› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Frågor efter första provkörning
- Detta ämne har 16 svar, 1,232 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
Jockan.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2007 kl. 09:31 #3639
danjel
DeltagareHej!
Jag är helt inställd på att köpa en Impreza GT och igår provkörde jag den här -00 (första gången i en ”riktig” bil).
Det jag tänkte på var att den accade som en sporthoj, gick som ett strykjärn och det släppte inte ofta i kurvorna! :7 Sen att den kändes hård, direkt styrning, stenhårda dämpare, koppling som nöp och en klaustrofobisk stol var lite ovant men jag älskade det!! Kör en Volvo 360 nu, den kränger som en segelbåt, går brett även på raksträckor och allt med den är mjukt som en barnrumpa så det var lite skillnad!Men nu till det negativa/frågorna.
*Bromsarna var kassa! Iof 3 passagerare i bilen.. Men de tog verkligen inte bra! Är det så på Imprezor eller är det bara den som behöver kollas över?
*3-4 fuel-cuts (vad jag reagerade över, adrenalinet kan ha suddat bort fler =P) vid fullgas på trean. Är det något att vara rädd för eller är det normalt? Hur mycket skadas motorn av fuel-cuts?
*Stötdämparna var lite väl hårda, den kändes nästan sänkt fast den inte ser ut att vara det (som sagt 3 passagerare men ändå..). Är de hårda original också?
*Kopplingen nöp snabbt, den är utbytt till ”snäppet värre”. Innebär det sinther(stavning?) eller finns det organisk av modell värre? Ägaren visste inte vad det var för koppling han hade köpt. Är det jättefarligt ur lådans synvinkel att köra med sinther-koppling?
*Ägaren visste inte vad det var för chip i den men den var bänkad till 282hk på trollspeed. Bör jag vara rädd för överdrivet laddtryck, superchip och annat ”skadligt” trimm (ingen laddmätare i bilen)?
*Det luktade bränt efter provturen, ca: 7-10 min hård körning, men det var en unken lukt inte koppling eller brandrök. Vad kan det vara?
*Hur mycket skulle du ge för bilen?Det var allt för tillfället!
//Danjel – har fördrivit mååånga timmar på det här forumet de senaste dagarna!27 februari, 2007 kl. 09:58 #60258OzO
Deltagare*Bromsarna var kassa! Iof 3 passagerare i bilen.. Men de tog verkligen inte bra! Är det så på Imprezor eller är det bara den som behöver kollas över?
Jag upplever GT:ns orginalbromsar (har bara testat 99 och 00) som rätt normala, varken överdrivet bra eller överdrivet dåliga. Men jag tycker dom är svampiga.
Det man kan göra är att:
1. använda bra kvalité på bromsvätska (Motul från Veteranmotor t.ex.)
2. byta ut bromsslangarna mot stålomspunna (Gooderidge t.ex.)
3. byta ut orginalbelägg fram mot bättre (hör med Pean Sweden eller Sellholms)
4. sätta dit ett bromscylinderstag för att få bort svampighetskänslan ännu mer (finns på MRT Rallys hemsida).
5. byta ut orginalbromsskivorna fram mot andra (Black Diamond eller nåt från Pean Sweden. Sellholms kan hjälpa här med)Jag skulle börja med 1, 2 och 3.
/G
_____
::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::27 februari, 2007 kl. 10:03 #60259OzO
Deltagare*Stötdämparna var lite väl hårda, den kändes nästan sänkt fast den inte ser ut att vara det (som sagt 3 passagerare men ändå..). Är de hårda original också?
Jmf med en Volvo 360 är Imprezans stötdämpare hårda… 😉 Men annars är de inte överdrivet hårda orginal utan jag upplever orginaldämparna som mjuka och det kränger i svängarna. Men man kan säga att dom är snäppet hårdare än snittet på Svenssonbilarna.
Sitter du 4 st i bilen lär markfrigången vara därefter… 🙂
/G
_____
::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::27 februari, 2007 kl. 10:12 #60261Practos
Deltagarechip som är okänt + fuelcuts = bad ####, troligtvis superchip. Se upp!
27 februari, 2007 kl. 11:12 #60262simo
Deltagare*Ägaren visste inte vad det var för chip i den men den var bänkad till 282hk på trollspeed. Bör jag vara rädd för överdrivet laddtryck, superchip och annat ”skadligt” trimm (ingen laddmätare i bilen)?
282 trollspeed hästar utan turbobyte 😀 😀 😀 killen far med osanningar.
