SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hur byter man olja i slutväxeln på Impreza GT?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3918
    Carpe_Me
    Deltagare

      Hej

      Tänkte göra ett olje byte på bilen imorrn när jag slutar, så jag skulle vilja veta vad det är för bullt på diffen i bak och hur man fyller på?

      Behöver man en olje ”spruta” för att trycka i ny olja?

      Skulle även vilja veta vad det är för skallar på pluggarna till motorn och lådan + villket moment dom ska dras åt med igen och även pluggen till diffen.

      Saknar manualen till bilen så jag kan tyvär inte kolla där 🙁

      #62466
      Palm
      Deltagare

        Bak är det pluggar med en invändig fyrkantsinfästning, jag kunde använda det vanliga 1/2 tums fästet på spärrnyckeln för att lossa. Momenten ska ska vara runt 5-7 kg har ja för mig.

        Under på lådan är det vanlig hylsa i storlek 19 eller något likande. Ev är de bra om du har en ny kopparbbricka till hands för den pluggen så det blir tätt!

        Pluggen på motorn är ingen konstigt heller, standard skalle i storlek 16 typ.

        #62464
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Lådan – 22 mm, motorn 17 mm.

          Vrid kan jag trolla fram senare, har det inte i huvudet. 🙂

          /J

          #62469
          Carpe_Me
          Deltagare

            Tack för svaren, men har en kännsla av att 50-70Nm är lite väl högt för dom stackars pluggarna.

            Skulle någon kunna kika så det verkligen är en 12mm In-4 till diffen i bak? Måste köpa en sån imorrn och skulle hellst köpa rätt på första försöket :).

            Måste man trycka i oljan till diffen med hjälp av en oljespruta/pump?

            #62467
            Palm
            Deltagare

              Just de glömde ja skriva, jag använgde en spruta det var enkelt och bra för de blir bökigt att försöka hälla i den då men inte kommer upp med flaska eller så över pluggens nivå.

              #62468
              IMPREZA FOREVER
              Deltagare

                Åtdragnings moment
                44 NM =(4,5kg på motorolje pluggen

                49 +/- 9,8 NM = (5+-1kg på bakdiffen

                41-47 NM (4,2-4,8 kg) på växelådspluggen

                /Björn
                ___________________________
                http://www.garaget.org/?car=36415
                http://www.rallybilder.com

                #62465
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Tack för svaren, men har en kännsla av att 50-70Nm är lite väl högt för dom stackars pluggarna.Skulle någon kunna kika så det verkligen är en 12mm In-4 till diffen i bak? Måste köpa en sån imorrn och skulle hellst köpa rätt på första försöket :).Måste man trycka i oljan till diffen med hjälp av en oljespruta/pump?

                  Ett halvtums spärrskaft eller mutterknack passar perfekt att veva loss pluggarna med. 🙂

                  ..och det glappar lite, således torde in4 12 mm lira perfekt, men det är overkill om du redan har ett spärrskaft liggandes.

                  /J

                  #62470
                  Carpe_Me
                  Deltagare

                    Tack, åker till biltema imorrn och införskaffar en satts med In-4´or och ett ”oljesug” slutar på 210kr 🙂

                    #62471
                    Carpe_Me
                    Deltagare

                      Då var det gjort då.
                      Storleken på bulltarna till diffen bak är IN-4 13mm ifall nån skulle vilja veta.

                      Tog bara 45min att byta all olja + oljefiltret till motorn.
                      Kul att man köpte ett oljesug på autoexperten och märkte att flaskorna med oljan hade inbyggda slangar man bara kunde sticka in och fylla med.

                      Ska det verkligen vara 0,8L i diffen? Fick in ganska exakt 0.7L innan nivån kom över påfyllningspluggen.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.