SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Jag ska byta växellådsolja!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3689
    gotte51
    Deltagare

      Jag ska byta växellådsolja!

      Hyr många liter går det i orginal växellåda, GT-00:a?

      Tack på förhand Mvh Johan

      #60714
      BVS-Robban
      Deltagare

        Instruktionsboken finns det fakta i annars har jag ett minne att det är ca 3l prick !

        / R

        #60712
        gotte51
        Deltagare

          3 eller 4 liter?? 🙂

          #60715
          BVS-Robban
          Deltagare

            Jag minns bara att det var hela ”1liters dunkar” inget spill så om jag tänker efter lite var det nog 4liter !

            #60705
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Det stämmer rätt bra med ~4 liter, jag brukar tippa i 3,5 och justera efter stickan, det är sällan man får ut allt ur lådan när den töms.

              Kör man med redline shockproof brukar det alltid gå åt lite mer, dels är burkarna på lite mindre än en liter, och oljan i sig är extremt kletig (den sitter kvar överallt där en normal olja rinner av lätt).

              🙂

              /J

              #60718
              .zip
              Deltagare

                Gör som Sam skriver. Det gjorde jag och det funkade klockrent.
                Red line flaskorna innehåller 0.946 liter. Jag tankade i 4 st på en gång + att jag köpte en reserv flaska för säkerhetens skull.
                Vet inte om det bara är jag men jag tycker att det är omöjligt att läsa av oljestickan till v-lådan.

                Höll på att glömma. Spill inte oljan på turbohuset/down-pipen. Jag råkade göra det och det luktade bränd röv i typ 2 veckor 🙂

                //.zip

                #60713
                gotte51
                Deltagare

                  Svinbra killar! Tackar för er hjälp! 🙂

                  #60706
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Lite för mycket är inte farligt alls, och man får upp nivån lite högre på axlarna, bara bra. 🙂

                    /J

                    #60719
                    MrHankey
                    Deltagare

                      Har suttit här några dagar och bläddrat igenom allt som har handlat om växellådsoljor. Ska byta olja både fram och bak. Anledningen är att det ibland kan skorra på synkringen när man ska växla till 4ans växel vid hård acceleration. Så istället för att riva lådan tänkte jag börja med det enklaste, att byta olja och hoppas att det löser mina problem 🙂

                      Har kommit fram till att redline heavy shockproof är fin skit, men iom att jag bor 10 mil norr om polcirkeln är det nog lightweight shockproof som passar mig bättre då den är lite tunnare. Så jag har beställt den oljan till den främre diffen å lådan. Funkar det eller är jag helt ute å cyklar?

                      Men nu till min egentliga fråga. Har även läst på forumet om hur vissa var tvungen att hälla i speciell lsd olja i sin diff (vad jag läst handlar det om diffen bak, kan det vara en sån diff fram också?) behöver jag bry mig om den tillsatsen i min bakre diff? Eller funkar t.ex redline 75w90 dit bak?
                      Notera att bilen allt handlar om är en -03 WRX Sti.

                      /Henrik

                      #60710
                      Palm
                      Deltagare

                        Har suttit här några dagar och bläddrat igenom allt som har handlat om växellådsoljor. Ska byta olja både fram och bak. Anledningen är att det ibland kan skorra på synkringen när man ska växla till 4ans växel vid hård acceleration. Så istället för att riva lådan tänkte jag börja med det enklaste, att byta olja och hoppas att det löser mina problem :-)Har kommit fram till att redline heavy shockproof är fin skit, men iom att jag bor 10 mil norr om polcirkeln är det nog lightweight shockproof som passar mig bättre då den är lite tunnare. Så jag har beställt den oljan till den främre diffen å lådan. Funkar det eller är jag helt ute å cyklar?Men nu till min egentliga fråga. Har även läst på forumet om hur vissa var tvungen att hälla i speciell lsd olja i sin diff (vad jag läst handlar det om diffen bak, kan det vara en sån diff fram också?) behöver jag bry mig om den tillsatsen i min bakre diff? Eller funkar t.ex redline 75w90 dit bak?Notera att bilen allt handlar om är en -03 WRX Sti./Henrik

                        Samma fråga fast det gäller en GT som kommer köras året runt. Kan man få ett expertutlåtande eller ska man gå på castrols rekomenationstabeller.

                        #60707
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          På en bil med lamelldiff bak (Type-R och RA) krävs speciell olja till bakdiffen (även om redline påstår att det går bra med deras shockproof…) – men på GT, WRX och newage-sti så rockar det med vanlig 75-90 i både låda och bakaxel.

                          /J

                          #60711
                          Palm
                          Deltagare

                            Då får de bli enligt tabellerna, dock finns det inga uppgifter på nyare bilar iofs står det typ 2.0T awd 98 och framåt så det är ju samma sak dom secret säger.

                            Castrols olja heter SAF-XO 75W90 och de specar 4 liter i lådan samt 0.8 i bakaxeln. Det står också rekomenderat bytesintervall på 24 månader, undra hur många bilar det är bytt på vartannat år 🙁

                            #60720
                            MrHankey
                            Deltagare

                              Okej, blev dock lite fundersam med det där du sa SAM om att det inte behöver vara en speciell olja bak när det står så här i service manualen som iför sig är till US Sti -04. Men det borde inte ha någon betydelse.

                              I den står det iaf så här: CAUTION:
                              Mechanical LSD oil must be used for STi model.
                              Recommended gear oil:
                              Except STi model
                              GL-5 (75W-90) or equivalent
                              STi model
                              Gear oil LSD (Part No. K0904AA080)

                              Man blir ju aldrig klok på dessa oljor 🙂

                              #60708
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                Det beror alldeles på vad det är för diffbroms i bakaxeln – mig veterligen finns det inga nya bilar med lamell i europa (är lite osäker på DCCD, men jag har köpt kompletta dccd-6-pet som kommit med Suretrackdiffen bak – vilken är en drevdiff och inte kräver några speciella tillsatser).

                                I en normal GT eller newage WRX är det inga tvivel – där är det helt vanlig 75-90.

                                🙂

                                /J

                                #60721
                                MrHankey
                                Deltagare

                                  Oki. Men för mig som inte har en dccd diff (kom väl först -04 till Swe) behöver inte bry mig om den där lsd oljan, eller?

                                  Henrik

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.