› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Startproblem
- Detta ämne har 11 svar, 1,209 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 3 månader sedan av
larsallan.
-
FörfattareInlägg
-
9 oktober, 2007 kl. 17:05 #3920
larsallan
DeltagareJag har ett litet problem med min bil och undrar om det kanske är något som har råkat ut för samma eller har nå ideér.
Ibland efter att jag har kört ett tag och sedan slagit av bilen och väntat ca 10 min till 2 timmar och sedan försökt starta igen så har den inte velat starta. Motorn snurrar hur bra som helst men den vägrar att tända. Ibland kan man höra en liten tillstymmelse till tändning men inte mer. Det börjar lukta soppa också. Sen om man väntar ca 20 min till 1 timme så startar bilen igen. Den går dåligt i ett par sekunder och sen går den som vanligt. Jag har inte märkt något konstigt medans jag har kört. Felet började efter att jag bytte till 3-tums catback. När vi böt upptäckte vi ett läckage från packningen och det har vi inte hunnit fixa än men det är väl osannoligt att det är det som är problemt?
Bilen är en WRX -95 utrustad med VOS chip, dawes device, öppet K&N filter, NGK PFR7B stift och som tidigare nämnts 3″ catback system som läker/läcker
Väderleksförhållandena har varit kallt omkring 0 gradigt och det har hänt böde i fuktigt och torrt väder.
11 oktober, 2007 kl. 17:11 #62484Vio
DeltagareVad det är som orsakar problemet har jag inte en aning om, men att det luktar soppa när den väl startar sedan beror antagligen på att motorn dränks när du försöker starta den första gången.. Är även därför den går dåligt först när den väl startar.. 😛
21 oktober, 2007 kl. 16:49 #62477larsallan
DeltagareBlev tipsad om denna sida:
http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/
Där det finns info om hur man läser av felkoder. Dessa felkoder kom upp:14 Fuel Injector No. 1 (Legacy, Impreza, Justy, SVX)
15 Fuel Injector No. 2 (Legacy, Impreza, Justy, SVX)
16 Fuel Injector No. 3 (Legacy, Impreza, Justy, SVX)
17 Fuel Injector No. 4 (Legacy, Impreza, SVX)
Gissar på att ”Fuel Injektor” är ”spridare”? Finns det någon som vet vad det är för spridare i en WRX -95? Om det t.ex är samma som i en GT av samma årsmodell?
Fick även ett nytt symptom nyss. Ojämn tomgång när den är kall, växlar ibland mellan ca 1500rpm och 2000rpm.
3 november, 2007 kl. 16:00 #62478larsallan
DeltagareLiten uppdatering. Var förbi verkstan och där sa han att alla spridare kan inte gå sönder samtidigt också frågade han om den var chippad. Han hade tydligen varit med om samma sak på en audi som var chippad. Så nu är chippet urkopplat och felkoderna är borta. Nu gäller det bara att vänta och se om problemet kvartsår, än har det det inte krånglat i alla fall.
6 november, 2007 kl. 11:30 #62474killer
DeltagareOm chippet felar så hoppas jag att du har mailat Adrian och berättat de.
6 november, 2007 kl. 17:27 #62479larsallan
DeltagareHar inte gjort det än eftersom att jag vill försäkra mig om det var chippet som gjorde att det blev svårt att starta. Problemet uppstod ju som sagt inte varje gång man försökte starta. Men nu har jag startat så många gånger utan ett enda problem så jag är ganska säker på att det var chippet. Jag slänger iväg ett mejl åt honom snart.
9 november, 2007 kl. 15:29 #62475killer
DeltagareOk, jag har också haft en del startproblem men är ganska säker på att det är min startmotor som jävlas. Har inga felkoder eller nått sånt.
Hoppas du får ett nytt chip iaf.
9 november, 2007 kl. 18:30 #62480larsallan
DeltagareFick mail av honom nu. Han trodde att det var mer troligt att det var en dålig installation än att chippet var trasigt, men han kunde byta ut det i alla fall om jag skickar tillbaks det gamla chippet. Får se hur jag gör, börjar bli sugen på Link eller kanske byta till en lite nyare bil.