/U
27 februari, 2007 kl. 11:39 #60269danjel
DeltagareJag upplever GT:ns orginalbromsar (har bara testat 99 och 00) som rätt normala, varken överdrivet bra eller överdrivet dåliga. Men jag tycker dom är svampiga.Det man kan göra är att:
1. använda bra kvalité på bromsvätska (Motul från Veteranmotor t.ex.)
2. byta ut bromsslangarna mot stålomspunna (Gooderidge t.ex.)
3. byta ut orginalbelägg fram mot bättre (hör med Pean Sweden eller Sellholms)
4. sätta dit ett bromscylinderstag för att få bort svampighetskänslan ännu mer (finns på MRT Rallys hemsida).
5. byta ut orginalbromsskivorna fram mot andra (Black Diamond eller nåt från Pean Sweden. Sellholms kan hjälpa här med)
Jag skulle börja med 1, 2 och 3.
/GKollade lite på MRT Rally men dom verkade inte ha så mycket till GTn, nästan bara till WRX. Det var iallafall en svår sida att hitta på!
Men 100-0 km/h är minst lika viktigt som 0-100 så bromsarna kommer åtgärdas tidigt efter inköpet av bil!
Synd att inte Trollspeed har en bättre siba med mer produkter, priser och info.. De verkar ju högst klassade på det här forumet iaf!
Däremot har jag kollat en hel del på JRM-Racing och StreetPower och jag har redan spenderat mer än vad bilen kostar i ”fantasi-uppgraderingar” 😛Jmf med en Volvo 360 är Imprezans stötdämpare hårda… 😉 Men annars är de inte överdrivet hårda orginal utan jag upplever orginaldämparna som mjuka och det kränger i svängarna. Men man kan säga att dom är snäppet hårdare än snittet på Svenssonbilarna.Sitter du 4 st i bilen lär markfrigången vara därefter… 🙂
/GJo, sant! 360:n är som att köra på moln i jämförelse – mjukt, segt och allmänt fluffigt.
//Danjel – *ringer chefen och frågar efter övertid*
27 februari, 2007 kl. 11:40 #60270danjel
Deltagarechip som är okänt + fuelcuts = bad ####, troligtvis superchip. Se upp!
*Ryser* ;(
Men håller Trollspeed på med sånt satyg?282 trollspeed hästar utan turbobyte 😀 😀 😀 killen far med osanningar./U
JRM utlovar ca 290hk utan turbobyte och vad jag har förstått så är de seriösa med sitt arbete… Men jag håller med om att killen verkar tala med en kluven tunga!
EcuTek Fas 2.1 GT
Effekt/vrid: ca 290hk/400Nm
Specifikation:
EcuTek installation och individuell programmering med bredbandslambda etc.
HKS 3″ Hi-Power cat-back avgassystem
HKS 3″ Downpipe
HKS Iridium tändstift HR8
HKS SPF luftfilterkit
Walbro 255l/h bränslepumpTidsåtgång:
Ca 1-2 dagarPris: 24.900 kr
SSi-medlemspris: 22.900 kr//Daniel – Funderar på att leva på nudlar resten av 2007
27 februari, 2007 kl. 12:19 #60260OzO
DeltagareKollade lite på MRT Rally men dom verkade inte ha så mycket till GTn, nästan bara till WRX.
Ja, den sidan är absolut INTE den bästa på nätet! 😀 Men här är några länkar:
http://www.mrtrally.com.au/performance/docs/PP8_BrakeBrackets.pdf
http://www.mrtrally.com.au/performance/brakebracket.htmJag kommer ihåg att jag svor rätt mycket när jag satt dit min pga dålig passform. Men så här i efterhand gör den lite nytta iaf.
/G
_____
::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::27 februari, 2007 kl. 12:21 #60257SecretAgentMan
Deltagare290 pållar utan att byta turbo är lite som att kränga lösnummer med nakenchocker på löpsedlarna. 😀
/J
27 februari, 2007 kl. 12:35 #60263simo
DeltagareSkulle tro att det vänt upponer på 9:an, borde va ca 260…med ett litet + i kanten.
/U – nakenchocker säljer lösnummer på öfre östermalm 😉
27 februari, 2007 kl. 12:36 #60267specialized
Deltagarechip som är okänt + fuelcuts = bad ####, troligtvis superchip. Se upp!
*Ryser* ;( Men håller Trollspeed på med sånt satyg?
282 trollspeed hästar utan turbobyte 😀 😀 😀 killen far med osanningar./U
JRM utlovar ca 290hk utan turbobyte och vad jag har förstått så är de seriösa med sitt arbete… Men jag håller med om att killen verkar tala med en kluven tunga!
