SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Går det att renovera skuren cylinder?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3895
    Fredrik_gt
    Deltagare

      Har en impreza med en skuren cylinder, kanske drygt 1mm repa. Den är borrad för överdimisionskolvar. Går det att rädda motorn? Bilen är en -00 GT. Vet någon om det är ”lösa” foder i den motorn?

      #62316
      Fredrik_gt
      Deltagare

        Har en impreza med en skuren cylinder, kanske drygt 1mm repa. Den är borrad för överdimisionskolvar. Går det att rädda motorn? Bilen är en -00 GT. Vet någon om det är ”lösa” foder i den motorn?

        #62310
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Det är kört om det redan är borrat, och repan är såpass djup – och det är bra mycket billigare att trolla fram ett annat block än att ge sig på att borra i foder (nej, det är inte lösa foder, du åker på en jäkla massa bearbetning).

          Grade A Subaru eller API Engines i England kan hjälpa till – den senare är nog mer trolig när det gäller ett block (shortblock heter det du skall ha).

          /J

          #62311
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Det är kört om det redan är borrat, och repan är såpass djup – och det är bra mycket billigare att trolla fram ett annat block än att ge sig på att borra i foder (nej, det är inte lösa foder, du åker på en jäkla massa bearbetning).

            Grade A Subaru eller API Engines i England kan hjälpa till – den senare är nog mer trolig när det gäller ett block (shortblock heter det du skall ha).

            /J

            #62314
            locko99
            Deltagare

              Ett nytt shortblock kostar hos Subaru ca 18000:-…

              #62315
              locko99
              Deltagare

                Ett nytt shortblock kostar hos Subaru ca 18000:-…

                #62317
                Fredrik_gt
                Deltagare

                  Ok, vad pratar vi för priser på shortblock från england t ex? eller vad finns det för alternativ? Och om man vill ha värre grejer? 300-400hk som mål.

                  #62312
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Billigaste alternativet som pallar det ledigt får nog bli ett nytt EJ257 från staterna, räkna med i krokarna runt 15 hemma.

                    Det blir finfina 300-400 det, men skall du ha mer blir det till att byta kolvar i alla fall.

                    Alternativ 2 blir att leta efter ett 2-liters block från en tidig newage sti, API Engines byggde Litchfields ”Type 25” innan 2,5-litersmotorn dök upp i Europa, de kan kanske ha ett par nya 2-litersblock liggande…

                    /J

                    #62318
                    Fredrik_gt
                    Deltagare

                      låter intressant, var leta efter saker i usa då? hur fungerar en EJ257 med grejerna jag har nu från förra motorn? fästen, slangar, insug, etc… pratar du om EJ257 inkl stakar o kolvar? passar mina toppar?

                      #62319
                      Fredrik_gt
                      Deltagare

                        upp

                        #62313
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Shortblocket (byggt block, med kolvar, stakar, vev och alla lager) passar rakt på, du använder dina toppar, och allt annat.

                          All el, etc sitter ju på toppar/insug.

                          Resten är samma-lika, oljepump, remhjul, vattenpump.

                          Har du en phase 2 (99-00) skall du jaga rätt på de tjockare toppacknignarna (1,5 mm vill jag minnas), det för att kompressionen skall hamna på runt 8:1.

                          /J

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.