SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Uschliga plaströr

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3744
    b20mannen
    Deltagare

      Sådärja. Nu har vi lagt ner x antal timmar på att felsöka laddtrycksförlust på en STI 2.0 och till sist visar sig felet.

      Bilen laddar sent, och laddtrycket kommer först vid 3700 rpm. Peakar på önskat 1,8 Bar vid 4300 rpm, för att sedan bara försvinna ner till cirka 1 Bar hela vägen upp.

      Till saken hör att bilen har restriktor, vilket gör att minsta läcka tar allt laddtryck.

      Vi lyckades felsöka i princip allt innan vi blev djävligt misstänksamma på de där plastskiten som leder luften upp till IC:n.
      (Sitter under IC:n).

      Visar sig att det blir för varmt från turbon vilket gör att plaströret spricker och har sig.

      Nå fler som har råkat ut för detta?

      Nu blir det extra skyddsplåtar runt turbon. Men det känns samtidigt lite trist att behöva ha det där vidriga röret där, som en ständig felkälla.

      Det var ju det där med originaldelar i Grupp A. Annars hade man ju tillverkat ett eget rör i exempelvis aluminium.
      Det är alltså inget vanligt rakt rör, utan ett ”byxrör” som delar upp sig för att gå in i Ic på två ställen. Annars hade man ju enkelt kunnat sätta dit en bättre slang liksom.

      Frågan är om man kan ”förbättra” originalröret genom att plasta på nånting, typ armerat silikongummi eller liknande.

      Tips och trix emmotages tacksamt.

      #61088
      FeA
      Deltagare

        Man får alltså inte byta till en samco dito?

        #61082
        b20mannen
        Deltagare

          Slangar och annat löst får man byta till rediga grejer.

          Men ”delar” måste vara homologerade originalprylar.

          Man får alltså inte byta till FMIC och annat skoj.

          Nu är ju det här röret en ”del” med ett partnummer, så det blir inte så bra att byta till nåt ”redigt”.

          #61079
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Det där var/är ett standardproblem på gamla imprezorna när man började ladda lite friskare, och använda bitarna, den expanderade i den veckade delen straxt innan y-korset, och sprack bäst vad det var.

            Värmesköldar är nog enda lösningen på en rallybil – alt. ladda mindre. 😉 Men det är nog inget alternativ. 😀

            /J

            #61083
            b20mannen
            Deltagare

              Det där var/är ett standardproblem på gamla imprezorna när man började ladda lite friskare, och använda bitarna, den expanderade i den veckade delen straxt innan y-korset, och sprack bäst vad det var.Värmesköldar är nog enda lösningen på en rallybil – alt. ladda mindre. 😉 Men det är nog inget alternativ. :D/J

              Ladda mindre är nog inget alternativ. För då får jag nog blåmärken på halsen om jag föreslår det. 😀

              Men du säger gamla imprezorna? Detta är ju en STI 2.0 2002 JDM.
              Menar du att det finns nyare originalprylar som kanske är bättre?

              #61080
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Nja, jag menade mer att jag kanske inte hört talas om det på senare modellerna.

                Om det beror på att newageåkarna laddar sämre skall jag låta vara osagt. 😀

                Men det här är ju ett relativt allvarligt problem, som det borde finnas en seriös lösning på, hör med Tommy Nilsson Bil i Vinslöv – om någon vet om STI har något alternativ, så är det han.

                /J

                #61081
                Dawn
                Deltagare

                  Linda värme bandage runt orginal rör, är det nåt alternativ?
                  Värmesköldar kan ju vara trixiga att få dit.

                  #61084
                  b20mannen
                  Deltagare

                    Ja, nu sitter det ett nyare metallrör på bilen.

                    Och självklart hjälpte det till hälften. Grrr!! x(

                    Och så sitter det avskärmningsplåtar mellan IC och avgashus. Lår ju vara bra av fler orsaker.
                    Downpipe är lindad sen tidigare.

                    Så, vi passade på att trycktesta IC, dump, WG, ……. utan att hitta felet.

                    Rätt praktiskt med ALS när man ska trycktesta. 😀

                    Synd bara att felet är nånstans under IC. Det fräser nånstans där när man flippar på ”poff&pang-lyckan”. 🙁
                    Nån här som har bra öron, ett abnormt litet huvud, och en väldigt lång hals? 🙂

                    Vi gav upp för idag, och i morgon blir det korkar och lågtrycksregulator från filtret till spjället. Hittar vi det inte då så tar vi varsin spade och går till skogs och gräver ner varandra. :+

                    En bonus är att bilen en gång har godkänts med FMIC! Tack Belgien för det.
                    Så detta kanske löser sig på ett riktigt trevligt sätt. :9

                    #61085
                    b20mannen
                    Deltagare

                      Sådärja.

                      TurboSune svepte förbi med lite pluggar och grejer och provtryckte allt.

                      Visade sig att första slangböjen från turbon till IC betedde sig lite lurt och ”nästan” kröp ur klammern på undersidan.

                      Så nu laddade det på lite bättre.

                      Då hittade vi genast nästa begränsning. Insugstempen ökar ganska fort till 75 grader. Släpper man av litegrann så sjunker den fort till cirka 65. Men det är ju ruskigt mycket bara det.

                      Sen när Thomas bromsade fast lite på trean så svishade insugstempen upp till cirka 95 grader på några få sekunder! 😮
                      Största toppmonterade ICn är helt enkelt några nummer för liten för seriös bilkörning.
                      I alla fall tillsammans med en restriktor.

                      Visst går det ju att köra med det. Men usch vad mycket hästar som springer och gömmer sig vid den tempen.

                      FMIC lär ju ge en hel del. 😉

                      #61089
                      camino cielo
                      Deltagare

                        Var sitter sensorn for insugstempen?

                        #61086
                        b20mannen
                        Deltagare

                          Precis innan spjället.

                          #61087
                          b20mannen
                          Deltagare

                            Sådärja igen!

                            Nu är där inga uschliga plaströr kvar alls. Utan en fet Forge IC sitter där fram.

                            Insugstempen pendlar mellan 27-45 grader, och motorn ryter ut nåt rent härligt från botten och upp till 7800 rpm!

                            FMIC is the S.H.I.T! :7

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.