EcuTek Fas 2.1 GT Effekt/vrid: ca 290hk/400Nm Specifikation:EcuTek installation och individuell programmering med bredbandslambda etc.HKS 3″ Hi-Power cat-back avgassystemHKS 3″ DownpipeHKS Iridium tändstift HR8HKS SPF luftfilterkitWalbro 255l/h bränslepumpTidsåtgång:Ca 1-2 dagar Pris: 24.900 krSSi-medlemspris: 22.900 kr
//Daniel – Funderar på att leva på nudlar resten av 2007
Det är skillnad på HK och HK beroende på var du bromsar dem.
Per på Trollspeed har aldrig bromsat någon GT med org-turbo till över ~267 hk.
De har för några veckor sen installerat ett nytt mätsystem som bla, korrigerar för tempratur,luftfuktighet osv som inte det gamla gjorde.
Det är väl ett faktum att Trollspeed`s rullar _inte_ visar för mycket iaf ;)Utan snarare RIKTIGA HK. Bromsar du 260 hos Trollspeed och sedan åker någon annanstans och bromsar där, så får du säkert 15-30 hk mer 😉
Var JRM bromsar vet jag ej.Och slutligen, Trollspeed håller INTE på med superchip..de skulle aldrig befatta sig med sån skit
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————27 februari, 2007 kl. 13:15 #60266STIred
DeltagareMen jag håller med om att killen verkar tala med en kluven tunga..
För att undvika problem så hade jag nog iaf personligen aldrig köpt en bil från en person som verkar snacka skit… han har ju inte ens koll på vad som är gjort med bilen.
Det tycker jag iaf borde vara obligatorisk bilägarallmänbildning att åtminstone ta reda på vad det är för chip/mappning som sitter på ens egna bil om den nu inte är helt original.But that’s just me 😉
1 mars, 2007 kl. 06:13 #60271danjel
DeltagarePer på Trollspeed har aldrig bromsat någon GT med org-turbo till över ~267 hk.
Det är väl ett faktum att Trollspeed`s rullar _inte_ visar för mycket iaf ;)Utan snarare RIKTIGA HK.
Mvh.MattiasMm, det är uppfattningen jag har fått också.. Men bilen i fråga var bromsad just på Trollspeed till 282hk! Å andra sidan så såg jag inga papper på det så det kan ju vara käften på ägaren eller tidigare ägaren som slirade lite… 🙁
Nakenchocker på löpsedlar är ju vad som säljer bäst! :+
Tillbaka till det första inlägget:
Fuel-cutsen, händer det att era bilar får fuel-cuts eller spikar vid misshandel utan att ni skiter ner er? Är det acceptabelt med nån enstaka?
Vad kan den brända lukten bero på? Bromsarna, diffarna, oljeläckage, skit som brändes bort, het turbo?Edit: Två frågor till:
Hur många liter per timme klarar en original soppapump?
Vad är det för tum på org. avgas? Är det katterna som är den största flaskhalsen?
Fan, det var ju tre….//Daniel – hoppas att snön ligger kvar tills jag får tummen ur och köper en riktig bil!
Just fasen! Höll nästan på att glömma bort:
TACK för alla svar! 😉1 mars, 2007 kl. 07:39 #60264simo
DeltagareMm, det är uppfattningen jag har fått också.. Men bilen i fråga var bromsad just på Trollspeed till 282hk! Å andra sidan så såg jag inga papper på det så det kan ju vara käften på ägaren eller tidigare ägaren som slirade lite… 🙁 Nakenchocker på löpsedlar är ju vad som säljer bäst! :+Tillbaka till det första inlägget:Fuel-cutsen, händer det att era bilar får fuel-cuts eller spikar vid misshandel utan att ni skiter ner er? Är det acceptabelt med nån enstaka?Vad kan den brända lukten bero på? Bromsarna, diffarna, oljeläckage, skit som brändes bort, het turbo?Edit: Två frågor till:Hur många liter per timme klarar en original soppapump?Vad är det för tum på org. avgas? Är det katterna som är den största flaskhalsen?Fan, det var ju tre….//Daniel – hoppas att snön ligger kvar tills jag får tummen ur och köper en riktig bil!Just fasen! Höll nästan på att glömma bort:TACK för alla svar! 😉
Om ägaren inte ens bryr sig om spikar o fuel-cuts när han ska sälja bilen kan man ju undra hur han behandlat den innan :+
Har aldrig i mitt liv fått en fuel-cut, den sista röda på knocklinken har blinkat en gång under de 15000 milen jag kört bilen.
Skulle ngt av dessa saker inträffa skulle jag puttra raka spåret till mapparn…för det är alltid hans fel(internt mappskämt) 😉/U
5 mars, 2007 kl. 16:11 #60268Hasse83
DeltagareAnnonsen är ju borta. undrar om han sålde bilen 😮
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.