› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vattentemp?
- Detta ämne har 9 svar, 1,255 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
R-2.
-
FörfattareInlägg
-
18 augusti, 2007 kl. 07:34 #3864
daniel83
DeltagareHejsan!
Jag har som tidigare tråd haft trasig kylarslang.
Fixade det med lite fulmek.
Sen så gick det sönder. Då fick man ju skylla sig själv.
Så nu sitter det ny kylarslang där.
Problemet är att efter det att jag hade bytt den och skruvat ditt allt och dragit åt. Så sticker tempen upp mot rött.
Det är inget som läcker. Vad jag kunde se iaf.Vad är det för något som kan vara fel?
Hur kollar man det?//Daniel – Semester
18 augusti, 2007 kl. 07:59 #61942lunkan
DeltagareKanske har en redig luftficka nånstans = för lite kylarvatten?
18 augusti, 2007 kl. 10:02 #61943b20mannen
DeltagareOch bara för att vara övertydlig för säkerhets skull så:
Du har väl fyllt på kylarvätska i uppsamlingstanken på motorn, och sedan i expansionskärlet vid höger framskärm. Och sedan satt på full värme i bilen för att lufta av värmepaketet, och varmkört på tomgång och sedan efterfyllt systemet medan motorn värms upp, och sedan när motorn svalnat?
18 augusti, 2007 kl. 17:30 #61944daniel83
DeltagareHoppsan!
Så gjorde jag inte. Fyllde på i exåansionskärlet.Sen så så lät jag den stå medans jag flyttade på lite bilar för att få ut den. Sen så körde jag lugnt, en liten runda.Fyllde på vatten igen.//Daniel
18 augusti, 2007 kl. 19:09 #61941Kvarnis
DeltagareDu bör lufta systemet om du inte vill åka på renovering !!
Du kan lämmna locket på exp.kärlet öppet, ha full värme på, om inte fläktarna startar har du definitivt luft nånstans !
Det kommer att bubbla över så en lämplig pet falska(avkappad) kan med fördel stoppas dit så den kan ta exp.av kylarvästskan.
18 augusti, 2007 kl. 20:01 #61946R-2
DeltagareDet där med kylningen blir jag inte klok på, vad är det som gör att det fungerar över huvud taget???
Vad jag förstår när jag kikar på vattenpumpen så tycker jag att det liksom går baklänges. Pumpen tar in kylt vatten via termostathuset och trycker vidare in i motorn?
Det innebär ju i.s.f. att så fort termostaten öppnar så kyls den ner av det kalla vatten och stänger.
Jag tycker det vore mera logiskt att ta ut det varma vattnet via termostathuset tills tempraturen på det utgående vattnet sjunker till lämplig nivå, sedan stängs termostaten….var tänker jag fel??? För det måste jag ju göra, det funkar ju!
🙁 🙁18 augusti, 2007 kl. 20:11 #61940SecretAgentMan
DeltagareMotorn släpper ut varmt vatten nere vid termostaten, den öppnar vid en viss temp – flödet i systemet sköter vattenpumpen (som drivs av kamremmen, och sitter således så man inte ser den, bakom kamremskåpan).
/J
18 augusti, 2007 kl. 20:25 #61947R-2
Deltagaremen jag fattar ändå inte!
Det är väl en s.k. centrifugalpump, när jag kikar på den så är det en kanal som går mellan termostathuset och centrum på impellern, då borde den ”suga ur” termostathuset.
Jag har pumpen på köksbordet och tittar på den nu, ena handen är upptagen med att krafsa i hårbotten, fattar inget.27 augusti, 2007 kl. 02:27 #61945camino cielo
DeltagareKylvatskan kommer IN i motorn genom termostaten fran kylaren, las insandare #10 och kolla in diagramet:
http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=930545
Tyckte oxo det kandes fel, forsta bil jag sett som har flodet ”felvant” men aven forsta bil med t-staten nedertill pa motorn.
27 augusti, 2007 kl. 14:52 #61948R-2
DeltagareTack för detta! Aha, de e baklänges funktion, snurrigt! Jag var lite orolig för min mentala hälsa ett tag men nu känns det bättre 😀
Men visst är det konstigt, det känns ju som att så fort termostaten öppnar så borde den kylas ner och stänga för snabbt. Det känns säkrare att kolla utgående vattnet och när DET har kommit ner i rätt temp så stänger det. Skumt 🙁
Nåja, nu kan man ju känna på grejorna och kolla att det blir varmt i rätt ordning, på rätt ställen o.s.v. tänka själv å så! Återigen tack! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
