› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Uppgraderad Top-mount intercooler GT
- Detta ämne har 7 svar, 1,462 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 11 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
30 maj, 2008 kl. 11:20 #4123
izual
DeltagareVar får man tag i dessa till bra pris?
Skall uppgradera från originalintercoolern till en bättre variant men vill ha en topmount istället för frontmount.
Passar de från bugeye -01 och framåt? De ser identiska ut men inte hittat någonting som bekräftar att de passar, om inte vad är det som skiljer de åt?
Jag har sett massor av dessa till bugeye och framåt men ingen uppgraderad till GC8’an (GT).
30 maj, 2008 kl. 13:07 #63661b20mannen
DeltagareTips: Det ger endast marginell effekt att byta till en större TMIC.
Skaffa vattensprut på ICn i stället. Eller ännu bättre – Byt till FMIC och smaka på en ordentlig prestandaökning.
Om du ändå måste ha TMIC – Skaffa det största som du kan stänga motorhuven över.
30 maj, 2008 kl. 15:39 #63665danjel
Deltagarehur många hästar siktar du på? sök runt lite på forumet så ser du att org ic till GT 99-00 klarar ~320 och en lite större från en sti klarar ~450hk
fmic är enligt min mening mer jobb än vad det ger… kapa i karossen, byta luftfilter (stora lmm-döden), större volym att bygga tryck i osv.
men visst är det lite mer ”bling” och kanske är _lite_ effektivare i hastigheter under 50 än tmic
30 maj, 2008 kl. 16:06 #63666larsallan
DeltagareFinns en svindyr tmic på jrm. Finns en del engelska sidor som har billigare grejer. Du skriver inte vilken årsmodell du har har men om det är en -96 eller äldre så finns det mig veteligen ingen tmic som passar bolt on. Tänk på att montera större scoop och en vågrät luftavskiljare i scoopet annars hjälper det inte mycket med en större ic.
30 maj, 2008 kl. 23:29 #63667izual
DeltagareJag hade tänkt uppgradera original-ic’n för dels ser den ganska sliten ut och kanalerna är inte så fina alls på den sedan vill jag har en med lite mer ”bling” och som senare ev klarar mer effekt, sedan är det ju en utmärkt ursäkt för ett större huvscoop.
Byter jag till fmic så tappar ju huvscoopet all funktion.Sedan vill jag slippa allt bäs som blir med att montera fmic, dels monteringen och sedan vill jag undvika öppetfilter som verkar slakta lmm på löpande band. Även dumpen vill jag helst slippa byta vilket jag misstänker att man måste vid montering av fmic,
Bilen är iaf en Gt-00 och effekten jag siktar på är ungefär 350hk så det känns ju som att jag iaf bör byta ic men det känns som fmic är lite overkill för den effekten.
Vilka modeller av sti-ic passar någorlunda?
Måste det vara en ”classic” impreza eller passar dem från bugeye och framåt?Någon som har någon länk eller företag som säljer större topmounts?
Har sett en på h2mracing som det är ganska bra pris på men den är ju från -00 och framåt enligt det jag läser.http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?products_id=2967
31 maj, 2008 kl. 09:06 #63662b20mannen
DeltagareOm du gillar effekt, och då speciellt att effekten inte går och gömmer sig när du håller stålet på de högsta växlarna, då ska du skaffa den största TMIC du kan stoppa i.
TMIC på våra bilar är för kort. Dessutom så är sträckan från turbon till IC också för kort. Den blir helt enkelt en effektiv luftbroms när det börjar bli hög fart på luften genom den och samtidigt hög temperatur som den ska kyla bort. Det blir ett turbulent skikt med högt tryckfall.
Vattenspol på, och vatteninsprutning före, TMIC ger en dramatisk skillnad.
Men en FMIC ger bättre kylning och mindre broms tack vare både större area och längd. Dessutom så har man då även lite rörlängd mellan turbo och IC där det värsta av temperaturen kan stråla ut innan IC. Luften direkt efter kompressorutloppet hamnar lätt i området 130-190 grader beroende på turbons verkningsgrad och laddtrycket.En sak du definitivt bör göra om du ska ha TMIC är att skaffa byxröret från STI mellan turbo och TMIC som är gjort i aluminium i stället för skitplast. Plaströret tål i princip ingenting innan det smälter hål.
Visst – TMIC är kult och kännemärke. Men varför inte erkänna för sig själv att en såpass liten luft/luft-IC helt enkelt inte har så stor kapacitet? 😉
Varför har dom stora pojkarna i WRC-skogen enorma FMIC i sina bilar?
31 maj, 2008 kl. 17:43 #63664Adam K
DeltagareJohan, tyst nu! Jag har svårt nog att motivera TMIC som jag har det…
Funderar på STi v7/8 alt. stooor eftermarknadsTMIC till motsv. årgång, men det blir ju att bygga om den för min gamla phase 1.5. Hursomhelst, Vet DU om de stooora ex autobahn88 TMICa har bättre kylningsförmåga än STiv7/8-ic’n?/Adam -har nyligen konverterat imprezan till busbil….
1 juni, 2008 kl. 14:10 #63663b20mannen
DeltagareJohan, tyst nu! Jag har svårt nog att motivera TMIC som jag har det…
F’låt. :+
…Vet DU om de stooora ex autobahn88 TMICa har bättre kylningsförmåga än STiv7/8-ic’n?/Adam -har nyligen konverterat imprezan till busbil….
Vet faktiskt inte.
Men jag tänker följa djungelordspråket: ”Hellre en Autobahn i fronten än tio i scoopet”. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.