Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #446
    Niklas
    Deltagare

      Nu märks det definitivt att ACn är trasig på något sätt. Den kyler inte nått. Killen på verkstan tittade snabbt på den och sa “den snurrar inte ens”, vet inte vad det betyder. Tittade själv sen men som den lekman man är så såg jag att remmen snurrade varjefall. Men kanske inte nån annan vital grej. Vad kan en sån reperation kosta?

      Det är typiskt att grejorna slutar fungera månaden efter att garantin tar slut…

      #37958
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Det sitter en magnetkoppling (det som klickar till när man startar ac:n) på den…slår aldrig den till så snurrar inte kompressorn.
        Kompressorn kan strula, det kan vara läckage på systemet så att kylmedlet släppts ut osv.

        Hände det “bara sådär” eller har kylan försämrats gradvis?

        Ut och kolla ifall den klickar i alla fall…kan vara något enkelt.

        Behöver du delar har jag för mig att Omar skall fimpa sin ac…

        /J

        #37962
        Mange
        Deltagare

          Därför man inte ska ha AC 🙂

          #37957
          syke
          Blockerad

            AC är bara löjligt.

            #37964
            Niklas
            Deltagare

              AC bara fyller ut alla hål i motorrummet så man inte kommer åt nånstans. Är ett töcken av slangar o rör. Bara skit är det… 😀

              Jerry: Jag har inte kollat, får ta en titt ikväll då jag skall ut galenköra bilen: 200-0 * 10 eller nått. Minns inte om den har slutat fungera gradvis eller om den helt plötsligt bara lagt av. Jag har använt den lite då och då men mest för att använda systemet så det inte “rostar ihop”. Förra sommaren använde jag det och då fungerade det. Under vintern tycker jag att det har funkat, har varjefall inte suttit o huttrat i bilen i kall och fuktig luft. Skall kolla om det klickar, detta kan man väl göra utan att motorn är igång? Bara tändningen är vriden? Tänkte det var enklare att lyssna då. Hur gör man om det är läckage? Då blir det en dyr historia på verkstan eller?

              EDIT: Det skall ju enligt verkstan inte vara något som måste underhållas, dvs inget man måste “fylla på”. Läckage kan det ju vara, eller nått annat som inte fungerar. Generatorn o det där…

              #37961
              dlehtihet
              Deltagare

                Äljen,

                Jag har under de två senaste veckorna varit på två olika v(ä)rkstäder med gammelSaaben för att försöka väcka dess AC ifrån de döda igen och har snappat upp lite om detta. Som grabbarna grus säger ovan så ska du kolla magnetventilen först. Har du en läcka i systemet så borde den ju vara ganska liten så om du hade kyla i vintras så låter det i mina öron inte som om gasen skulle tömmas så pass snabbt. En “normal” felkälla kan ju också vara generatorn. Har du ingen gas i systemet så hoppar inte generatorn igång heller (för att inte paja sig själv). Är det bara generatorn som knasat så kan du få tag på renoverade för hyffsat pris (eller ialla fall så hyffsat som det blir i AC/kartellbranchen). Det jag skulle göra om jag vore dig är att åka till någon bra firma och be dem göra en diagnos alt. trycktesta systemet. På S(n)aaben finns en liten glaslucka där man kan se hur mycket gas som finns kvar i systemet, men jag vet inte om det finns motsvarande på subban. Men om t.ex kondensorn fått sig en snyting av någonting så tror jag det blir ganska saftigt dyrt.

                Orginaldelar är enormt dyra (en sketen lite slang till saaben skulle kosta 900 spänn) så kolla efter en verkstad som kör t.ex märket Waeco eller liknande (= piratgrejer som funkar minst lika bra men mycket billigare).

                En dag som idag (30 grader) vill man ju absolut ha kyla i bilen 🙂

                M v h

                Danne

                #37965
                Niklas
                Deltagare

                  Ok, skall kolla magnetventilen då. Om jag inte hör den klicka, vad gör jag då? Om jag hör den klicka antar jag att det är dax att ringa verkstan och be dem göra en undersökning av systemet.

                  Kan inte svära på att jag hade kyla i vintras, men jag minns att jag fick det ganska fort varmt i bilen varjefall.

                  #37963
                  paukan
                  Deltagare

                    jobber i kjølebransjen. fixer en del A/C for kompiser på fritiden. det høres ut som om du har for lite kjølevæske på anlegget. kompressor vil aldri starte hvis det er for lite trykk.(lavtrykksbryter på sugesiden,det tykke røret) dette er for å beskytte kompressoren mot å gå i vakuum. det er lite du kan gjøre med vanlig vektøy.det er veldig få privatpresoner som har nødvendig verktøy for en sånn jobb. et seriøst kjølfirma kan finne ut av det. kaskje du har en kompis som jobber med kjøling? enkelte bilverksteder kan også hjelpe deg.

                    #37966
                    Niklas
                    Deltagare

                      Äntligen har jag haft med mig tjejen då jag kört Subarun och hon gick loss på knappen till ACn samtidigt som jag stod med örat vid generatorn till ACn. Hörde ingenting. Vi testade både när motorn var igång och när tändningen var till. Hörde inte ett ljud. Är det vid generatorn man skall lyssna eller är det nån annanstans?

                      /A – som vill ha AC till Skåneturen nästa vecka!

                      #37959
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Prova med motorn igång, på med fläkten, och in med ac-knappen.
                        Det kan ta en liten stund ibland (30 sekunder) – men när ac:n startar slår magnetkopplingen på remskivan till med ett über-distinkt “klick”.

                        Går inte att missa.

                        Klickar den aldrig till så tar du den till verkstaden som får kika på det. 😉

                        /J

                        #37967
                        Niklas
                        Deltagare

                          Ok, tvivlar på att jag hinner få det lagat till på måndag då vi åker. Men kan ju ändå felsöka.

                          Vad kostar en ny magnetventil om det är den det är fel på?

                          Man borde väl kunna göra testet ovan själv om det tar ca 30 sekunder från att AC-knappen trycks in tills dess att “klicket” skall höras?

                          #37968
                          Niklas
                          Deltagare

                            Provade igen, denna gången själv. Motorn igång, fläkten på full effekt, trycker in AC-knappen och springer fram till generatorn. Lyssnar i 30-60s men hör inget klickande ljud. Det skulle vara om det hördes de första 5 sekunderna då jag tog mig från kupén till motorn som jag skulle ha missat det men tvivlar. Verkar som om det är magnetventilen som är dum…

                            #37960
                            OzO
                            Deltagare

                              Tror inte du behöver dra på full fläkt utan sätt den på 1 och sitt lugnt kvar i bilen och tryck på ACn och lyssna. Det är ett väldigt distinkt klick som sagt… 🙂

                              ________________________________________
                              http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                              ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                              “Id be unstoppable… if I could just get started!”

                              #37969
                              Niklas
                              Deltagare

                                Skall man höra klicket inifrån bilen? Trodde det var framme vid generatorn det skulle låta.

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.