› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › max ladd med td05-16g
- Detta ämne har 24 svar, 2,850 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 1 månad sedan av
livio.
-
FörfattareInlägg
-
22 juli, 2008 kl. 19:02 #4176
livio
Deltagarehejsan undrar vad man kan ladda max med td05-16g med org ecu? har inte råd att mappa om förns om ca 2 månader.kan man lägga sig på 1bar?
22 juli, 2008 kl. 19:02 #63978livio
Deltagarehejsan undrar vad man kan ladda max med td05-16g med org ecu? har inte råd att mappa om förns om ca 2 månader.kan man lägga sig på 1bar?
22 juli, 2008 kl. 19:39 #63975lunkan
DeltagareHar du bytt turbo så skulle jag inte ladda nåt alls för att vara på säkra sidan (har själv gjort så när jag körde in tvåhalvan)
22 juli, 2008 kl. 20:29 #63990.zip
DeltagareJag låg på 0,5bar med min 16G tills linken åkte in.
Om du nu ska byta turbon långt innan mappningen så ladda inte på allt för mkt och va lätt på foten vid omkörningar.//.zip
23 juli, 2008 kl. 15:07 #63979livio
Deltagaretack för svaren! jag trodde man kunde ladda tills man såg att soppan inte räckte till? förstår inte varför det inte skulle gå, kan nån förklara 🙂
5 augusti, 2008 kl. 12:18 #63977b20mannen
Deltagaretack för svaren! jag trodde man kunde ladda tills man såg att soppan inte räckte till? förstår inte varför det inte skulle gå, kan nån förklara 🙂
En turbo som flödar bättre ger mer luft in vid samma laddtryck. Till och med så det kan lura en luftmassemätare.
Så risken för att det går lean efter turbobyte men före ommappning är inte bara stor, utan nästan regel.
5 augusti, 2008 kl. 20:28 #63980livio
Deltagareokay tack så mycket för svaren.
men undrar om man ska mappa på sommaren eller vintern? spelar det nån roll?5 augusti, 2008 kl. 20:54 #63991NickeH
DeltagareSå länge man mappar inomhus borde det väl inte spela nån roll om det är vinter eller sommar.
/N – dreglar över td05or på ebay..
7 augusti, 2008 kl. 20:35 #63981livio
Deltagareokay tack du.har kikat runt lite på ebay och det är juh riktigt bra pris på dom :-)mappa till sommaren.har tänkt köpa front matad ic,för att det gått hål i plast rören Yrören till org icn 2 gånger nu:-( och köpa td05an nu men köra med org turbo i vinter och köra med den andra vid mappning !men går det köra front ic utan nå problem?alltså är mappning ett måste?
8 augusti, 2008 kl. 08:10 #63970Kvarnis
DeltagareTänk på att vissa av turbos som kommer från ebay är rena taiwanwprodukter.
Viserligen så är nuförtiden dom flesta husen på div mitsuhybrider från taiwain men, jag skulle passa mig för kompressor/turbin delen som måste vara helt i balans.
En TD05-16G är ju ändå hyfsat billig från kännda levrantörer så att det känns som det inte är värt att riskera nått för $2-300.
Inte roligt att få kompressor blad in IC-kärnan m.m
Däremot så kan du utan större problem åka omkring med en 16G med standard wg tryck dvs 8-10psi, men bilen kommer inte gå vidare bra.
Det är bäst att spara i hop till alla delar du behöver dvs turbo,ic allt IC slangar,sopppapump m.m och mappning innan du gör nått.
Det är tyvärr inte billigt att trimma, det har det aldrig varit.
Göra det rätt är billigare i längden.11 augusti, 2008 kl. 16:41 #63982livio
Deltagaretack tack får bli att man sparar till mappp och turbo,ic kommer jag nog montera snart, men vill veta om mappning är måste med front ic?
sen så är jag inte riktigt säker på om jag vill ha en td05a.
Har hittat två andra turbos som jag inte tror är kina turbos,men vill ha mycket laddtryck som td05a och tidigt,den ena heter:SUBARU Impreza IHI VF34 Ball Bearing.
och nummer två:SUBARU Impreza IHI VF22 Ball Bearing.
Nån som vet hur dessa turbos är gemfört med td05 16g?
Eller så kanske nån har tips på liknande.bilen ska landa runt 350hk och är wrx 01
11 augusti, 2008 kl. 16:57 #63989Bodyshot
DeltagareJag körde en VF34 med kullager på min GT-00, hade fmic soppatrycksregg mappad osv, laddade stadigt 1.5 över hela registret, biljäveln gick ruskigt fint 😀 Kan varmt rekomendera VF34, VF39 likaså.
