SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor ny turbo?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4021
    polika
    Deltagare

      tjenna..
      jag är rätt sugen på att uppgradera min impreza lite med ny turbo spridare å styrsystem..
      men enligt förra ägaren så ska de redan va 300hk i den. sen har ju bytt lite så den får bättre flöde till turbo å dylikt.

      1: finns det någon turbo som e bolt on, för minst 400hk för ett lämpligt pris?!

      2: är de nån som vet om någon bra box(styrsystem)? så att jag kan mappa den ordentligt sen?

      3: rekomendation till spridare.?

      #63113
      .zip
      Deltagare

        tjenna..jag är rätt sugen på att uppgradera min impreza lite med ny turbo spridare å styrsystem..men enligt förra ägaren så ska de redan va 300hk i den. sen har ju bytt lite så den får bättre flöde till turbo å dylikt.1: finns det någon turbo som e bolt on, för minst 400hk för ett lämpligt pris?! 2: är de nån som vet om någon bra box(styrsystem)? så att jag kan mappa den ordentligt sen?3: rekomendation till spridare.?

        Vad har han/du gjort med bilen hittills?
        Om det bara är mappat och bytt avgassystem etc så kan jag garantera att du inte har 300hk, inte iaf på papper.

        1. Jo visst finns det turbosar alltid, men om du ska upp till 400hk så måste du även ha en starkare växellåda och koppling. Räkna med 45.000:- + arbete för bara lådan och kopplingen. Fler saker lär oxå behöva bytas, men det tänker jag inte ens gå in på.
        2. Possumlink eller Apexi. Ska du mappa själv så bör du veta vad du gör. Det är inte bara att pilla på en knapp som i The fast and the furious.
        3. Sök här på forumet.

        //.zip

        #63112
        Desen
        Deltagare

          Visst finns det turboagg. som e bolton. Alla har olika egenskaper. Frågan är vad DU är ute efter.

          Sprut finns det oxå en del att välja mellan. Men ett sprut blir aldrig bra om man inte har någon som kan mappa det.

          Spridare är lite beroende på vilket bränsle du tänkt dig? Bensin eller sprit.

          Kan vara fel ända att börja med att köpa grejerna.

          Kanske istället skulle vara bättre att börja med att kontakta den tilltänkta mapparen och göra en plan ihop med honom?

          Det tror iaf jag skulle vara en bra lösning.

          /Andreas, Skåne, Kristianstad

          ”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

          SS 2007 1.31.10 GT
          SS 2008 Flat Out!

          #63115
          larsallan
          Deltagare

            Är det inte lite djärvt med 400 kusar och orginalbotten?

            #63105
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Lite vågat är det allt…det går, men man får nog räkna med att det kan gå snett, ju närmare man är gränsen, ju viktigare är det att mappningen är exakt, låt proffs sköta det (finns bara en sådan som får pilla i min bil, det är Per på Autotech i Trollhättan, även om det finns fler som vet vad de gör, så kan Per skit, och han vet vad han gör).

              1. 300 riktiga hk är snabbt nog för oss alla, det här är inte en motorvägskryssare, vägen svänger..

              2. Skall man upp mot 400 (återigen, riktiga) och det vrid som halkar med, så ökar belastningen överallt, exponentiellt…räkna med stora utgifter på låda/koppling/drivaxlar/bakdiff.

              3. Bromsar.Bromsar.Bromsar.Bromsar – det som sitter standardmonterat räcker knappt till för hård körning med standardeffekten (nej, EBC-belägg och värsting-stålspunna-superduperslangar räknas inte som en tillräcklig uppgradering).

              Men allt måste börja med en behovsanalys, och en fråga – ”varför?”, speciellt om du har en Impreza GT med 300 friska (om det nu är 300).

              Jag räknar mig själv som medelgod imprezaspakare, och relativt van med bilen efter 8 års ägandeskap, och otaliga banträffar/konbanekörningar – men Silverpilen med sina 406 hk och 525 Nm skrämde livet ur mig på krokiga vägar i somras.

              /J

              #63117
              polika
              Deltagare

                jag har papper på att från bänken. och jag bytta koppling direkt när jag fick hem den. till en Os Giken koppling med svänghjul och dubbla lameller. kopplingen är god upp till 480hk och 700Nm.
                oavsett vad så ska jag lämna bort den för mappning iaf.. men jag ska ju inte upp till 400kusar utan till typ 350-380hk. bromsarna har jag redan tänkt att uppgradera. samt nya coilovers.

                #63107
                p_ilis
                Deltagare

                  jag har papper på att från bänken. och jag bytta koppling direkt när jag fick hem den. till en Os Giken koppling med svänghjul och dubbla lameller. kopplingen är god upp till 480hk och 700Nm.oavsett vad så ska jag lämna bort den för mappning iaf.. men jag ska ju inte upp till 400kusar utan till typ 350-380hk. bromsarna har jag redan tänkt att uppgradera. samt nya coilovers.

                  En TD05H-18G alt 20G på sprit lämnar i de krokarna på ett lagom ladd mappat hos Per.

                  Mvh
                  Peter

                  #63118
                  polika
                  Deltagare

                    En TD05H-18G alt 20G på sprit lämnar i de krokarna på ett lagom ladd mappat hos Per.MvhPeter

                    på sprit menar du E85? vad kostar en sån turbo att köpa då och var kan man köpa den?

                    #63108
                    p_ilis
                    Deltagare

                      Precis, på E85. Billigast är att köpa från staterna. Jag köpte min från http://www.boostplanet.com/. Inte billigast men väldigt bra service och bra turbos.

