› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Felkod 22 Knacksensor
- Detta ämne har 10 svar, 5,579 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 10 månader sedan av
Palm.
-
FörfattareInlägg
-
12 juni, 2008 kl. 03:56 #4137
Palm
DeltagareHar inte hittat riktigt det jag söker så de blir en ny tråd i ämnet.
I förgårskväll när jag åkte hem från jobbet tändes check engine lampan efter någon minut men den slocknade igen efter ytterligare 2-3 minuter, sen har det fortsatt på samma sätt. Är det normal att ecu ”varnar” på detta sättet?
Sagt och gjort ”blinkade” ut felkoden som jag fick till 22 dvs knacksensor, eftersom CE uppstod vid väldigt lugn körning(kall) och bilen för övrigt går som den ska med fullt laddtryck etc kan det vara så att de är givaren som spökar och att de inte är general ras på gång 😉
Givaren om jag förstått rätt en bosch? Någon som har bosch nummren på den lille rackan?
12 juni, 2008 kl. 16:19 #63731Palm
DeltagareSymtomet har uppstått flera ggr nu på exakt samma sätt, CE lampan är tänd under tiden vattentempmätaren vandra uppåt sedan slocknar den. Jobbar med elelektronik som vi stressar i värme/kyla och för mig känns det som att något hänt med knacksensorn så att den blir ”överkänslig” under temeratur stegring precis som fel vi kan få på produkterna på jobbet. Kan ja va inne på rätt spår tro?
13 juni, 2008 kl. 16:17 #63736Desen
DeltagareJag hade exakt samma fenomen på min förra året. Knacksensor har tagit semester, bara att titta inom närmsta kokardoktor och beställa en ny.
Siffrorna på mitt kvitto är lite otydliga men jag tror art. nr är 22060AA070 och den går på lite drygt 700 pengar.
Att byta den själv är inga större problem, men det är absolut lättast om man lyfter väck IC´n.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2006 1.43.13 GT-99
SS 2007 1.31.10 GT-99
SS 2008 1.29.65 GT-9913 juni, 2008 kl. 16:20 #63732Palm
DeltagareHar lagt beställning på en bosch dito på autoexperten, läste lite på scoobynet och den ska passa men får den inte förrän om två veckor ;(
13 juni, 2008 kl. 16:28 #63737Desen
DeltagareMen sålänge du inte tokladdar är det ingen större fara att köra.
Det är ju bara det att om det börjar spika så kan ju hönshjärnan inte backa tändningen om den inte får signal från knackisen.
Men 2 veckor för en sensor??? Ska de uppfinna den först eller?
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2006 1.43.13 GT-99
SS 2007 1.31.10 GT-99
SS 2008 1.29.65 GT-9914 juni, 2008 kl. 10:18 #63740Sternborn
Deltagarehej! jag är ny här på forumet och i SSI, hade samma fel på min bil att ce lampan lös till och från när bilen var kall och slocknade alltid så fort motorn nått arbets temp.. hade detta felet i 3-4 månader innan jag fick reda på hur man kollar felkoder.. fick ut felkoden 22 knacksensor, ringde upp till torvalla bil i haninge och beställde en sensor. fick den 2 dar senare. jätte enkel att byta, speciellt när man inte har kvar den toppmonterade icn. du behöver bara ett litet spärrskaft med en rätt lång förlängare (ca 30cm) och en 12 hylsa på den 🙂 ce lampan har aldrig lyst nåt mer sen jag böt sensorn.. 😀
lycka till
mvh/ Andreas16 juni, 2008 kl. 10:52 #63739LillLinus
DeltagareFör att fylla på tråden, även jag har felkod 22 och en CE-lampa som blinkar litegrann vid start när bilen är kall.
Jag har beställt en ny och kommer byta den själv.
Min GT-99 är chippad med ett unichip, kommer jag behöva resetta ECU:n?2 juli, 2008 kl. 19:31 #63733Palm
DeltagareNu har sensor uslingen äntligen kommit, får se om ja orkar byta i helgen.
7 juli, 2008 kl. 15:06 #63734Palm
DeltagareJag var nog lite trött när jag satt på jobbet en natt och beställde sensor, läste ju att det fanns en bosch men nu om jag fattat rätt så är de kanske så att den inte ersätter orginalet utan bara gå att använda om man ska sätta knocklink på bilen? Monterade nämligen bosch givaren idag men ecun protesterar och visar CE lampan hela tiden nu;(
Fysiskt ser dom lika ut men de kasnke är allt 🙁
7 juli, 2008 kl. 19:16 #63738Desen
DeltagareDet finns både de som använder 1 tråd och de som använder 2. Den som man sätter till knocklinken använder 2 men orginalet är bara en 1 tråds. Så de är olika kopplade. Orginalsensorn bör väl vara uppbyggd så att den jordar på blocket medans den andra behöver extern jord.
Jag fick samma symptom när min krånglade och jag försökte byta till den som knocklinken använder.
En teori är ju att man lägger jord på det stift som inte används i orginalkontakten och då sensorn skickar den jorden vidare när det spikar. Som sagt bara en teori, bäst e kanske att skaffa sig en orginal istället.
artikelnumret har du ju redan fått.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2006 1.43.13 GT-99
SS 2007 1.31.10 GT-99
SS 2008 1.29.65 GT-998 juli, 2008 kl. 18:06 #63735Palm
DeltagareIt’s alive 🙂
Orkade inte vänta på att få hem en sensor via fordonsteknik i stan så det blev en tripp på 15 mil till subaru i veddige sedan byte igen och nu går han klockrent igen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.