- Detta ämne har 9 svar, 1,225 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 6 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2002 kl. 15:17 #4672christopherDeltagare
fraSSeMin bil uppträder väldigt neutralt vid flytgas i kurvor och sätter sig fint med
en liten tendens till bakvagnssläpp vid utgång och gaspådrag ur kurva.Jag har även ALK som förändrar castervinkeln några grader och följande hjulinställning.
Fram per hjul
Camber – 1 grad
Toe in 2-3 minuter (Max 0,5 mm)Bak per hjul
Camber – 0,5 grad (20-30 minuter)
Toe in 4-6 minuter (Max 1 mm)Fullkommligt högfartsstabil
-Men om en kurva med ankorräcke dyker upp kan man då inte glida ut och mosa skärmen????:):):);)5 september, 2002 kl. 12:24 #66930PractosDeltagaremåste väl vara “rolig”, roligare och “fetaste bredställen” 😀
6 september, 2002 kl. 07:24 #66931PractosDeltagareifall jag tolkar det rätt:
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/ssi169/MUSS143da_copy.jpg19 november, 2003 kl. 19:43 #66932ADDE.HDeltagareUndrar vad det är för skillnad på 22mm diameter och 24mm diameter på bakre
krängningshämaren?
sen så hur ska man justera den?står att man kan välja mellan 18-24mm någon
som kan hjälpa mig att bena ut detta?!Hur blir bilen vid 18mm rep 24mm?/ADDE
19 november, 2003 kl. 19:43 #66933ADDE.HDeltagare>Glöm 24 mm!
>
>Först med fullbur och förstärkta infästningar kan du tillgodogöra dig
>den hårdheten.
>22 mm är max vad du sätter dit utan att byta infästningskonsolerna mot
>rambalkarna.
>Själv kör jag med 22 mm och mediumläge i bak och 22 mm fram +
>kraftigare stag och bussningar.
>
>Min bil uppträder väldigt neutralt vid flytgas i kurvor och sätter sig
>fint med
>en liten tendens till bakvagnssläpp vid utgång och gaspådrag ur kurva.
>
>Jag har även ALK som förändrar castervinkeln några grader och följande
>hjulinställning.
>
>Fram per hjul
>Camber – 1 grad
>Toe in 2-3 minuter (Max 0,5 mm)
>
>Bak per hjul
>Camber – 0,5 grad (20-30 minuter)
>Toe in 4-6 minuter (Max 1 mm)
>
>Fullkommligt högfartsstabil 😉
Det finns tre justeringshål på kräningshämaren hur blir bilen om man
sätter det längs ut rep längst in?Tacksam för svar!
/Adde19 november, 2003 kl. 19:43 #66934ADDE.HDeltagare>
>>Det finns tre justeringshål på kräningshämaren hur blir bilen om man
>>sätter det längs ut rep längst in?Tacksam för svar!
>>/Adde
>
>Som practos skrev fast såhär vid 22mm:
>Hålet längst fram mot fronten av bilen är mjukaste inställning och ger
>då ändå eftersom orginal är 20mm, en liten ökning av överstyrning
>förutsatt att du kör orginal krängare fram. Vid varje steg bakåt ökar
>överstyrningen och baken viftar gladare. Betänk dock att med
>kraftigare gods och hårdare sättning kommer “greppgränsen” plötsligare
>och mindre linjärt, det har jag lärt mig den hårda vägen.
>
>Lycka till och ha det så roligt. Vore kul att höra dina erfarenheter
>senare.
Ok!om jag förstått det rätt så är det att så hålet längst ut på krägningshämaren=mjuk och hålet längs in=baken vifta mer.Har jag fatta rätt?
/Adde19 november, 2003 kl. 19:43 #66935ADDE.HDeltagareMan tackar alla för hjälpen!!
Mvh Adde10 juni, 2004 kl. 18:40 #66927ExOrdisDeltagareGlöm 24 mm!
Först med fullbur och förstärkta infästningar kan du tillgodogöra dig den hårdheten.
22 mm är max vad du sätter dit utan att byta infästningskonsolerna mot rambalkarna.
Själv kör jag med 22 mm och mediumläge i bak och 22 mm fram + kraftigare stag och bussningar.Min bil uppträder väldigt neutralt vid flytgas i kurvor och sätter sig fint med
en liten tendens till bakvagnssläpp vid utgång och gaspådrag ur kurva.Jag har även ALK som förändrar castervinkeln några grader och följande hjulinställning.
Fram per hjul
Camber – 1 grad
Toe in 2-3 minuter (Max 0,5 mm)Bak per hjul
Camber – 0,5 grad (20-30 minuter)
Toe in 4-6 minuter (Max 1 mm)Fullkommligt högfartsstabil 😉
10 juni, 2004 kl. 18:40 #66928ExOrdisDeltagare>Fullkommligt högfartsstabil
>-Men om en kurva med ankorräcke dyker upp kan man då inte glida ut och
>mosa skärmen????:):):);)Jo, det kan väl hända men låt mig i alla fall försöka mig på en korrekt bortförklaring. 😉
* Ymnigt Regn
* Kraftigt felaktiga hjulvinklar (Tackar Täby kommun för det…)
* Slitna däck* För hög fart i förhållande till förutsättningarna
* Fel spårval i förhållande till förutsättningarna
* Klant bakom rattenDock är det hela sidan och inte bara skärmen…
Jaja fixat i slutet av månaden.10 juni, 2004 kl. 18:40 #66929ExOrdisDeltagare>Det finns tre justeringshål på kräningshämaren hur blir bilen om man
>sätter det längs ut rep längst in?Tacksam för svar!
>/AddeSom practos skrev fast såhär vid 22mm:
Hålet längst fram mot fronten av bilen är mjukaste inställning och ger då ändå eftersom orginal är 20mm, en liten ökning av överstyrning förutsatt att du kör orginal krängare fram. Vid varje steg bakåt ökar överstyrningen och baken viftar gladare. Betänk dock att med kraftigare gods och hårdare sättning kommer “greppgränsen” plötsligare och mindre linjärt, det har jag lärt mig den hårda vägen.Lycka till och ha det så roligt. Vore kul att höra dina erfarenheter senare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.