Vad som sker är att varvvisaren sjunker ner till normal nivå för att direkt springa iväg till ca 12-1500, för att sedan sakta sjunka ner igen. Står bilen stilla har den alltid normal och bra tomgång.
Vad jag gjort:
1. Felsökt efter vaakumläckor, kan inte hitta några. Då min bil är från 08 och har en sämre insugspacking som kan orsaka läckor valde jag att få dessa bytta ändå.
2. Utfört en såkallad idle reset som jag läste om på forum och sett videos om på youtube. Detta har inte gjort någon skillnad då bilen har bra tomgång när bilen står stilla.
3. Har idag testat att koppla ur LMM när bilen var igång. Detta gjorde att motorn tappade varv under ca 1 sekund (trodde den skulle dö) för att sedan hoppa upp till högre varv, kollade inte men kanske 1000. Körde sedan en kort runda med bilen utan LMM och den gick i princip identiskt, som om LMM var inkopplad.
När jag ryckte LMM-sensorn dök motorlampan upp och antisladdlampan, även cruise lampan blinkar. Efter att jag kopplat tillbaka LMM-sensorn lyser fortfarande lamporna.
Skall jag tolka detta som att LMM är trasig? Har inte haft möjlighet att kolla koderna än. Har beställt en Vgate iCar2 OBD2 läsare som bör komma om ca en vecka.
Tack på förhand!
Mvh
Nichlas