13 februari, 2008 kl. 17:23 #62481larsallan
DeltagareJahapp. Nu har nästan samma problem kommit tillbaks. Skillnaden är att förra gången så kom startproblemet nästan varje gång man hade varit och kört, numera uppkommer det bara i mycket sällsynta fall och bilen brukar alltid starta redan efter 5 minuter igen. Dock så hände det för någon dag sen att den inte startade alls på jättelänge och då gav jag upp och gick hem.
Det stora problemet nu är att tomgången vandrar ibland. Kan stiga upp till 1000 rpm för att sedan gå tillbaks. Vid varm motor ligger den oftast stadigt på 1000 rpm men kan likagärna ligga på 900 eller 1100 rpm om den känner för det. Varvräknarn kan även fastna en kort stund på fel vartal ibland, typ att den visar 2500 rpm fast motorn egentligen snurrar 1500 rpm.
Ibland slocknar bilen av sig själv när den står på tomgång. Efter att den har slocknat kan den vara lite kinkig och svår att få igång.
Bilen har samma mods som innan, minus chip, plus walbro pump.
Lämnade in den till en verkstad men dom hittade inget fel.
Började felsöka själv igår:
Började med att rycka ur kontakten till LMM. Då gick bilen verkligen som SKIT på tomgång.
Sprutade sedan startgas på luftslangarna medans bilen stod på tomgång, men det hände ingenting.
Slog av bilen och när jag försökte starta igen så gick den inte igång, då provade jag rycka ur kontakten till tomgångsmotorn. Bilen gick ändå inte igång.
När jag väl fick igång bilen igen så lät jag den gå varm (värt att nämna är att den låg stadigt på 1000 rpm), slog av, ryckte ur kontakten till tomgångsmotorn och startade. Då låg den också stadigt på 1000 rpm.Har jag kanske hittat felet? Ska den ligga stadigt på 1000 rpm med urkopplad tomgångsmotor?
Efter detta tog jag och läste av felkoder. Värt att nämna är att check engine inte lyser när man kör.
Fick fram dessa felkoder:
13 Camshaft position sensor
23 Mass air flow sensor
31 Trottle position sensorVärt att nämna här är att jag aldrig har pillat på camshaft sensorn.
Är det så att när check engine lampan inte lyser så är alla felkoder bara i historyn?
Är trottle position sensor samma som tomgångsmotorn?
Kan camshaft felkoden ha uppkommit för att jag har pillat på LMM:en och tomgångsmotorn?
Kan det vara camshaft grejen som är problemet?Vad tror ni? Vad ska jag göra? Dom hittar som sagt inget på verkstan men jag kanske ska be dom kika närmare på tomgångsmotorn och camshaft grejen?
13 februari, 2008 kl. 17:26 #62482larsallan
DeltagareKan tillägga att läckan i avgassystemet är åtgärdat sedan länge och att alla avgasvärdena var perfekta på besiktningen, så lambdasonden är väl utesluten?
14 februari, 2008 kl. 16:15 #62476Desen
DeltagareFelkoderna för throttlesensor och mass air flow, blev nog i samband med att du pillade på kontakterna till tomgånsmotorn och LMM.
Men om någon av givarna för vev eller kam inte är helt friska så blir bilen som du beskriver.
Jag vet inte hur det är till wrx-95 men till en GT så går en sådan givare på runt 1200 spänn.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!14 februari, 2008 kl. 17:45 #62483larsallan
DeltagareTackar för den mycket bra infon. Ska lämna in den till verkstan nu då så får dom spåna vidare på det där med kamaxelgivaren som jag gissar att den heter på svenska.
Tror att jag provar att smörja kontakten till kam givarn med kontaktspray tills vidare samt resetar ecu:n. Är det någon som vet vart denna kontakten sitter?
Edit: Hittade kamaxelgivaren med hjälp av verkstadsmanualen. Står även där hur man felsöker den men det är nog inget man ger sig på nu med -10 och snöstorm.
Verkstadsmanual:
http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/ -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.