› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Type R låda med GT bakaxel utväxling?
- Detta ämne har 10 svar, 1,475 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 9 månader sedan av
dj_pelle.
-
FörfattareInlägg
-
2 september, 2009 kl. 08:43 #4508
Andersson
DeltagareEn kompis har satt i en Type R 5vxl låda i sin GT -99.
Detta passade inte med utväxlingen i bakaxlen.
Någon som vet vad han behöver byta för att få det att funka ihop?MVH C Andersson / Mr Konjak
”Fungerar det inte med våld tar du i för lite!”
Impreza STi -082 september, 2009 kl. 09:28 #65845Markus
DeltagareExakt vilken låda är det? http://spda-online.ca/modules/tinycontent/rewrite/tc_28.html
Förmodligen måste han ha en ny bakdiff komplett med axlar och hubbar.
2 september, 2009 kl. 15:22 #65841STIred
DeltagareDet är helt fel slutväxel på framdiffen(och på bakdiffen med för den delen) i gamla sti lådorna jämfört med vad som sitter på GT. Han behöver antingen byta bakdiff så att han får samma slutväxel bakåt som sti lådan har och köra med stilådan som den är, eller ta isär stilådan och flytta över dreven från utgående axel i STI lådan till utgående axel i GT lådan. Då behåller han piniongen och kronhjulet i GT lådan så blir det rätt. Antagligen kommer han även behöva flytta gafflar+ stängerna dessa sitter på då placeringen på gafflarna kan eventuellt skilja sig lite, men det där sista är jag inte 100% på om det behövs. Men det lär han märka.
Slutväxel i gammel sti är antingen 4.11 eller 4.44 beroende på vilken modell det är. Gtn har 3.9 i slutväxel(dock är utväxling just på bakdiffen 3.54).
/r
3 september, 2009 kl. 11:42 #65843Andersson
DeltagareTack för tipsen utväxl. är 4.44 i lådan
MVH C Andersson / Mr Konjak
”Fungerar det inte med våld tar du i för lite!”
Impreza STi -083 september, 2009 kl. 13:13 #65840Kvarnis
DeltagareTack för tipsen utväxl. är 4.44 i lådanMVH C Andersson / Mr Konjak”Fungerar det inte med våld tar du i för lite!”Impreza STi -08
Kolla med Grade A, dom har säkert en R160 4.44 diff, dock så är den andra drivaxlar på äldre bilar, men det där vet dom.
3 september, 2009 kl. 18:47 #65848ThonyCM
DeltagareDet är min bil som bekymret gäller så jag undrar vem/vad Grade A är!?
Vill helst behälla utväxlingen som är i sti-lådan nu!3 september, 2009 kl. 19:01 #65844challe
Deltagare…så jag undrar vem/vad Grade A är!?
3 september, 2009 kl. 19:04 #65842STIred
DeltagareDet är min bil som bekymret gäller så jag undrar vem/vad Grade A är!?Vill helst behälla utväxlingen som är i sti-lådan nu!
Grade A är en skrot i england typ. Utväxlingen i lådan behåller du oavsett så länge du kör med STI dreven. Om du menar att du vill behålla slutväxeln från STI lådan då måste du byta bakdiff som sagt. Med 4.44 i slutväxel blir det en plåga åka motorväg, du kommer varva ur femman innan 200km/h typ. Dock blir det ballt på bana. Kör du GTns slutväxel på 3.9 och stoppar dit STI dreven då blir det trevligare(tycker jag iaf). Blir iofs lite mera jobb med.
/r
4 september, 2009 kl. 15:07 #65847Gilarski
DeltagareHittat på http://www.gradea-subaru.co.uk/first.html
STI 7 & 8 6 speed gearbox conversions for classic’s
Includes gearbox, propshaft, gearlinkage, rear diff and shafts to suit. £2300 + VATKanske för sent nu dock 🙁
6 september, 2009 kl. 09:13 #65849ThonyCM
DeltagareValet är enkelt då! Kör med bilen gör jag bara för skoj så det blir 4.44 🙂
Tackar för all info jag fått!
3 oktober, 2009 kl. 09:31 #65846dj_pelle
DeltagareDet är min bil som bekymret gäller så jag undrar vem/vad Grade A är!?Vill helst behälla utväxlingen som är i sti-lådan nu!
Grade A är en skrot i england typ. Utväxlingen i lådan behåller du oavsett så länge du kör med STI dreven. Om du menar att du vill behålla slutväxeln från STI lådan då måste du byta bakdiff som sagt. Med 4.44 i slutväxel blir det en plåga åka motorväg, du kommer varva ur femman innan 200km/h typ. Dock blir det ballt på bana. Kör du GTns slutväxel på 3.9 och stoppar dit STI dreven då blir det trevligare(tycker jag iaf). Blir iofs lite mera jobb med. /r
Tja, tack för alla bra tips. Vi har lådan inne hos en kille nu som bygger/mekar rallybilar och han säger att det inte går att ta slutvxl ur gt lådan o stoppa i sti lådan för dem har olika dropgear så det skulle bli fel iaf.. dropgearen i sti-lådan är 1.0 så det behövs en bakdiff med samma utväxling som i lådan (4.44) och gt kör med 3.90 i lådan 0 3.54 i bakdiffen och dropgearen i dom båda är olika så då skulle man få ta mellandiffen ifrån gt åxå och då kan det ju kvitta… eller har jag fel? rätta mig gärna..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.