18 augusti, 2008 kl. 15:37 #63973Digits
Deltagaretack tack får bli att man sparar till mappp och turbo,ic kommer jag nog montera snart, men vill veta om mappning är måste med front ic?sen så är jag inte riktigt säker på om jag vill ha en td05a.Har hittat två andra turbos som jag inte tror är kina turbos,men vill ha mycket laddtryck som td05a och tidigt,den ena heter:SUBARU Impreza IHI VF34 Ball Bearing.och nummer två:SUBARU Impreza IHI VF22 Ball Bearing.Nån som vet hur dessa turbos är gemfört med td05 16g?Eller så kanske nån har tips på liknande.bilen ska landa runt 350hk och är wrx 01
Det ar svart att komma upp i 350 riktiga med vare sig 16g eller vf34/35 har jag fatt for mig… Sjalv kor jag 353hk/480nm men det ar med en td05-20g, och da laddar jag anda pa 1.6 bar over hela registret (iofs med 2.5″ system med en extra ljuddampare). Tror att det sitter en 10-20 extra pollar for mig i avgassystemet, men det kanske kan ge en liten indikation om 16g’s egenskaper.
Tank pa att hoga laddtryck egentligen betyder att din motor ar restrektiv, egentligen sa vill man ju fa adekvat flode vid sa lite laddtryck som mojligt.
En bra sak med mitsu over ihi ar ju att mitsu-aggen gar att renovera, medan det ar varre med ihi-turbos.
VF22 har rykte om sig att inte tycka om ladd-tryck over 1.1-1.2 bar – det gar ett tag men sen rasar den.
18 augusti, 2008 kl. 16:16 #63983livio
Deltagareman ar svart att komma upp i 350 riktiga med vare sig 16g eller vf34/35 har jag fatt for mig… Sjalv kor jag 353hk/480nm men det ar med en td05-20g, och da laddar jag anda pa 1.6 bar over hela registret (iofs med 2.5″ system med en extra ljuddampare). Tror att det sitter en 10-20 extra pollar for mig i avgassystemet, men det kanske kan ge en liten indikation om 16g’s egenskaper.Tank pa att hoga laddtryck egentligen betyder att din motor ar restrektiv, egentligen sa vill man ju fa adekvat flode vid sa lite laddtryck som mojligt.En bra sak med mitsu over ihi ar ju att mitsu-aggen gar att renovera, medan det ar varre med ihi-turbos.VF22 har rykte om sig att inte tycka om ladd-tryck over 1.1-1.2 bar – det gar ett tag men sen rasar den.
vf 34-35a har jag läst om att det blir svårt med. 16gn tror jag ska klara 350hk runt 1,6 bar i ladd men kan ha läst fel?Men en 20g som du har så kommer vell laddet ganska sent va? Är därför jag vill ha 16g tidigt och mycket ladd.
Har smidda kolvar och andra stakar och vill gärna utnyttja de.
Sen har jag en fråga som jag inte fått svar på är om det blir nå skit med motorn om man har front matad ic och inte mappar för det,du kanske vet de?det jag hällst vill ha är en bil med mycket vrid,vet inte om turbon spelar roll där eller om det är mapparen som gör de jobbet??18 augusti, 2008 kl. 23:07 #63974Digits
Deltagarevf 34-35a har jag läst om att det blir svårt med. 16gn tror jag ska klara 350hk runt 1,6 bar i ladd men kan ha läst fel?Men en 20g som du har så kommer vell laddet ganska sent va? Är därför jag vill ha 16g tidigt och mycket ladd.Har smidda kolvar och andra stakar och vill gärna utnyttja de.Sen har jag en fråga som jag inte fått svar på är om det blir nå skit med motorn om man har front matad ic och inte mappar för det,du kanske vet de?det jag hällst vill ha är en bil med mycket vrid,vet inte om turbon spelar roll där eller om det är mapparen som gör de jobbet??
En del bilar ger 350hk med 16g, men langt ifran alla 🙂 Dvs, du kan eventuellt fa 350, men det ar absolut inte sakert. Fragan ar om en 16g orkar att ladda 1.6 bar vid hoga varv, dessutom?
Du bor helt klart mappa om med front monterad IC, sarskilt om du byter till ett oppet luftfilter osv, och *absolut* om du byter turbo. Aven om du skulle kunna fa det att inte spika osv utan att mappa om sa tycker jag i alla fall att det kanns som bortkastade pengar att byta en massa prylar och sen inte mappa for att fa ut max-effekt av dem.
Atminstone pa min bil sa kostade inte mappningen sa mycket av totalkostnaden, sa jag tycker definitivt att du ska mappa 🙂Angaende ladd far jag pa femmans vaxel 1 bar vid 2900rpm och 1.6 vid 3200, sen ligger det stabilt upp till rodmarkeringen. Vid lagre vaxlar kommer laddet lite senare (typ 3100 for 1 bar pa fyran). Jag vet inte riktigt var en 16g skulle borja ladda, men jag tvivlar att den skulle klara att skifta samma mangd luft vid hoga varv som 20g’n.
Jag har 480Nm vrid ur 2 liter vid 4700rpm, vilket inte ar sa illa pinkat tycker jag, fast det ar mappat med octane booster (99-oktan v-power + en flarra per tank). See graf har: http://www.bilar.co.uk/subaru/graphs
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
