SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ang turbobyte!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3601
    Bodyshot
    Deltagare

      Tänkte höra med dom vise, är det något man skall tänka på när man byter turbo? skall sätta på en VF34 på min GT-00. Tar först av intercoolern osv.. blablabla.
      Alla tips välkomna!

      #59988
      Desen
      Deltagare

        Mitt bästa tips e att åka o mappa bilen efter turbobytet.
        Själva bytet e nog inte så krångligt.

        /Andreas, Skåne, Kristianstad

        http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
        300 st posters av Block 1250kr
        1st porrfilm 199kr
        2st öl 28kr
        Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

        #59989
        Twinturbo
        Deltagare

          Tänkte höra med dom vise, är det något man skall tänka på när man byter turbo? skall sätta på en VF34 på min GT-00. Tar först av intercoolern osv.. blablabla. Alla tips välkomna!

          Hmm, tror inte man behöver ta av intercoolern, såg i alla fall inte så ut. Jag skulle lossat på slangen mellan turbo/IC och sedan gått på bultarna mellan uppipe/turbo och turbo/downpipe. Därefter lossat på oljereturen och olja-in. Sedan har du ju bara lite slangar till vattenkylningen och vakumslangen till laddtrycksolenoiden kvar, en baggis 😉

          #59987
          SecretAgentMan
          Deltagare

            IC:n tas absolut bort, det går säkert att fippla bort turbon utan att göra detta – men det blir bra mycket jävligare. 😀 (Det tar 5 minuter för en ovan att ta bort ic:n, jag gör det under minuten…)

            Även downpipen måste bort, det sitter pinnbultar på både turbo och uppipen som turbon sitter på, som tillsammans effektivt låser ihop hela konstruktionen.

            /J – har gjort det där minst 8 ggr, bara på Silverpilen… 😀

            #59990
            Twinturbo
            Deltagare

              Jo, det är nog lättare att komma åt allt om man tar bort intercoolern. Tänkte mest på min egen bil där jag nog skulle gjort ett försök utan att plocka bort den pga av ett den är överfet nu och att det var halvbesvärligt att få dit den (precis den går in). Original är ju liten och beskedlig och lätt att få bort och dit igen 😉

              Jerry, man behöver väl inte plocka bort hela downpipen? Måste ju räcka att lossa bultarna mellan turbo/downpipe och eventuella fästskruvar i lådan/under bilen och sedan föra den bakåt?

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.