SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Behöver hjälp med felsökning av el Svar till: Behöver hjälp med felsökning av el

#37751
SecretAgentMan
Deltagare

    Det är inte så svårt egentligen…

    Du har bara +12V och jord att hålla reda på… 😀
    Fungerar de vanliga helljusen? Du tar ”styrning” till ett av reläerna från dessa (oftast direkt nere vid lampan).

    Hur fungerar ett relä nu då? Det är en elektriskt styrd brytare bara. Du ”slår på” den genom att lägga en spänning på en av ingångarna…det är det som låter klick.

    I ditt fall slår du på helljuset, den vanliga H4:a-lampan matas med +12V på helljussidan, samma tamp norpar du 12V från, och matar ditt relä med….”KLICK”…du har nu spänning genom reläet fram till din ljusbox.

    Varför gör man nu så så? Varför krånglar man till det, istället för att använda en vanlig brytare?

    1. Du vill att de skall aktiveras tillsammans med det vanliga helljuset.

    2. Din ljusbox sopar i sig MASSOR med ström, om du kikar så är reläet angivet med en strömstyrka det är designat att klara – det är sämre med lämpliga brytare på bilelssidan som grejar det.

    (Exakt hur kralligt relä man behöver räknas fram med en enkel formel -> P=U*I -> effekt är lika med spänning ggr ström -> du vet spänningen ~12V, och effekten på lamporna – säg 4 st 100W:are – 400W, voila´ 33 ampere kommer de att dra).

    Jag skulle börja med att kontrollera att det vanliga helljuset lirar, sedan kolla kabeln som tar ”styrspänning” ifrån det (att det finns 12V i den när helljuset slås på).

    Nästa steg är att kontrollera reläerna, se över att de är jordade ordentligt (batteriet är jordat i karossen på bilen, och allt som har ”metallisk” kontakt med den, det är det som gör bilel så enkelt…), kontrollera att kontakterna ser friska och ordentliga ut.

    Skaffa ett kopplingsschema på reläet (brukar finnas på reläet självt, och kan se kryptiskt ut – ta en bild på det så kan jag förklara) och börja kontrollmäta vart du har spänning eller inte…

    Är man lite ”gung-ho” (jag då) så testar man relän med en skarp +12v tamp direkt från batteriet (till pinnen som styr ”brytaren” i reläet).

    🙂

    Men först – SKAFFA EN MULTIMETER OCH LÄR DIG ANVÄNDA DEN. Det är skitenkelt.

    😀

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen