SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Startmotorproblem

  • Detta ämne har 9 svar, 1,300 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av HAEN.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4373
    HAEN
    Deltagare

      Har en sti 03,som startmotorn inte fungerar på.

      Den klickar bara när man vrider på nyckel.
      Har bytt startmotor till en som funkar men inte i min bil,har kollat batteri och jord kablar.Även säkringar och dyligt är kollat.

      Sökte här på forumet och fick endel tips,har provat alla dom oxå

      Någon som varit med om samma sak kanske?

      #65031
      .zip
      Deltagare

        Jag har absolut ingen aning hur startmotorn är uppbyggd på en Impreza, har inte varit där och pillat ens.
        Men oftast är det solenoiden som kärvar. Man brukar kunna lösa det genom att lätt knacka på den med ett verktyg.
        Det bästa vore om något kunde sitta och hålla i nyckeln i ”startmotorläge” medans den andra knackar på solenoiden.

        //.zip

        #65026
        HAEN
        Deltagare

          Har ju bytt startmotor till en som funkar i en annan bil.Är inte fel på startmotorn utan måste vara något annat.

          #65032
          Lirkus
          Deltagare

            Saxat från en tråd på garaget med liknande problem 🙂

            När man råkar ut för liknande saker så finns det några saker som man kan göra, knacka på startmotorn med en gummiklubba kan tex hjälpa. En sak som jag tycker att man kan göra är att ha en annan person som hjälper till, sedan plockar man fram multimetern och mäter på två ställen; batteriet och startmotorn.

            En person mäter på batteriet, när den andra vrider nyckeln i startläge, och ser om spänningen sjunker mycket. Om spänningen bara sjunker till tex 11,5-12V fastän startmotorn klickar/inte går så får inte startmotorn spänning på något sätt.

            Nästa ställe att kolla är anslutningen på solenoiden, där kabeln från tändlåset sitter. Gör samma sak som förut, en mäter på solenoidstiftet medan den andra vrider nyckeln i startläge. Kommer det spänning fram till stiftet fastän startmotorn klickar/inte går så sitter felet troligen inuti solenoiden, tex brända/oxiderade kontaktytor. Kommer det inte fram spänning till stiftet eller själva kabelkontakten så får man kolla den kabeln eller tändlåset/säkringsdosa, beroende på var kabeln kommer ifrån.

            Men om spänningen sjunker under 11V eller mer fastän startmotorn bara klickar så kan det bero på två saker. Dels kan batteriet vara dåligt, men då brukar spänningen sjunka väldigt mycket, ner mot 9V eller lägre. Dels kan startmotordrevet fastna och det kan man kolla genom att mäta med en tångamperemeter hur stor ström som går genom batteripluskabeln.

            Startmotorn på en vanlig normalstor bensinmotor brukar kunna dra runt 100-150A vid vanliga sommartemperaturer. Om den drar uppåt 300A så är det något fel och en orsak kan vara att drevet har fastnat mot kuggkransen på svänghjulet, det kan ha blivit kortslutning i en lindning också.
            Enklast är att ta loss startmotorn och testköra den i fria luften och se hur den beter sig, om drevet verkar kärva eller liknande. Att öppna solenoiden och putsa upp kontaktytorna är aldrig fel, det blir bränt ganska lätt eftersom det går hög ström genom dem.

            Jah vet inte om de kan vara nån hjälp, kan ju vara väldans mycket när det gäller elektronik 🙂

            #65024
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Det är ju inte överdrivet komplicerat. 🙂 Den får matning med en fet strumpa rakt från batteriet mer eller mindre, och jordas både i motor/låda – samt med en jordfläta vid en av bultarna.

              Där är det inget som kan gå fel egentligen.

              …men där det kanske strular är styrningen till solenoiden, prova att lägga 12V på den kontakten med en tamp rakt från batteriet, fungerar det så blir det till att plocka fram multimetern..

              Edit – raggartricket är att lägga en mejsel mellan 12V-matning och kontakten på solenoiden. 😀 Men just kontakten sitter lite dumt till på kokarns startmotor, kan bli lite trickigt.

              /J

              #65027
              HAEN
              Deltagare

                Har tjuvkopplat startmotorn med en kabel på solinoiden,drevet åker ut mot kuggkransen men drar inte runt motorn.

                Ska ut å testa lite mer nu.

                #65028
                HAEN
                Deltagare

                  Har nog tittat på allt nu,är samma fel än.
                  Blir nog att lämna in bilen på verkstad.

                  #65025
                  Subarumicke
                  Deltagare

                    Byt batteri

                    #65029
                    HAEN
                    Deltagare

                      Byt batteri

                      Har provat de oxå.

                      #65030
                      HAEN
                      Deltagare

                        Fixat,de va så enkelt som strömkabeln från batteriet till startmotorn.

                        Nu sitter de en helt ny kabel å de funkar kanon.

                        Tack för alla förslag jag har fått.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.