SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Drar olja, turbon?

  • Detta ämne har 12 svar, 2,664 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av RK.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3811
    alrik
    Deltagare

      Har uppstått ett litet problem med min bil och det är att den drar olja.

      Är torrt överallt och inga droppar eller dylikt under bilen. Mina tankar säger att det är turbon som håller på att säga upp sig.

      Plockade av IC:n och DP idag och i IC:n finns det olja som samlat ihop sig till droppar. Likadant i spjället att det lagt sig som en ”droppe” i underkant i spjället. När man drar fingret i IC:n slangen från turbon så får man en hinna av olja ungefär som om man trycker fingret i en oljefläck.

      Imprellern verkar inte glapp alls när man känner på den från avgassidan.

      Är mina tankar att turbon som läcker olja rätt?

      /Mikael

      #61544
      Grusdraparn
      Deltagare

        Låter ju som om det är lite mer olja på insugssidan än vanligt. Hur är det med avgassidan, ryker den blåaktigt ur avgasningwoört och luktar bränd olja?

        /K

        #61548
        RK
        Deltagare

          Har exakt samma fenomen på min men det minskar inte nämnvärt på stickan iaf. har hört att detta är normalt så länge det inte är överdrivet mycket.

          #61552
          volvosnubbe
          Deltagare

            exakt samma problem på min!
            drar ingen olja heller men de finns olja i ICn o även en oljehinna ur dumpen.
            Allt har gått 9600mil.

            #61541
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Oljan man normalt hittar i ic:n (och ut från en dump t.ex) kommer ifrån den slutna vevhusventilationen.

              Det bildas gaser och ett naturligt övertryck i vevhuset när motorn går med laddtryck (under kolvarna s.a.s – en del av cylindertrycket går ned förbi kolvringarna, det är ofrånkomligt) – och det skvalpar alltid runt lite olja vilket gör att det kommer följa med ut genom ventilationen – som är där dels för att släppa ut de korrossiva gaserna, och det undertryck som skapas när man suger ut vevhusgaserna skall teoretiskt hjälpa kolvringarna att täta.

              Vevhusventen har 2 vägar att ta – under laddtryck ser PCV-ventilen till att leda gaserna via insuget, efter ic:n – på vaakum leds det via insugsslangen före turbon, det oljedimman som följer med här som fastnar i intercoolern. 🙂

              Enklaste lösningen är att sätta en oljefälla i serie på slangen som går från y-korset till insugsslangen straxt innan turbon – i teorin så kyls gaserna ned, och man frigör oljan i en catchtank.

              …själv så vevade jag ned den slangen i en lätt ventilerad petflaska. 😉

              /J

              #61542
              SecretAgentMan
              Deltagare

                För att svara på ursprungsfrågan – kokarmotorerna tar gärna lite olja, en del inget, andra mer – så länge det inte är frågan om extrema mängder (jag räknar en liter på 100-200 mil som extremt) så är det bara att skaffa sig en uppfattning om vad den vill ha, och hålla koll på det. 🙂

                Vore det turboaggregatet skulle det ryka blått och lukta bränd olja – jag hade problem med min första 16G för 4 år sedan med en tätning som gav vika, det märktes…lützendimma modell värre och en skapligt otrevlig doft av bränd olja. 🙂

                /J

                #61545
                alrik
                Deltagare

                  Att det i de flesta fall kommer lite olja i IC:n vet jag om. De hade jag i min gt också, men då kändes de som lätt fukt om man drog fingret i den. Nu är de droppar. Har dragit 3liter på knappa 400mil.

                  /Mikael

                  #61550
                  specialized
                  Deltagare

                    Har dragit 3liter på knappa 400mil.

                    😮 😮 😮 😮 Mitt tips, ställ bilen tills du kollat upp vad som är galet…

                    Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                    ———————————-
                    SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                    #61546
                    alrik
                    Deltagare

                      Har dragit 3liter på knappa 400mil.

                      😮 😮 😮 😮 Mitt tips, ställ bilen tills du kollat upp vad som är galet…Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                      Bilen står och undersökning pågår. Som Jerry skrev så dra min bil extremt med olja enligt hans mått vilket jag enbart håller med om. Bilen blåryker inte heller vad jag märkt heller.

                      När jag haft bilen och pendlat med och då kört någorlunda lugnt så har det inte minskat nämndvärt på stickan. När bilen pressas så drar den olja.

                      Söker lite upplägg för olika ideer vad det kan vara.

                      Att det ska vara någon ventil verkar inte så troligt enligt mig för då bör den gå dåligt också.

                      Taskiga kolvringar så bör de komma tryckstötar ur oljepåfyllningen osv vilket det inte gör vid lite varv. Det svåra är ju att pröva under belastning av förklarliga själ.

                      /Mikael – gör pitstop i Runhällen på väg mot Gävle 🙂

                      #61551
                      specialized
                      Deltagare

                        Kan väl vara ventiltätningarna ??
                        Har för mig de bara drar olja under hårdkörning då.

                        Sålde min gamla Mazda 323 GT-R pga. detta symtom :+

                        Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                        ———————————-
                        SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                        #61543
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Ventiltätningar brukar visa sig vid uppstart när bilen stått ett tag, men det gäller mer radfyror egentligen, våra motorer har ju topparna vertikalt…det samlas inte värst mycket olja runt ventilskaften där int’…

                          Leakdowntest är att rekommendera, då kan man se vart det läcker. Landrins kan göra detta vill jag minnas.

                          /J

                          #61547
                          alrik
                          Deltagare

                            Leakdowntest är att rekommendera, då kan man se vart det läcker. Landrins kan göra detta vill jag minnas./J

                            Tackar!

                            Då blir det att bege sig dit och prata. Har du någon uppfattning hur lång tid det kan ta? 1h alt. 1dag. Skulle vara smidigt att ta de före jobbet.

                            /Mikael

                            #61549
                            RK
                            Deltagare

                              Leakdowntest är att rekommendera, då kan man se vart det läcker. Landrins kan göra detta vill jag minnas./J

                              Tackar! Då blir det att bege sig dit och prata. Har du någon uppfattning hur lång tid det kan ta? 1h alt. 1dag. Skulle vara smidigt att ta de före jobbet. /Mikael

                              Lite längesedan men hur gick det, var det turbon eller?
                              Har ungefär samma problem med min och misstänker turbo ras.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.