› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta till 3″ på WRX Sti -03. Måste man mappa?
- Detta ämne har 8 svar, 1,627 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 11 månader sedan av
Digits.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2008 kl. 21:10 #4283
jandreas
DeltagareHar just köpt en 03as Sti som är importerad från Japan. Har haft 3 GT`s tidigare och på dom har jag monterat 3″ hela vägen med ett mycket bra resultat i både ljud och effekt:-) Men nu när jag köpte denna så fick jag höra av en kompis som har en likadan fast en svensksåld 05a att man måste mappa Sti modellen vid byte till 3″ från turbon och bak? Det sitter ett 3″ catback där nu.
Nån som provat eller vet? Kommer den gå fett för att jag bara byter till 3″, måste jag mappa?
Tacksam för svar//Jandreas
26 november, 2008 kl. 21:15 #64527NickeH
DeltagareDen kommer inte gå fetare utan snålare.
Monterar man en knocklink och laddtrycksmätare och kör som folk är det inga problem. Men vissa verkar ha problem med att check engine lampan börjar lysa. Finns väl nån fix för detta, kommer inte ihåg exakt vad den gjorde.
Prova sök lite, jag vet att detta har varit uppe förr.
EDIT: Är bilen mappad för Japan soppa är det ju en annan sak.
Det råkar inte vara en silverfärgad bil med 16.000 mil på mätaren?
27 november, 2008 kl. 08:57 #64525jandreas
DeltagareVarför är det en annan sak om den är mappad för japansoppa? Men då kan jag ju montera 3″ hela vägen då och koppla in lambda och se så den inte går för snålt. Trist att det inte finns nån som kan mappa 4wd här uppe, då hade det ju inte varit nått problem alls…
27 november, 2008 kl. 09:13 #64523Lefty
DeltagareMin gick enormt fett när jag hade bytt, vi körde bredbandslambda för att kolla det. Om det är annat på japanimport kan jag inte svara på.
Check-engine börjar lysa för att den signalerar att man inte har någon katalysator, fick det även fast jag har en race-kisse. Detta löste JRM i samma veva som bilen mappades, var något gränsvärde som ändrades.
27 november, 2008 kl. 10:43 #64528NickeH
DeltagareJag tänkte om bilen var mappad för ett annat oktan-tal än i sverige. Vi kör ju 98 oktan men i japan och enland är det väl lägre som jag fattad det.
tycker det låter konstigt att den skulle gå fetare efter byte av avgassystem men Lefty verkar ju ha provat detta.
Jag utgick från att med 3″ bör laddtrycket öka och i slutändan blir det mer luft i motorn dvs snålare blandning.
Då är det väl bara att åka till JRM då, själv har man 80mil dit och lefty 80+14 mil så du har inget att skylla på 🙂
27 november, 2008 kl. 11:50 #64524Mats
DeltagareDe har MER oktan i Japan. Runt 100-101 oktan. Därför spikar dessa bilar lättare på våran soppa.
Min bil lät som en gruskross innan Per mappade den…
Om man lyssnade i hans lurar förståss. 😉Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson28 november, 2008 kl. 09:21 #64529NickeH
DeltagareDå hade jag alltså noll rätt :-), men då har man lärt sig nåt idag också.
28 november, 2008 kl. 12:45 #64526jandreas
DeltagareTack för alla svar, då verkar det inte bättre än att jag måste mappa då om jag byter till 3 tums…
1 december, 2008 kl. 09:15 #64522Digits
DeltagareVarför är det en annan sak om den är mappad för japansoppa? Men då kan jag ju montera 3″ hela vägen då och koppla in lambda och se så den inte går för snålt. Trist att det inte finns nån som kan mappa 4wd här uppe, då hade det ju inte varit nått problem alls…
Kan ni inte mappa pa vagen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
