SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor En guide för hur man trimmar…

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3853
    NickeH
    Deltagare

      Jag har läst massor av inlägg på detta forum sen ett år tillbaks då jag köpte min GT. Jag tror alla skulle spara massor med tid och humör om det fanns en lite guide för att trimma imprezan.

      Skulle inte några ljushuvuden som SAM, Kvarnis och andra kunniga kunna skriva lite och tipsa om bra avgassystem som passar GT:n och WRX:n var man köper dom osv. När pajar vxl-låda och koppling,drivaxlar,diff osv om man kör som folk dvs.

      Exempel nedan lita inte på vad jag skrivit

      Koppling och vxl-låda håller till max 300 Hk i bästa fall.

      Kanske en trimskala, vad behövs för x antal hästar

      Behövs alltid = LaddtrycksMätare,KnockLink

      220 – 270 Hk (fixas enklast genom att lämna den hos jrm-racing.se)
      3″ avgas från turbon(alltså inkl downpipe), EcuTek-mappning

      270 – 320? Hk
      Ny turbo(typ VF35), FMIC, soppapump(walbro), EcuTek-mappning

      320 – ? Mycke pengar 🙂

      Tänkte att man kunde samla så mycket kunskap som möjligt i samma tråd slipper man leta ihjäl sig.

      Tacksam om endast dom som vet nåt skriver i denna tråd, iofs utesluter det ju mig då 🙂

      /N – som snart ska börja gå mot det stora svarta penningslukande trimhålet.

      #61828
      nukem
      Deltagare

        Låter som en väldigt bra idé kanske en sticky, rakt av ?

        Jag vet ju inte ens vad en Knocklink är ? knackningsavkännare ?

        #61826
        .zip
        Deltagare

          Ang knocklinken http://www.autotech.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=187&Itemid=275
          Dyr liten dosa med dioder i. Men viktig när det trimmas.

          //.zip

          #61829
          nukem
          Deltagare

            konstigt nog verkar ingen annan tycka det är en bra idé 😉

            #61821
            Strat
            Deltagare

              Ja, alla skulle spara tid. Alla utom den som skriver den 😉

              Om du läst så mycket kan du kanske själv skriva en guide?

              /Claes

              #61825
              down_the_drain
              Deltagare

                det e juh så individuelt hur man vill trimma o vilka delar man vill använda.vissa gillar stora blås medans andra vill ha mindre osv..den lilla guiden skulle nog inte bli såå liten.
                Man bildar juh sig lätt en uppfattning när man söker på forumet här på denna sida.Och även på typ google får man upp vettiga träffar.

                /P

                #61827
                Tolle
                Deltagare

                  Lägg upp en tråd med hur du vill ha din bil så kommer du få svar på vad du ska ha för grejjor! effekt m.m

                  Absolut lättast, stackars den som ska skriva hur man trimmar en impreza bäst i tio nivåer upp till 700 pållar

                  // Matte – som fyller 23 idag

                  #61831
                  NickeH
                  Deltagare

                    Jag hade nog tänkt typ 3 nivåer lite basic för nybörjare och såna som är intresserade av att köpa en impreza. Trodde sjäv faktisk innan jag läste på forument att bilen skulle tåla fler hästar än den gör med orginal låda.

                    Ska skriva en guide så fort ja får tid från husrenoverande och konbanekörning 🙂

                    /N

                    #61822
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Det som genast ställer till lite problem är vilekn modell det är…
                      Men ska jag göra grova generalseringar så….

                      2xx>~250Bhp 3″ avgas med lr utan racekat,laddtrycksstyrning av nått slag(Dawes etc), Knock Link, laddtryckmätare
                      250>270,300(MY94-96)Bhp ovan +mappning,soppa pump,soppa reulator(MY94-96)

                      270>320 Ovan + turbobyte IHI VFxx

                      +300 allt ovan +IC,spridare(MY94-96), budget för lådras,koppling, ev annat grenrör

                      Turboval för över 300Bhp
                      VF30/34/35 320-340, TD05-16G upp till 350Bhp,TD05-18G upp till 370Bhp, TD05-20G 370-385Bhp.
                      Allt försutsatt vanlig 98-99oktan, E85 etc är en anna 5:a

                      Över 370Bhp bör man defintivt se över motorn inre delar, vad man väljer att göra här beror på hur mycket slantar man vill göra av med.

                      Ekonomi trim är kolvar stakar i ODB 2.0L, även sen standard EJ257
                      då är väl motorn ok till ~400Bhp, lite mer på ett block med smidda delar.

                      Toppar kan lämmnas orörda om man behåller 7200 Max rpm, budgett är att fixa STI toppar, riktiga toppar/modiferingar +40K

                      Turbo mässigt så finns masssor av snurror som fixar över 400Bhp, bra cfm/kr är TD06 hybrider med olika större kompressor delar upp till ca 500Bhp, allt över de så är det garrett snurrrer som gäller GT30 och större, vid det här laget är det inte DIY trimning utan du har passerat +100K gränsen för länge sedan, den sprängs redan vid +400Bhp, om du nu inte har en STI då kan man leva med ca 400 med orginal motor.

                      Vanligaste ECU olika MY’s(inte nån typ av rangordning)
                      MY93-98 MAF baserade Apexi power Fc,Unchip.
                      MAP baserade Link, Autronic pnp,Gems pnp, Motec

                      MY99> MAF bas, Apexi power FC,ECUTEK,Unchip.
                      Map bas Link, Autronic pnp,Gems pnp, Motec

                      Finns fler med dessa är vanligast, det är den som mappar som avgör resultatet inte ecu’n

                      Om man ska åka med fmic så är den en fördel att ha en Map baserad ecu.

                      Och oo jag har provat alla steg 😉 😀

                      Och Låras är beror väldigt på bil och förare, allt över 300Bhp med en tuffare koppling är att be om problem, hårt mitten vrid gör inte saken bätte, en segt spoolande turbo är snällare än en tufft slående i mitten registret mot lådan dvs, och är även en långsammare gatbil om dom har ~samma effekt

                      #61830
                      5vensson
                      Deltagare

                        Och Låras är beror väldigt på bil och förare, allt över 300Bhp med en tuffare koppling är att be om problem, hårt mitten vrid gör inte saken bätte, en segt spoolande turbo är snällare än en tufft slående i mitten registret mot lådan dvs, och är även en långsammare gatbil om dom har ~samma effekt

                        Gäller detta även den 6 växlade sti lådan?
                        eller vilka gränser bör man hålla sig inom om man inte vill råka ut för massa ras med en sti?

                        /Johan

                        Impreza WRX STi -02

                        #61824
                        Digits
                        Deltagare

                          Gäller detta även den 6 växlade sti lådan?eller vilka gränser bör man hålla sig inom om man inte vill råka ut för massa ras med en sti?

                          Den 6-petade ladan ar betydligt starkare. En standard-uppgradering pa en wrx med lite for mycket kraft ar 6-petaren (om man inte vill ha PPG, PAR osv). Den ska tydligen tala upp mot 500hk (men det beror saklart pa korstil osv osv)

                          #61823
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Jo en 6-petare håller bättre :), drevras är inte vanligt men synkringarna har väl gjord sig kända för att kunna spöka/ge upp

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.