› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › LMM + Varv problem
- Detta ämne har 11 svar, 1,190 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2009 kl. 10:17 #4399
Kronen
DeltagareTjena, Har en GT 00a som jag börjat få problem med.. Specielt med LMM och sakta men säker blir det andra dilemmat värre och värre.
Började med att LMM gick för 6 månader sen, Bytte och den gick som en dröm. Men nu Gick den igen, Köpte ny, körde ca 5 – 10 mil så gick den nya också sönder! Efter 5 – 10 mil! Är det öpnna filtret som är så jävlar kasst eller har någon varit med om något liknande där filtret INTE har varit problemet?
Problem Nr 2: Har kommit smygande från att inte vara så irriterande till att göra en vansinnig. Problemet är att när man tex glider fram till en korsning kopplar ner och ska stanna, så drar varven ner till 0:an och nästan dör, men snabbt återhämtar sig och hoppar upp igen. Men nu har det blivit värre för ibland/oftast dör bilen helt.
Tacksam för svar.
Att nämna: Bilen är EcuTek mappad av JRM, Öppen dump också.
3 maj, 2009 kl. 10:32 #65229.zip
DeltagareÄr det öpnna filtret som är så jävlar kasst
Ja 🙂
Denna fråga/diskution har varit uppe många gånger. Sök på t,ex ”öppet filter” så hittar du allt du behöver veta.
Det är inte filter i sig som jävlas, utan det är all luftfilter olja.//.zip
3 maj, 2009 kl. 11:31 #65228alrik
Deltagarehttp://www.jrm-racing.se/p774/p_frame_framesetpage_swe.php?lastpage=774&id=277&table=PRODUCT
Ett filter som fungerar för många.
/Mikael
3 maj, 2009 kl. 12:34 #65231Lirkus
Deltagarehttp://www.jrm-racing.se/p774/p_frame_framesetpage_swe.php?lastpage=774&id=277&table=PRODUCTEtt filter som fungerar för många./Mikael
Jepp Apexi är ett torrfilter men det fungerade ej för mig 🙂 Men det kanske bara var tid för LMMen å ge upp oxå 🙂 Bara att prova sig fram.
Det där med att den går ner i varv och nästan dör har jag märkt till och från oxå, men än så länge har den inte dött. Men kan ju vara Lambda eller någonting annat som spökar oxå.
28 november, 2010 kl. 21:10 #65237_jensa_
Deltagarehar råkat ut för samma sak just det att tomgången går ner när man trycker ner kopplingen. skillnaden är att min faktiskt har dött ett par gånger. speciellt nu i vintertider när man gasar och bromsar mycket 🙂 undrar oxå vad det beror på
28 november, 2010 kl. 21:16 #65230Turbovin
DeltagareJag har rasat LMM med torrt AEM-filter så det kan lika gärna va vibrationerna som dödar LMM.
28 november, 2010 kl. 21:22 #65238Gilarski
DeltagareProblem #2 påminner om en dump som läcker, vilket då får störst påverkan på låga rpm när mängden luft som motorn suger i sig är som minst och en liten läcka får som störs betydelse för att förvilla LMM. Motorn tjuvnyper i så fall luft från den läckande dumpen istället för att ta luften via LMM.
Värt & kolla i vart fall. :rolleyes:
28 november, 2010 kl. 21:40 #65235Sternborn
DeltagareProblem #2 påminner om en dump som läcker, vilket då får störst påverkan på låga rpm när mängden luft som motorn suger i sig är som minst och en liten läcka får som störs betydelse för att förvilla LMM. Motorn tjuvnyper i så fall luft från den läckande dumpen istället för att ta luften via LMM.
Värt & kolla i vart fall. :rolleyes:
Jag tror oxå att problem 2 är dumprelaterat..
28 november, 2010 kl. 22:32 #65232Mumin
DeltagareHände för mig.. först körde jag med öppet filter 6k mil inga problem.. sen dog den.. bytte till ny sen dog den efter 25 mil.. bytte till ny och tada… gick klockrent hem MEN dagen efter gick bilen som en påse skit.. troligen topplock packningen eller insugspackningen som hade gått.. iaf bytte motor 🙂
29 november, 2010 kl. 10:31 #65236Fricke.w
DeltagareJa som tendency skrev så låter problem nummer 2 som ett läckage någonstans, men men men, är lmm riktigt kass, så kan faktist de bli så med tomgången på grund av lmm också!!
Också säger jag de i gen siom jag sagt för om min teori, de kan mycket väl vara så att de kommer oljedima från vevhus venten, som studsar med luften i mot satt riktnig, när insugs spjälet stängs och bilen ska dumpa den överblivna laddtrycks luften till baks, för har själv pajat åtskiliga lmm och nästan varje gång har jag haft en fin olje film på lmm kroppen, fast jag kört med öppna tor filter, och då kan man ju utesluta att de var filter olja i alla fall 😉 så tänk på de också, gäller vell främst bilar med uppstält laddtryck kanske.
5 december, 2010 kl. 22:48 #65233Mumin
DeltagareJahapp fick fram samma problem som påminner om ditt. Bilen dör vid rödljud eller om man kör motorväg och frikopplar då åker varvräknare ner till 0 och studtas upp igen.. iblan dör den.. Började nu i fredags.. hade först problem att när jag drog på så började de hacka lite så släppte jag.. sen testa igen samma skit.. Stannade bilen öppnade huven kollade om snö i luftfiltret eller liknade men nej.. efter 10min startade igen körde iväg inga problem till idag..
Har du löst ditt? var det läckange dump alt lmm? Kanske lambda? bilen går som en klocka men just när den blir varm så dör den vid tex röd ljus. dock tomgånger är kalas när bilen är kall 🙂
Jag har orginal filter + orginal dump. Jrm mappad dock8 december, 2010 kl. 18:38 #65234Mumin
DeltagareMin verkar funka vet fan inte vad som hände men.. Trodde på tomgångs motorn.. men nu funkar allt.. får se när nästa symptom kommer 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.