› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Uschliga plaströr
- Detta ämne har 11 svar, 1,120 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2007 kl. 17:45 #3744
b20mannen
DeltagareSådärja. Nu har vi lagt ner x antal timmar på att felsöka laddtrycksförlust på en STI 2.0 och till sist visar sig felet.
Bilen laddar sent, och laddtrycket kommer först vid 3700 rpm. Peakar på önskat 1,8 Bar vid 4300 rpm, för att sedan bara försvinna ner till cirka 1 Bar hela vägen upp.
Till saken hör att bilen har restriktor, vilket gör att minsta läcka tar allt laddtryck.
Vi lyckades felsöka i princip allt innan vi blev djävligt misstänksamma på de där plastskiten som leder luften upp till IC:n.
(Sitter under IC:n).Visar sig att det blir för varmt från turbon vilket gör att plaströret spricker och har sig.
Nå fler som har råkat ut för detta?
Nu blir det extra skyddsplåtar runt turbon. Men det känns samtidigt lite trist att behöva ha det där vidriga röret där, som en ständig felkälla.
Det var ju det där med originaldelar i Grupp A. Annars hade man ju tillverkat ett eget rör i exempelvis aluminium.
Det är alltså inget vanligt rakt rör, utan ett ”byxrör” som delar upp sig för att gå in i Ic på två ställen. Annars hade man ju enkelt kunnat sätta dit en bättre slang liksom.Frågan är om man kan ”förbättra” originalröret genom att plasta på nånting, typ armerat silikongummi eller liknande.
Tips och trix emmotages tacksamt.
19 maj, 2007 kl. 18:14 #61088FeA
DeltagareMan får alltså inte byta till en samco dito?
19 maj, 2007 kl. 18:23 #61082b20mannen
DeltagareSlangar och annat löst får man byta till rediga grejer.
Men ”delar” måste vara homologerade originalprylar.
Man får alltså inte byta till FMIC och annat skoj.
Nu är ju det här röret en ”del” med ett partnummer, så det blir inte så bra att byta till nåt ”redigt”.
19 maj, 2007 kl. 19:06 #61079SecretAgentMan
DeltagareDet där var/är ett standardproblem på gamla imprezorna när man började ladda lite friskare, och använda bitarna, den expanderade i den veckade delen straxt innan y-korset, och sprack bäst vad det var.
Värmesköldar är nog enda lösningen på en rallybil – alt. ladda mindre. 😉 Men det är nog inget alternativ. 😀
/J
19 maj, 2007 kl. 23:14 #61083b20mannen
DeltagareDet där var/är ett standardproblem på gamla imprezorna när man började ladda lite friskare, och använda bitarna, den expanderade i den veckade delen straxt innan y-korset, och sprack bäst vad det var.Värmesköldar är nog enda lösningen på en rallybil – alt. ladda mindre. 😉 Men det är nog inget alternativ. :D/J
Ladda mindre är nog inget alternativ. För då får jag nog blåmärken på halsen om jag föreslår det. 😀
Men du säger gamla imprezorna? Detta är ju en STI 2.0 2002 JDM.
Menar du att det finns nyare originalprylar som kanske är bättre?20 maj, 2007 kl. 06:18 #61080SecretAgentMan
DeltagareNja, jag menade mer att jag kanske inte hört talas om det på senare modellerna.
Om det beror på att newageåkarna laddar sämre skall jag låta vara osagt. 😀
Men det här är ju ett relativt allvarligt problem, som det borde finnas en seriös lösning på, hör med Tommy Nilsson Bil i Vinslöv – om någon vet om STI har något alternativ, så är det han.
/J
21 maj, 2007 kl. 19:06 #61081Dawn
DeltagareLinda värme bandage runt orginal rör, är det nåt alternativ?
Värmesköldar kan ju vara trixiga att få dit.22 maj, 2007 kl. 00:38 #61084b20mannen
DeltagareJa, nu sitter det ett nyare metallrör på bilen.
Och självklart hjälpte det till hälften. Grrr!! x(
Och så sitter det avskärmningsplåtar mellan IC och avgashus. Lår ju vara bra av fler orsaker.
Downpipe är lindad sen tidigare.Så, vi passade på att trycktesta IC, dump, WG, ……. utan att hitta felet.
Rätt praktiskt med ALS när man ska trycktesta. 😀
Synd bara att felet är nånstans under IC. Det fräser nånstans där när man flippar på ”poff&pang-lyckan”. 🙁
Nån här som har bra öron, ett abnormt litet huvud, och en väldigt lång hals? 🙂Vi gav upp för idag, och i morgon blir det korkar och lågtrycksregulator från filtret till spjället. Hittar vi det inte då så tar vi varsin spade och går till skogs och gräver ner varandra. :+
En bonus är att bilen en gång har godkänts med FMIC! Tack Belgien för det.
Så detta kanske löser sig på ett riktigt trevligt sätt. :923 maj, 2007 kl. 01:35 #61085b20mannen
DeltagareSådärja.
TurboSune svepte förbi med lite pluggar och grejer och provtryckte allt.
Visade sig att första slangböjen från turbon till IC betedde sig lite lurt och ”nästan” kröp ur klammern på undersidan.
Så nu laddade det på lite bättre.
Då hittade vi genast nästa begränsning. Insugstempen ökar ganska fort till 75 grader. Släpper man av litegrann så sjunker den fort till cirka 65. Men det är ju ruskigt mycket bara det.
Sen när Thomas bromsade fast lite på trean så svishade insugstempen upp till cirka 95 grader på några få sekunder! 😮
Största toppmonterade ICn är helt enkelt några nummer för liten för seriös bilkörning.
I alla fall tillsammans med en restriktor.Visst går det ju att köra med det. Men usch vad mycket hästar som springer och gömmer sig vid den tempen.
FMIC lär ju ge en hel del. 😉
23 maj, 2007 kl. 18:26 #61089camino cielo
DeltagareVar sitter sensorn for insugstempen?
23 maj, 2007 kl. 18:29 #61086b20mannen
DeltagarePrecis innan spjället.
26 maj, 2007 kl. 10:42 #61087b20mannen
DeltagareSådärja igen!
Nu är där inga uschliga plaströr kvar alls. Utan en fet Forge IC sitter där fram.
Insugstempen pendlar mellan 27-45 grader, och motorn ryter ut nåt rent härligt från botten och upp till 7800 rpm!
FMIC is the S.H.I.T! :7
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.