› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › hittat felet
- Detta ämne har 28 svar, 2,544 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
specialized.
-
FörfattareInlägg
-
20 juni, 2008 kl. 12:26 #4144
knussin
Deltagarenu har jag hittat felet… mätte kompressionen och då var en det en cylinder som bara hade 4,27 kg i komp..
här är bilder på varför det var så dålig komp..
som tur var är inte fodren repiga..http://www.pixbox.se/pic_show_id21455227.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id21455228.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id21455229.htmlmen sen hittade jag nån mysko sak i uppipen…vad är detta ?? nån form av katalysator sak eller ???
20 juni, 2008 kl. 16:48 #63780Pedersen
DeltagareJapp, det är/var en katalysator.
Lite svårt att se på bilden men den ser ”lite” slut ut. Skulle nog kontrollera flödet innan jag skruvade tillbaks den där…20 juni, 2008 kl. 17:26 #63788knussin
Deltagarejo jag vart oxå å fundera vad den där grejen gör före turbon…värkar ju som om den stryper avgas flödet… tycker inte riktigt den hör hemma där…men ja jag vet inte..
21 juni, 2008 kl. 04:18 #63774b20mannen
DeltagareUjuj! Hädangånget ringland är aldrig vackert.
Nu kan kolvarna tjäna som askkoppar i nån klubblokal. 😉
Och katalysatorn i up-pipe är ju en olycka som väntar på att hända.
Så mitt förslag är att beställa en laddning smidda kolvar och stakar, och en fin up-pipe utan katalysator.
21 juni, 2008 kl. 12:04 #63789knussin
DeltagareOch katalysatorn i up-pipe är ju en olycka som väntar på att hända.Så mitt förslag är att beställa en laddning smidda kolvar och stakar, och en fin up-pipe utan katalysator.
allså vadå?? nu hänger inte jag riktigt med… ska den där grejen sitta i up pipen ?? eller ??
http://www.pixbox.se/pic_show_id21469536.html
där är bilden å de e i ritat var den där saken sitter… är det i up pipen ??
21 juni, 2008 kl. 16:32 #63787Desen
DeltagareJa, det är katalysatorn på Up-pipe. Alltså röret mellan grenrör och turbo. Det du fotat är själva innehållet i katalysatorn. Det ser inte helt friskt ut. Men du har ju haft väldigt konstig förbränning och det kanske inte katten har gillat. Vill du vara miljövänlig så byt, effektmässigt så rationalisera bort den.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2006 1.43.13 GT-99
SS 2007 1.31.10 GT-99
SS 2008 1.29.65 GT-9921 juni, 2008 kl. 17:19 #63775b20mannen
Deltagareallså vadå?? nu hänger inte jag riktigt med… ska den där grejen sitta i up pipen ?? eller ??
Vill du veta en hemlighet?
Du klarar miljövärdena utan katalysator före turbon. Katalysatorn där bak efter turbon klarar sig bra på egen hand. Och du kommer att få lägre bränsleförbrukning, högre effekt, lägre avgastemp, och färre ras om du byter bort förkatalysatorn mot ett rakt rör.
21 juni, 2008 kl. 17:44 #63790knussin
Deltagareallså vadå?? nu hänger inte jag riktigt med… ska den där grejen sitta i up pipen ?? eller ??
Vill du veta en hemlighet?Du klarar miljövärdena utan katalysator före turbon. Katalysatorn där bak efter turbon klarar sig bra på egen hand. Och du kommer att få lägre bränsleförbrukning, högre effekt, lägre avgastemp, och färre ras om du byter bort förkatalysatorn mot ett rakt rör.
Okej tack så mycket grabbar… blir nog en annan up pipe …
vad tror ni om denna ?? http://www.jrm-racing.se/p774/p_frame_framesetpage_swe.php?lastpage=774&id=866&table=PRODUCT
eller nån annan ni har att rekomendera ?
och sen kan man ha avgastempsensorn kvar fast man byter up pipe ?21 juni, 2008 kl. 22:16 #63776b20mannen
Deltagareoch sen kan man ha avgastempsensorn kvar fast man byter up pipe ?
Javisst.
22 juni, 2008 kl. 16:33 #63782Krille_G
Deltagaredownpipe utan kat
22 juni, 2008 kl. 17:49 #63791knussin
Deltagaredownpipe utan kathttp://www.stytun.se/index.php?act=viewProd&productId=448
tack men är ute efter up pipe… inte down pipe… 🙂
22 juni, 2008 kl. 18:50 #63772lunkan
DeltagareJapp det siter en katt där orginal på din bil och den tar du ju givetvis bort nu o sätter dit nåt annat grenrör och uppipe och så köper du smidda kolvar o stakar när du ändå har motorn nere så kan det trimmas ganska friskt i framtiden 😉
Bara ett tips när sakerna ändå är nere, Engsons motor har kolvar o stakar på hyllan sist jag hade kontakt med honom 😉
22 juni, 2008 kl. 18:58 #63792knussin
DeltagareJapp det siter en katt där orginal på din bil och den tar du ju givetvis bort nu o sätter dit nåt annat grenrör och uppipe och så köper du smidda kolvar o stakar när du ändå har motorn nere så kan det trimmas ganska friskt i framtiden 😉 Bara ett tips när sakerna ändå är nere, Engsons motor har kolvar o stakar på hyllan sist jag hade kontakt med honom 😉
ja jag vet att de sitter katt i up pipen nu… hehe… och den ska bytas ut mot antagligen hks up pipe…sen får vi se va som händer…har inga direkta planer att trimma upp den mera än va den redan är så..
23 juni, 2008 kl. 18:52 #63783Krille_G
Deltagareaa! fel av mig http://www.stytun.se/index.php?act=viewProd&productId=447
24 juni, 2008 kl. 17:08 #63795Sternborn
Deltagareaa! fel av mig http://www.stytun.se/index.php?act=viewProd&productId=447
vilket billigt extraktorgrenrör.. 🙂 jrm ska ju ha 11000 för hks grenrör.. passar detta även på en GT -00? och är det nån vidare bra kvalite på det?
mvh Andreas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.