Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4672
    christopher
    Deltagare

      fraSSeMin bil uppträder väldigt neutralt vid flytgas i kurvor och sätter sig fint med
      en liten tendens till bakvagnssläpp vid utgång och gaspådrag ur kurva.

      Jag har även ALK som förändrar castervinkeln några grader och följande hjulinställning.

      Fram per hjul
      Camber – 1 grad
      Toe in 2-3 minuter (Max 0,5 mm)

      Bak per hjul
      Camber – 0,5 grad (20-30 minuter)
      Toe in 4-6 minuter (Max 1 mm)

      Fullkommligt högfartsstabil
      -Men om en kurva med ankorräcke dyker upp kan man då inte glida ut och mosa skärmen????:):):);)

      #66930
      Practos
      Deltagare

        måste väl vara “rolig”, roligare och “fetaste bredställen” 😀

        #66931
        Practos
        Deltagare
          #66932
          ADDE.H
          Deltagare

            Undrar vad det är för skillnad på 22mm diameter och 24mm diameter på bakre
            krängningshämaren?
            sen så hur ska man justera den?står att man kan välja mellan 18-24mm någon
            som kan hjälpa mig att bena ut detta?!Hur blir bilen vid 18mm rep 24mm?

            /ADDE

            #66933
            ADDE.H
            Deltagare

              >Glöm 24 mm!
              >
              >Först med fullbur och förstärkta infästningar kan du tillgodogöra dig
              >den hårdheten.
              >22 mm är max vad du sätter dit utan att byta infästningskonsolerna mot
              >rambalkarna.
              >Själv kör jag med 22 mm och mediumläge i bak och 22 mm fram +
              >kraftigare stag och bussningar.
              >
              >Min bil uppträder väldigt neutralt vid flytgas i kurvor och sätter sig
              >fint med
              >en liten tendens till bakvagnssläpp vid utgång och gaspådrag ur kurva.
              >
              >Jag har även ALK som förändrar castervinkeln några grader och följande
              >hjulinställning.
              >
              >Fram per hjul
              >Camber – 1 grad
              >Toe in 2-3 minuter (Max 0,5 mm)
              >
              >Bak per hjul
              >Camber – 0,5 grad (20-30 minuter)
              >Toe in 4-6 minuter (Max 1 mm)
              >
              >Fullkommligt högfartsstabil 😉
              Det finns tre justeringshål på kräningshämaren hur blir bilen om man
              sätter det längs ut rep längst in?Tacksam för svar!
              /Adde

              #66934
              ADDE.H
              Deltagare

                >
                >>Det finns tre justeringshål på kräningshämaren hur blir bilen om man
                >>sätter det längs ut rep längst in?Tacksam för svar!
                >>/Adde
                >
                >Som practos skrev fast såhär vid 22mm:
                >Hålet längst fram mot fronten av bilen är mjukaste inställning och ger
                >då ändå eftersom orginal är 20mm, en liten ökning av överstyrning
                >förutsatt att du kör orginal krängare fram. Vid varje steg bakåt ökar
                >överstyrningen och baken viftar gladare. Betänk dock att med
                >kraftigare gods och hårdare sättning kommer “greppgränsen” plötsligare
                >och mindre linjärt, det har jag lärt mig den hårda vägen.
                >
                >Lycka till och ha det så roligt. Vore kul att höra dina erfarenheter
                >senare.
                Ok!om jag förstått det rätt så är det att så hålet längst ut på krägningshämaren=mjuk och hålet längs in=baken vifta mer.Har jag fatta rätt?
                /Adde

                #66935
                ADDE.H
                Deltagare

                  Man tackar alla för hjälpen!!
                  Mvh Adde

                  #66927
                  ExOrdis
                  Deltagare

                    Glöm 24 mm!

                    Först med fullbur och förstärkta infästningar kan du tillgodogöra dig den hårdheten.
                    22 mm är max vad du sätter dit utan att byta infästningskonsolerna mot rambalkarna.
                    Själv kör jag med 22 mm och mediumläge i bak och 22 mm fram + kraftigare stag och bussningar.

                    Min bil uppträder väldigt neutralt vid flytgas i kurvor och sätter sig fint med
                    en liten tendens till bakvagnssläpp vid utgång och gaspådrag ur kurva.

                    Jag har även ALK som förändrar castervinkeln några grader och följande hjulinställning.

                    Fram per hjul
                    Camber – 1 grad
                    Toe in 2-3 minuter (Max 0,5 mm)

                    Bak per hjul
                    Camber – 0,5 grad (20-30 minuter)
                    Toe in 4-6 minuter (Max 1 mm)

                    Fullkommligt högfartsstabil 😉

                    #66928
                    ExOrdis
                    Deltagare

                      >Fullkommligt högfartsstabil
                      >-Men om en kurva med ankorräcke dyker upp kan man då inte glida ut och
                      >mosa skärmen????:):):);)

                      Jo, det kan väl hända men låt mig i alla fall försöka mig på en korrekt bortförklaring. 😉

                      * Ymnigt Regn
                      * Kraftigt felaktiga hjulvinklar (Tackar Täby kommun för det…)
                      * Slitna däck

                      * För hög fart i förhållande till förutsättningarna
                      * Fel spårval i förhållande till förutsättningarna
                      * Klant bakom ratten

                      Dock är det hela sidan och inte bara skärmen…
                      Jaja fixat i slutet av månaden.

                      #66929
                      ExOrdis
                      Deltagare

                        >Det finns tre justeringshål på kräningshämaren hur blir bilen om man
                        >sätter det längs ut rep längst in?Tacksam för svar!
                        >/Adde

                        Som practos skrev fast såhär vid 22mm:
                        Hålet längst fram mot fronten av bilen är mjukaste inställning och ger då ändå eftersom orginal är 20mm, en liten ökning av överstyrning förutsatt att du kör orginal krängare fram. Vid varje steg bakåt ökar överstyrningen och baken viftar gladare. Betänk dock att med kraftigare gods och hårdare sättning kommer “greppgränsen” plötsligare och mindre linjärt, det har jag lärt mig den hårda vägen.

                        Lycka till och ha det så roligt. Vore kul att höra dina erfarenheter senare.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.