SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Knäpper, knakar..

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3793
    gotte51
    Deltagare

      Jag har ett ljud som knäpper ibland när jag tex ska köra ifrån en parkering och rattar mycket. DEt låter som det kommer från framhjulen…någon som vet vad detta är? Drivknut eller nåt sånt som spökar?? Tacksam för svar. Mvh Johan

      #61412
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Klassiskt – det är yttre drivknuten på något av framhjulen. 🙂

        /J

        #61414
        gotte51
        Deltagare

          Ok. Är det jäkligt att byta? Har precis köpt hus och har ännu inte så mycket tid att meka subba…:( Skulle du rekomendera en firma att göra det? Dyrt isåfall?

          Det kan möjligen inte vara drivknuten som orsakar mitt andra problem också va?

          http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=16811&mesg_id=16811&page=

          Tack för svaret! Mvh Johan 🙂

          #61415
          gotte51
          Deltagare

            Ok. Är det jäkligt att byta? Har precis köpt hus och har ännu inte så mycket tid att meka subba…:( Skulle du rekomendera en firma att göra det? Dyrt isåfall? Det kan möjligen inte vara drivknuten som orsakar mitt andra problem också va? http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=16811&mesg_id=16811&page=Tack för svaret! Mvh Johan 🙂

            Upp 🙂

            #61417
            BVS-Robban
            Deltagare

              Mycket möjligt ! I och med att du beskriver att det ljud du hade tidigare kom från högersidan ”typ vid turbon” så är det nog drivknut höger som sagt upp sig !
              Borde det inte bli som så att om du svänger vänster borde ljudet bli värre ? Dvs fullt rattutslag vänster

              #61413
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Jag tvivlar på att det här har med dina andra oljud att göra, men oljud som kommer och går med belastning kan vara bra luriga att hitta orsaken till. 🙂

                Att byta en drivaxel är faktiskt inte så eländigt, köp en beggad drivaxel på skroten, eller ny på subaruaffärn’ om du har slantar över (en axel ligger runt en tusenlapp på skroten, en ny runt 4 om inte minnet sviker).

                Dock går det åt lite riktiga verktyg…

                En drivaxel sitter fast på 3 sätt, först är det en sprint inne vid växellådan (inre knuten sitter på en splinesad axel med sprint genom som låser).

                Det andra är med en mutter ute i änden – det är den stora muttern du ser när du byter hjul (den här kan sitta rätt elakt fast, stora verktyg rekommenderas).

                …och här kommer det tredje, nu är axeln lös, men det går inte att få bort den från inre infästningen vid lådan, det finns inte utrymme nog att dra denna utåt och av axelstumpen på lådan. 😀

                Lösningen är att lossa på den undre infästningen vid styrspindeln (det sitter en bult genom den undre kulbulten som sitter på bärarmen, ut med den och fram med spettet, hela paketet med fjäderben, styrspindel, etc skall ”lyftas av” bärarmens kulbult.

                Detta gör att man kan vika ut benet, och få av drivaxeln från lådan, sedan är det bara att dra axeln inåt, och lös från spindeln.

                Ihop är bara det omvända (att få i kulbulten kan vara belagt med lite svordomar, men se till att den är på väg rakt in från början och lite kopparfett kan göra underverk).

                Det viktiga är att dra den stora muttern med rätt moment (vilket jag inte har i bakhuvudet, 200 Nm-något snurrar där bak…men det kan kollas senare). 🙂

                /J

                #61416
                gotte51
                Deltagare

                  Oj oj oj då låter som min helg e räddad 🙂 Tack för svaren! Får se om man får någon tid över och kolla på eländet. Tycker faktiskt att det låter som det skulle vara den vänstra drivknuten som knäpper. Hur kollar jag exakt vilken som har sagt upp sig? Finns det nåt bra knep?

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.