› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › En guide för hur man trimmar…
- Detta ämne har 11 svar, 2,059 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
10 augusti, 2007 kl. 12:14 #3853
NickeH
DeltagareJag har läst massor av inlägg på detta forum sen ett år tillbaks då jag köpte min GT. Jag tror alla skulle spara massor med tid och humör om det fanns en lite guide för att trimma imprezan.
Skulle inte några ljushuvuden som SAM, Kvarnis och andra kunniga kunna skriva lite och tipsa om bra avgassystem som passar GT:n och WRX:n var man köper dom osv. När pajar vxl-låda och koppling,drivaxlar,diff osv om man kör som folk dvs.
Exempel nedan lita inte på vad jag skrivit
Koppling och vxl-låda håller till max 300 Hk i bästa fall.
Kanske en trimskala, vad behövs för x antal hästar
Behövs alltid = LaddtrycksMätare,KnockLink
220 – 270 Hk (fixas enklast genom att lämna den hos jrm-racing.se)
3″ avgas från turbon(alltså inkl downpipe), EcuTek-mappning270 – 320? Hk
Ny turbo(typ VF35), FMIC, soppapump(walbro), EcuTek-mappning320 – ? Mycke pengar 🙂
Tänkte att man kunde samla så mycket kunskap som möjligt i samma tråd slipper man leta ihjäl sig.
Tacksam om endast dom som vet nåt skriver i denna tråd, iofs utesluter det ju mig då 🙂
/N – som snart ska börja gå mot det stora svarta penningslukande trimhålet.
10 augusti, 2007 kl. 20:52 #61828nukem
DeltagareLåter som en väldigt bra idé kanske en sticky, rakt av ?
Jag vet ju inte ens vad en Knocklink är ? knackningsavkännare ?
10 augusti, 2007 kl. 21:59 #61826.zip
DeltagareAng knocklinken http://www.autotech.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=187&Itemid=275
Dyr liten dosa med dioder i. Men viktig när det trimmas.//.zip
12 augusti, 2007 kl. 13:37 #61829nukem
Deltagarekonstigt nog verkar ingen annan tycka det är en bra idé 😉
12 augusti, 2007 kl. 15:14 #61821Strat
DeltagareJa, alla skulle spara tid. Alla utom den som skriver den 😉
Om du läst så mycket kan du kanske själv skriva en guide?
/Claes
12 augusti, 2007 kl. 15:28 #61825down_the_drain
Deltagaredet e juh så individuelt hur man vill trimma o vilka delar man vill använda.vissa gillar stora blås medans andra vill ha mindre osv..den lilla guiden skulle nog inte bli såå liten.
Man bildar juh sig lätt en uppfattning när man söker på forumet här på denna sida.Och även på typ google får man upp vettiga träffar./P
12 augusti, 2007 kl. 17:06 #61827Tolle
DeltagareLägg upp en tråd med hur du vill ha din bil så kommer du få svar på vad du ska ha för grejjor! effekt m.m
Absolut lättast, stackars den som ska skriva hur man trimmar en impreza bäst i tio nivåer upp till 700 pållar
// Matte – som fyller 23 idag
13 augusti, 2007 kl. 08:34 #61831NickeH
DeltagareJag hade nog tänkt typ 3 nivåer lite basic för nybörjare och såna som är intresserade av att köpa en impreza. Trodde sjäv faktisk innan jag läste på forument att bilen skulle tåla fler hästar än den gör med orginal låda.
Ska skriva en guide så fort ja får tid från husrenoverande och konbanekörning 🙂
/N
13 augusti, 2007 kl. 08:45 #61822Kvarnis
DeltagareDet som genast ställer till lite problem är vilekn modell det är…
Men ska jag göra grova generalseringar så….2xx>~250Bhp 3″ avgas med lr utan racekat,laddtrycksstyrning av nått slag(Dawes etc), Knock Link, laddtryckmätare
250>270,300(MY94-96)Bhp ovan +mappning,soppa pump,soppa reulator(MY94-96)270>320 Ovan + turbobyte IHI VFxx
+300 allt ovan +IC,spridare(MY94-96), budget för lådras,koppling, ev annat grenrör
Turboval för över 300Bhp
VF30/34/35 320-340, TD05-16G upp till 350Bhp,TD05-18G upp till 370Bhp, TD05-20G 370-385Bhp.
Allt försutsatt vanlig 98-99oktan, E85 etc är en anna 5:aÖver 370Bhp bör man defintivt se över motorn inre delar, vad man väljer att göra här beror på hur mycket slantar man vill göra av med.
Ekonomi trim är kolvar stakar i ODB 2.0L, även sen standard EJ257
då är väl motorn ok till ~400Bhp, lite mer på ett block med smidda delar.Toppar kan lämmnas orörda om man behåller 7200 Max rpm, budgett är att fixa STI toppar, riktiga toppar/modiferingar +40K
Turbo mässigt så finns masssor av snurror som fixar över 400Bhp, bra cfm/kr är TD06 hybrider med olika större kompressor delar upp till ca 500Bhp, allt över de så är det garrett snurrrer som gäller GT30 och större, vid det här laget är det inte DIY trimning utan du har passerat +100K gränsen för länge sedan, den sprängs redan vid +400Bhp, om du nu inte har en STI då kan man leva med ca 400 med orginal motor.
Vanligaste ECU olika MY’s(inte nån typ av rangordning)
MY93-98 MAF baserade Apexi power Fc,Unchip.
MAP baserade Link, Autronic pnp,Gems pnp, MotecMY99> MAF bas, Apexi power FC,ECUTEK,Unchip.
Map bas Link, Autronic pnp,Gems pnp, MotecFinns fler med dessa är vanligast, det är den som mappar som avgör resultatet inte ecu’n
Om man ska åka med fmic så är den en fördel att ha en Map baserad ecu.
Och oo jag har provat alla steg 😉 😀
Och Låras är beror väldigt på bil och förare, allt över 300Bhp med en tuffare koppling är att be om problem, hårt mitten vrid gör inte saken bätte, en segt spoolande turbo är snällare än en tufft slående i mitten registret mot lådan dvs, och är även en långsammare gatbil om dom har ~samma effekt
16 augusti, 2007 kl. 05:38 #618305vensson
DeltagareOch Låras är beror väldigt på bil och förare, allt över 300Bhp med en tuffare koppling är att be om problem, hårt mitten vrid gör inte saken bätte, en segt spoolande turbo är snällare än en tufft slående i mitten registret mot lådan dvs, och är även en långsammare gatbil om dom har ~samma effekt
Gäller detta även den 6 växlade sti lådan?
eller vilka gränser bör man hålla sig inom om man inte vill råka ut för massa ras med en sti?/Johan
Impreza WRX STi -02
16 augusti, 2007 kl. 05:46 #61824Digits
DeltagareGäller detta även den 6 växlade sti lådan?eller vilka gränser bör man hålla sig inom om man inte vill råka ut för massa ras med en sti?
Den 6-petade ladan ar betydligt starkare. En standard-uppgradering pa en wrx med lite for mycket kraft ar 6-petaren (om man inte vill ha PPG, PAR osv). Den ska tydligen tala upp mot 500hk (men det beror saklart pa korstil osv osv)
16 augusti, 2007 kl. 10:46 #61823Kvarnis
DeltagareJo en 6-petare håller bättre :), drevras är inte vanligt men synkringarna har väl gjord sig kända för att kunna spöka/ge upp
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
