Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36249
    Förstabilen
    Deltagare

      Hej! Ska mest troligtvis och köpa en Subaru legacy 2.0 diesel från 2008. Har gått 18.5 k mil och verkar i fint skick. Har mok, dragkrok, taklucka mm för 45k. Manuell såklart.

      1. Vad är vanliga fel på denna modell jag bör se upp med?
      2. Har kamkedja så verkar iner vara nog extra dyr service med kamrem etc som man bör se upp med? Eller partikelfilter?
      3. Har läst att koppling kan vara en svag punk?
      4. Andra viktiga saker art tänka på, se upp med?

      #289402
      Manor
      Deltagare

        Rådet måste tyvärr vara att inte köpa en Subaru diesel…speciellt inte årsmodellerna innan 2010 som är kända för motorras.

        Subaru bensin är det du ska titta på…är intresset främst diesel så är nästan vilket märke som helst att föredra…tyvärr :(.

        #289403
        ikuo
        Deltagare

          Jag var inne på att köpa en Impreza från de årtalen med diesel motor, då de inte drar så mycket och kännt att en Subaru är “rätt” ett tag nu.

          Problemet så jag förstod det (från ett britiskt forum) är att de motorn från början var designad med för svag vevaxel och motorblock. Det skall vara löst och enligt samma britiska forum skall det finnas reservdelar som skall vara förstärkta (shortblock 11010AB074 och vevaxel 12200AA480).

          Ovan problem skall vara löst på de motorer som såldes i bilar klassade Euro5.

          Jag köpte en Outback 2011 med diesel motorn. Jag känner mig inte jätteorolig (köpte till en garanti som skall täcka motor och drivlina, vilket bidrar).

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.