                      Om du ska köra på E85 behöver du också större spridare och annan bränslepump. Jag kör på 800cc-spridare och de räcker till för 1.5 bar med 18G (och säkert för 20G också). Bränslepump bör du byta också om du inte gjort det.

                      Sen är väl Autronic inte så dumt som styrsystem heller (om det finns till GTn). Eller varför inte Ecutek (om du inte behöver launch control eller anti lagg).

                      /Peter

                      #63114
                      Fransson
                      Deltagare
                        #63119
                        polika
                        Deltagare

                          Precis, på E85. Billigast är att köpa från staterna. Jag köpte min från http://www.boostplanet.com/. Inte billigast men väldigt bra service och bra turbos.Om du ska köra på E85 behöver du också större spridare och annan bränslepump. Jag kör på 800cc-spridare och de räcker till för 1.5 bar med 18G (och säkert för 20G också). Bränslepump bör du byta också om du inte gjort det.Sen är väl Autronic inte så dumt som styrsystem heller (om det finns till GTn). Eller varför inte Ecutek (om du inte behöver launch control eller anti lagg)./Peter

                          okey. men vilket e bäst att köra på då? e85 eller 98 eller v-power? v-power e ju bättre än 98. ah men pumpen har jag tänkt att jag ska byta i vilket fall som. launch controll menar du med att jag styra de själv lite? anti lagg?

                          #63111
                          specialized
                          Deltagare

                            okey. men vilket e bäst att köra på då? e85 eller 98 eller v-power? v-power e ju bättre än 98. ah men pumpen har jag tänkt att jag ska byta i vilket fall som. launch controll menar du med att jag styra de själv lite? anti lagg?

                            Bäst ?? I vilket avseende ?
                            Ett ganska hett tips kan ju vara att läsa på och lära sig lite om saker och ting om man nu har såna planer för motorn :+

                            E85 ger lite högre effekt(~10-15%),men fodrar motorvärmare vintertid för att kunna startas bekymmersfritt.
                            Vidare, som redan nämts så behöver spridare osv. vara större än för vanlig bensin.
                            Om du nu har papper på 300hk, så får du hoppas att bränslepumpen redan är bytt, annars kanske inte motorn mår så bra 🙁

                            Ecutek räcker gott så länge du inte vill ha respons, launch osv osv 🙂

                            Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                            ———————————-
                            SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                            #63109
                            p_ilis
                            Deltagare

                              Precis, på E85. Billigast är att köpa från staterna. Jag köpte min från http://www.boostplanet.com/. Inte billigast men väldigt bra service och bra turbos.Om du ska köra på E85 behöver du också större spridare och annan bränslepump. Jag kör på 800cc-spridare och de räcker till för 1.5 bar med 18G (och säkert för 20G också). Bränslepump bör du byta också om du inte gjort det.Sen är väl Autronic inte så dumt som styrsystem heller (om det finns till GTn). Eller varför inte Ecutek (om du inte behöver launch control eller anti lagg)./Peter

                              okey. men vilket e bäst att köra på då? e85 eller 98 eller v-power? v-power e ju bättre än 98. ah men pumpen har jag tänkt att jag ska byta i vilket fall som. launch controll menar du med att jag styra de själv lite? anti lagg?

                              Skillnaden mellan 98 och V-power är som bäst marginell.
                              E85 är runt 105 oktan vill jag minnas vilket tillsammans med andra egenskaper gör att man kan ta ut mer effekt med samma laddtryck.
                              Jag har inte haft några problem att starta bilen vid några minusgrader (utan motorvärmare). ”Vinter”-E85 är betydligt mer lättstartat vid kallgrader än den som mackarna har på sommaren. Sommar-varianten gjorde att motorn knappt startade vid +8.

                              Google och detta forums sökmotor är din vän. 😉

                              /Peter

                              #63120
                              polika
                              Deltagare

                                okey. men vilket e bäst att köra på då? e85 eller 98 eller v-power? v-power e ju bättre än 98. ah men pumpen har jag tänkt att jag ska byta i vilket fall som. launch controll menar du med att jag styra de själv lite? anti lagg?

                                Bäst ?? I vilket avseende ?Ett ganska hett tips kan ju vara att läsa på och lära sig lite om saker och ting om man nu har såna planer för motorn :+E85 ger lite högre effekt(~10-15%),men fodrar motorvärmare vintertid för att kunna startas bekymmersfritt.Vidare, som redan nämts så behöver spridare osv. vara större än för vanlig bensin.Om du nu har papper på 300hk, så får du hoppas att bränslepumpen redan är bytt, annars kanske inte motorn mår så bra :-(Ecutek räcker gott så länge du inte vill ha respons, launch osv osv :)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                                ja för motorn antagligen?
                                jo jag kan pilla med motorer.
                                ja jag vet att spridare m.m behövs. men de jag frågade från början vad om rekomendationer.
                                men jag vet redan att pumpen e bytt, men ajg ska byta den iaf så den inte börjar skärva sig sen.

                                #63106
                                b20mannen
                                Deltagare

                                  ”Vinter”-E85 är betydligt mer lättstartat vid kallgrader än den som mackarna har på sommaren.

                                  Sen hur många oktan vinterversionen av E85 har tappat jämfört med sommarversionen är en annan, mycket intressant, fråga. För det är mycket mer 95-oktanig ”basbensin” i vinterspriten. Trist om man mappat ut max ur sommarspriten, och sen tankar i vintersprit helt plötsligt.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.