› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Synkringen elr?
- Detta ämne har 8 svar, 1,320 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av
important.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2008 kl. 17:20 #4182
Davve
DeltagareJa nu börjas det.. tror jag 🙁
Har hört ett skrapade när jag växlar från 3-4 & även 3-5 vid gaspådrag. När man kör lungt funkar allt fint.. Frågan är om det räcker med olja eller om det är att lägga hela budgeten för att renovera lådan? 🙁
Synkringen är nog inte så dyr.. Men frågan är vad arbetet kostar? & var får man tag på synkringen?
trist trist.. Men det låter som synkringen.. Nån annan som har någon idé?
28 juli, 2008 kl. 17:37 #64008Desen
DeltagareSkrapar det när du växlar så är det synkringarna som knasar lite.
Vid vilka varvtal börjar de skrapa?
Men testa först med att byta oljan innan du du börjar riva. Quaker state har en fin syntetolja som heter synquest 75w90 som funkar finfint både som standard och racing.
Delar är inga problem att ordna, men bytet tar ju en stund eftersom lådan ska ner och rivas totalt.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2006 1.43.13 GT-99
SS 2007 1.31.10 GT-99
SS 2008 1.29.65 GT-9928 juli, 2008 kl. 18:08 #64005Davve
DeltagareSkrapar det när du växlar så är det synkringarna som knasar lite.Vid vilka varvtal börjar de skrapa?Men testa först med att byta oljan innan du du börjar riva. Quaker state har en fin syntetolja som heter synquest 75w90 som funkar finfint både som standard och racing.Delar är inga problem att ordna, men bytet tar ju en stund eftersom lådan ska ner och rivas totalt./Andreas, Skåne, Kristianstad”The speed was good, but the corner was too tight” – J. KankkunenSS 2006 1.43.13 GT-99SS 2007 1.31.10 GT-99SS 2008 1.29.65 GT-99
Vet inte vilket varvtal..Men vi snackar fullt gas pådrag.Är det Svårt att byta växellådsolja själv eller?
hade tänkt byta oljan iaf.. tror inte det har gjorts än & bilen har rullat ca 5000 mil.
Men om vi pratar pris på arbete.. pratar vi 10 000-15 000 eller mer, nån som vet?
28 juli, 2008 kl. 18:37 #64009Desen
DeltagareOljan byter du lätt själv, finns en plugg i botten på lådan. Väck med stickan, sitter mellan turbo och ic. Hissa upp och lossa pluggen i botten på lådan, ut med oljan och dit med pluggen igen. En ny koppar/alu ring skadar inte.
I med ny olja genom röret som stickan sitter i.En tratt med slang som passar ner i röret underlättar mycket.
Att fylla lite mer än rekomenderad mängd gör gott, men inte för mycket för då får du lite högt tryck i lådan. Men en 3-4 dl mer går fint.Jag behöver väl inte berätta för dig att det oftast är helt onödigt att varva en Impreza mer än till max 6500 rpm tom ett parhundra rpm tidigare går fint. Effektkurvan dalar snabbt.
Testa först att byta oljan inan du målar fan på väggen. Priset för renovering ska du nog höra med din egen kokarmek, det varierar en hel del.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2006 1.43.13 GT-99
SS 2007 1.31.10 GT-99
SS 2008 1.29.65 GT-9928 juli, 2008 kl. 19:00 #64006Davve
DeltagareOljan byter du lätt själv, finns en plugg i botten på lådan. Väck med stickan, sitter mellan turbo och ic. Hissa upp och lossa pluggen i botten på lådan, ut med oljan och dit med pluggen igen. En ny koppar/alu ring skadar inte.I med ny olja genom röret som stickan sitter i.En tratt med slang som passar ner i röret underlättar mycket.Att fylla lite mer än rekomenderad mängd gör gott, men inte för mycket för då får du lite högt tryck i lådan. Men en 3-4 dl mer går fint.Jag behöver väl inte berätta för dig att det oftast är helt onödigt att varva en Impreza mer än till max 6500 rpm tom ett parhundra rpm tidigare går fint. Effektkurvan dalar snabbt.Testa först att byta oljan inan du målar fan på väggen. Priset för renovering ska du nog höra med din egen kokarmek, det varierar en hel del./Andreas, Skåne, Kristianstad”The speed was good, but the corner was too tight” – J. KankkunenSS 2006 1.43.13 GT-99SS 2007 1.31.10 GT-99SS 2008 1.29.65 GT-99
Ska byta alla oljor i bilen.. sen får vi se.. Men är skeptisk.
Vi får se.
30 juli, 2008 kl. 12:48 #64004Grusdraparn
DeltagareAtt få byta synkringar på de äldre STi type R och RA är ett vanligt fenomen, fick göra samma sak själv. Handlade ringarna på http://www.grahamgoode.com och lejde bort jobbet lokalt.
/Klas
30 juli, 2008 kl. 16:52 #64003griml0ck
Deltagarehttp://www.rallispec.com har nog bäst priser när det gäller synkringar till RA o R. Dock får man räkna med o vänta en 1-2 månader innan man får delarna. Men dom nya delarna du får är förstärka då. Jag betala 5k för alla delar till 3:an, 4:an och 5:an (drev, synkring rubb och stubb). Skulle bara byta 4:ans synkring först men 5:ans var dålig oxo visa de sig. Och 3:an måste man byta i samband med 4:an (dom är synkade ihop). Sedan var det kopplingen mellan drevet och synkringen som var dåligt för mig så jag behövde byta allt runt dom dreven. Ska man bara byta synkringar blir det nog mycket billigare.
Att ta ned lådan kostar dock en slant. 8k Tog JRM för allt. Då byte jag koppling o svänghjul i samma veva eftersom jag inte hade nån anning om hur slitna dom var. 30k skulle subaru sverige ha för bara synkringarna så där rekommenderar jag dig inte o handla 😉
5 augusti, 2008 kl. 09:21 #64007Davve
DeltagareStort tack för hjälpen.
Ska testa med olja först.. men det slutar nog med att jag beställa syncringar.
30 januari, 2014 kl. 12:19 #64010important
DeltagareLånar gammal tråd. Jag har (problemet) att när jag växlar ner från 5an eller 6an till 4an så har jag ett ”litet kort men hårt” skrap. Men jag kan pressa bilen till varvstopp på 3an och slänga i 4an och det funkar perfekt, även om man segkör och lägger i fyran från lägre växlel fungerar det skitbra.
Om bilen är kall över natten då kan jag i ca 10 minuter växla ner till 4an och den känns som alla andra växlar. sen kommer det när allt börjar bli varmt.
Är växellådsoljan mycket tjockare kall? Och sen när den blir tunnare kanske problemet börjar.
Vad tror ni om en heavydutyolja tror ni den är lika tjock varm som min vanliga är kall, för som sagt nystartad och kall så är allt perfekt? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.