› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › turbo fråga samt växellåda
- Detta ämne har 8 svar, 1,089 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
IMPREZA FOREVER.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2007 kl. 02:11 #3739
volvosnubbe
DeltagareHej !
Jag undrar hur karaktären är på en vf34 om man jämför me orginal Impreza GT turbo.
Spool up , flöde etc .
Vill gärna ha lite mer fakta om dem. Och jag har SÖKT på forumet.
Nån som har en bättre turbo o rekomendera ?
Jag vet att större turbo dödar min växellåda samt koppling så nu till fråga nr 2.
Håller orginal diffar samt bakaxel ,dvs e de bara själva drevsatsen som inte håller på en GT ?
Har kollat runt lite efter drevsatser men hittar inget vettigt o de man hittar kostar en redig slant. Alt köpa sti prylar men de blir så mkt man får byta då.MVH Dennis
15 maj, 2007 kl. 06:07 #61053SecretAgentMan
Deltagare1. Turbo, beror på vad du är ute efter, vad man gör med större aggregat är att man flyttar registret uppåt i varvtalet – du får sämre botten, men mer toppeffekt – och med riktigt stora aggregat blir det mer tungdrivna saker, som kräver mer avgaser, och kommer upplevas som ”slöa” och sakna den där sparken i rumpan man får av ett normalt ”350 hk” aggregat som 34:an, 16G osv.
Som sagt det beror på vad du är ute efter, räkna med att du inte får något gratis här – men vad jag känt så oavsett vad det är för turbo så är motorn piggast från 4000 rpm, det spelar ingen roll vad det står på laddtrycksmätare innan dess, vridtoppen kommer alltid lite efter 4000, och det är då man upplever att det sparkar iväg.
Visst hjälper det till att ha en turbo som svarar tidigt, men det är faktiskt inte hela världen (om man inte bygger bilen för små, trånga konbanor).
Alla 350-aggregat vaknar till liv runt 3000 varv, till skillnad mot standard som ligger runt 2500 – det är den största skillnaden (och naturligtvis att de flödar för en 80 pållar mer), men sparken är hårdare och elakare när de väl kommer med.
2. 6-växlat är enda vägen att gå idag, och det är inte alls mycket man behöver byta med en normal icke-dccd (låda, kardan, kopplingsgaffel och spakställ).
Diffarna håller bra för normalt vrid, har du en tvåhalva med runt 600 Nm och provar lite starter med klibbiga rmackor kommer lilla R160-bakdiffen att säga upp sig snart. 😉
/J – har just den t-tröjan då… :+
15 maj, 2007 kl. 12:32 #61058volvosnubbe
Deltagaretackar för svaren 😀
Med andra ord e vf34 tungdriven som ja förstår det.Kanske bättre med vf22 ?
Har sätt i din tråd att du gillar 16G 🙂 men e de så stor skillnad på 16g och orginal`?Behöver jag bara byta själva lådan enligt dig om de ska hålla ?
Tyckte du bytte bakaxel ,låda , drivaxlar o allt i din tråd.
Men sen ska de ju funka me hastighetetsmätarn (?)
Ja har bara 2 litare.. tänkte skicka upp bilen i runt 300- 320hk .Vet inte vad vridet hamnar på.
Är iaf målet nu.Sen kanske de vore smart o slänga dit ett oljekyl om man kör sån större turbo . För orginal har väl inget oljekyl ?
MVH Dennis
15 maj, 2007 kl. 12:53 #61056IMPREZA FOREVER
Deltagaretackar för svaren :DMed andra ord e vf34 tungdriven som ja förstår det.Kanske bättre med vf22 ? Har sätt i din tråd att du gillar 16G 🙂 men e de så stor skillnad på 16g och orginal`?Behöver jag bara byta själva lådan enligt dig om de ska hålla ?Tyckte du bytte bakaxel ,låda , drivaxlar o allt i din tråd. Men sen ska de ju funka me hastighetetsmätarn (?)Ja har bara 2 litare.. tänkte skicka upp bilen i runt 300- 320hk .Vet inte vad vridet hamnar på. Är iaf målet nu.Sen kanske de vore smart o slänga dit ett oljekyl om man kör sån större turbo . För orginal har väl inget oljekyl ?MVH Dennis
Jag har vf 34an och e helt klart nöjd me den!
Slö?? NEJ.
Tungdriven? nej.
Start snabb? Ja.
Kan dras långt på växlarna? ja.Det drar så långt man törs och har
förnuft till.EDIT: Mitt max laddtryck just nu ligger runt 15-16psi och då
håller det bra mycket längre oxå :9 🙂Vad behöver du för 300-350hp?
1 ihi vf34 —->finns en till salu på forumet i säljes.
större soppa pump
bättre laddkylare
Dumpventil som klarar av att dumpa
Laddtrycksmätare Viktigt!
Downpipe 3″
Racer kisse och resten därefter
Och det viktigaste ”Mappning” ecu tec.Rätta om jag har fel, eller saknas nått.
____________________________
http://www.garaget.org/?car=36415http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi1080
Torsång
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album587
http://www.rallybilder.com15 maj, 2007 kl. 13:22 #61055elver
Deltagareihiinfo
ihihihihihihihiiii
http://www.mrtrally.com.au/forums/topic.asp?TOPIC_ID=2526715 maj, 2007 kl. 16:02 #61054SecretAgentMan
DeltagareJag bytte bakaxel för att det blev runda drev i min R160. :+ 😀
Köper man rätt 6-petare behöver man inte ge sig på bakaxeln.En VF34, 16G etc är ball skit, VF22:an är betydligt segare med samma toppeffekt (även om det är världsliga skillnader i slutändan).
/J
15 maj, 2007 kl. 19:47 #61060Tolle
DeltagareHallå… orkar inte läsa vad alla andra har skrivit! så sorry om jag svarar på nåt som nån annan skrivit!
Jag kör iaf på en VF35 och tycker det fungerar alldeles utmärkt!
Det är samma snurra som VF34:an men med mindre avgashus. vilket ger en bra spoolup jag har fullt ladd (1,26 bar)vid 3000 varv.har förövrigt frontmonterad ic, öppet luftfilter, 3″ Med mera! Gav mig 316,8 hk och 391,1 nm efter trollspeed! så det behöver inte laddas så mycket för att nå lite effekter.:+
16 maj, 2007 kl. 00:07 #61059volvosnubbe
Deltagareokej ! blev mkt svar nu 😀 glädjande !
Jag har än så länge skaffat mig:
3″ helavägen
wallbro 255
hks filter i box
dawes
kallare stift kommer. ska bara gå upp ett steg tänkte jag .
samma som orginal fast 7or.front moterad ic kommer oxå men gillar inte kina ic som finns ute.
då duger en vf34 med andra ord 😀
MVH Dennis16 maj, 2007 kl. 21:00 #61057IMPREZA FOREVER
Deltagareokej ! blev mkt svar nu 😀 glädjande !Jag har än så länge skaffat mig:3″ helavägenwallbro 255hks filter i boxdaweskallare stift kommer. ska bara gå upp ett steg tänkte jag .samma som orginal fast 7or.front moterad ic kommer oxå men gillar inte kina ic som finns ute.då duger en vf34 med andra ord :DMVH Dennis
Jag med fler kan lova dig att VF34an duger och jag tror ej heller du kommer bli besviken.
Lycka till
____________________________
http://www.garaget.org/?car=36415http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi1080
Torsång
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album587
http://www.rallybilder.com -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.