› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Knäpper, knakar..
- Detta ämne har 6 svar, 1,499 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 10 månader sedan av
gotte51.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2007 kl. 20:00 #3793
gotte51
DeltagareJag har ett ljud som knäpper ibland när jag tex ska köra ifrån en parkering och rattar mycket. DEt låter som det kommer från framhjulen…någon som vet vad detta är? Drivknut eller nåt sånt som spökar?? Tacksam för svar. Mvh Johan
27 juni, 2007 kl. 20:11 #61412SecretAgentMan
DeltagareKlassiskt – det är yttre drivknuten på något av framhjulen. 🙂
/J
27 juni, 2007 kl. 20:41 #61414gotte51
DeltagareOk. Är det jäkligt att byta? Har precis köpt hus och har ännu inte så mycket tid att meka subba…:( Skulle du rekomendera en firma att göra det? Dyrt isåfall?
Det kan möjligen inte vara drivknuten som orsakar mitt andra problem också va?
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=16811&mesg_id=16811&page=
Tack för svaret! Mvh Johan 🙂
28 juni, 2007 kl. 19:33 #61415gotte51
DeltagareOk. Är det jäkligt att byta? Har precis köpt hus och har ännu inte så mycket tid att meka subba…:( Skulle du rekomendera en firma att göra det? Dyrt isåfall? Det kan möjligen inte vara drivknuten som orsakar mitt andra problem också va? http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=16811&mesg_id=16811&page=Tack för svaret! Mvh Johan 🙂
Upp 🙂
28 juni, 2007 kl. 19:39 #61417BVS-Robban
DeltagareMycket möjligt ! I och med att du beskriver att det ljud du hade tidigare kom från högersidan ”typ vid turbon” så är det nog drivknut höger som sagt upp sig !
Borde det inte bli som så att om du svänger vänster borde ljudet bli värre ? Dvs fullt rattutslag vänster28 juni, 2007 kl. 19:44 #61413SecretAgentMan
DeltagareJag tvivlar på att det här har med dina andra oljud att göra, men oljud som kommer och går med belastning kan vara bra luriga att hitta orsaken till. 🙂
Att byta en drivaxel är faktiskt inte så eländigt, köp en beggad drivaxel på skroten, eller ny på subaruaffärn’ om du har slantar över (en axel ligger runt en tusenlapp på skroten, en ny runt 4 om inte minnet sviker).
Dock går det åt lite riktiga verktyg…
En drivaxel sitter fast på 3 sätt, först är det en sprint inne vid växellådan (inre knuten sitter på en splinesad axel med sprint genom som låser).
Det andra är med en mutter ute i änden – det är den stora muttern du ser när du byter hjul (den här kan sitta rätt elakt fast, stora verktyg rekommenderas).
…och här kommer det tredje, nu är axeln lös, men det går inte att få bort den från inre infästningen vid lådan, det finns inte utrymme nog att dra denna utåt och av axelstumpen på lådan. 😀
Lösningen är att lossa på den undre infästningen vid styrspindeln (det sitter en bult genom den undre kulbulten som sitter på bärarmen, ut med den och fram med spettet, hela paketet med fjäderben, styrspindel, etc skall ”lyftas av” bärarmens kulbult.
Detta gör att man kan vika ut benet, och få av drivaxeln från lådan, sedan är det bara att dra axeln inåt, och lös från spindeln.
Ihop är bara det omvända (att få i kulbulten kan vara belagt med lite svordomar, men se till att den är på väg rakt in från början och lite kopparfett kan göra underverk).
Det viktiga är att dra den stora muttern med rätt moment (vilket jag inte har i bakhuvudet, 200 Nm-något snurrar där bak…men det kan kollas senare). 🙂
/J
29 juni, 2007 kl. 14:02 #61416gotte51
DeltagareOj oj oj då låter som min helg e räddad 🙂 Tack för svaren! Får se om man får någon tid över och kolla på eländet. Tycker faktiskt att det låter som det skulle vara den vänstra drivknuten som knäpper. Hur kollar jag exakt vilken som har sagt upp sig? Finns det nåt bra knep?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.