Jag har en GT -99 som gått 7000 mil men ibland så är det svårt att få i backen, man får lägga i några andra växlar först eller släppa upp kopplingen för att få den i läge.
Någon som vet vad det är för fel eller vad man kan göra åt det?
Polarn som hade en GT -00 sa att han hade liknande problem ibland.
Jag är ingen växellådshaj men eftersom backdrevet är helt rakskuret måste det ligga i rätt läge för att det ska smita i smärtfritt. Rullar man däremot lite så rör sig dreven och tillslut överensstämmer det med det andra och vips så slinker backen i ! Borde vara åt det hållet ?
Hur dreven är skurna spelar ingen roll eftersom alla drev alltid ligger i varandra. Det som händer när man växlar är att dreven låses till axeln, inget annat. Synkningen på backen är dock känd för att vara lite halvkass, så det är helt normalt. Släpp upp kopplingen i utan växel i och prova tills det smiter i lätt.
Nja, backen är faktiskt enda växeln där man faktiskt flyttar ett drev – och i och med att det är rakskuret så har faktiskt BVS-Robban helt rätt, när man fipplar lite så roterar man axlarna, vips så ligger det i läge och det är enklare att få i backen. 🙂
Struten – Man flyttar ett drev enkom för att vända på rotationen. 🙂