SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Type R låda med GT bakaxel utväxling?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4508
    Andersson
    Deltagare

      En kompis har satt i en Type R 5vxl låda i sin GT -99.
      Detta passade inte med utväxlingen i bakaxlen.
      Någon som vet vad han behöver byta för att få det att funka ihop?

      MVH C Andersson / Mr Konjak

      ”Fungerar det inte med våld tar du i för lite!”
      Impreza STi -08

      #65845
      Markus
      Deltagare

        Exakt vilken låda är det? http://spda-online.ca/modules/tinycontent/rewrite/tc_28.html

        Förmodligen måste han ha en ny bakdiff komplett med axlar och hubbar.

        #65841
        STIred
        Deltagare

          Det är helt fel slutväxel på framdiffen(och på bakdiffen med för den delen) i gamla sti lådorna jämfört med vad som sitter på GT. Han behöver antingen byta bakdiff så att han får samma slutväxel bakåt som sti lådan har och köra med stilådan som den är, eller ta isär stilådan och flytta över dreven från utgående axel i STI lådan till utgående axel i GT lådan. Då behåller han piniongen och kronhjulet i GT lådan så blir det rätt. Antagligen kommer han även behöva flytta gafflar+ stängerna dessa sitter på då placeringen på gafflarna kan eventuellt skilja sig lite, men det där sista är jag inte 100% på om det behövs. Men det lär han märka.

          Slutväxel i gammel sti är antingen 4.11 eller 4.44 beroende på vilken modell det är. Gtn har 3.9 i slutväxel(dock är utväxling just på bakdiffen 3.54).

          /r

          #65843
          Andersson
          Deltagare

            Tack för tipsen utväxl. är 4.44 i lådan

            MVH C Andersson / Mr Konjak

            ”Fungerar det inte med våld tar du i för lite!”
            Impreza STi -08

            #65840
            Kvarnis
            Deltagare

              Tack för tipsen utväxl. är 4.44 i lådanMVH C Andersson / Mr Konjak”Fungerar det inte med våld tar du i för lite!”Impreza STi -08

              Kolla med Grade A, dom har säkert en R160 4.44 diff, dock så är den andra drivaxlar på äldre bilar, men det där vet dom.

              #65848
              ThonyCM
              Deltagare

                Det är min bil som bekymret gäller så jag undrar vem/vad Grade A är!?
                Vill helst behälla utväxlingen som är i sti-lådan nu!

                #65844
                challe
                Deltagare

                  …så jag undrar vem/vad Grade A är!?

                  http://www.gradea-subaru.co.uk/

                  #65842
                  STIred
                  Deltagare

                    Det är min bil som bekymret gäller så jag undrar vem/vad Grade A är!?Vill helst behälla utväxlingen som är i sti-lådan nu!

                    Grade A är en skrot i england typ. Utväxlingen i lådan behåller du oavsett så länge du kör med STI dreven. Om du menar att du vill behålla slutväxeln från STI lådan då måste du byta bakdiff som sagt. Med 4.44 i slutväxel blir det en plåga åka motorväg, du kommer varva ur femman innan 200km/h typ. Dock blir det ballt på bana. Kör du GTns slutväxel på 3.9 och stoppar dit STI dreven då blir det trevligare(tycker jag iaf). Blir iofs lite mera jobb med.

                    /r

                    #65847
                    Gilarski
                    Deltagare

                      Hittat på http://www.gradea-subaru.co.uk/first.html

                      STI 7 & 8 6 speed gearbox conversions for classic’s
                      Includes gearbox, propshaft, gearlinkage, rear diff and shafts to suit. £2300 + VAT

                      Kanske för sent nu dock 🙁

                      #65849
                      ThonyCM
                      Deltagare

                        Valet är enkelt då! Kör med bilen gör jag bara för skoj så det blir 4.44 🙂

                        Tackar för all info jag fått!

                        #65846
                        dj_pelle
                        Deltagare

                          Det är min bil som bekymret gäller så jag undrar vem/vad Grade A är!?Vill helst behälla utväxlingen som är i sti-lådan nu!

                          Grade A är en skrot i england typ. Utväxlingen i lådan behåller du oavsett så länge du kör med STI dreven. Om du menar att du vill behålla slutväxeln från STI lådan då måste du byta bakdiff som sagt. Med 4.44 i slutväxel blir det en plåga åka motorväg, du kommer varva ur femman innan 200km/h typ. Dock blir det ballt på bana. Kör du GTns slutväxel på 3.9 och stoppar dit STI dreven då blir det trevligare(tycker jag iaf). Blir iofs lite mera jobb med. /r

                          Tja, tack för alla bra tips. Vi har lådan inne hos en kille nu som bygger/mekar rallybilar och han säger att det inte går att ta slutvxl ur gt lådan o stoppa i sti lådan för dem har olika dropgear så det skulle bli fel iaf.. dropgearen i sti-lådan är 1.0 så det behövs en bakdiff med samma utväxling som i lådan (4.44) och gt kör med 3.90 i lådan 0 3.54 i bakdiffen och dropgearen i dom båda är olika så då skulle man få ta mellandiffen ifrån gt åxå och då kan det ju kvitta… eller har jag fel? rätta mig gärna..

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.