› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Understyr
- Detta ämne har 21 svar, 2,231 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2003 kl. 08:28 #4703
vibbe555
DeltagareJag tycker min bil understyr lite för mycket det är svårt att få den att drifta neutralt på 2 och 3 vid fullt påslag trycks bilen framåt för mycket enligt mej, svårt att få runt bilen helt enkelt, jag kör med standardinställningar.
Törs man gå på Prodrive inställningarna eller finns det någon som har en bra medelväg, har laborerat en del med däckstryck uta det resultat jag vill ha. är dessutom van att åka bakhjulsdrivet kanske har men ifrån det?
/M30 september, 2003 kl. 08:41 #67192SecretAgentMan
DeltagareAWD med 50/50-split kommer alltid att understyra på torr asfalt om man kör bilen ”bakhjulsdrivet”, under gaspådrag kommer den att vilja understyra.
Man får jobba mer med viktförskjutning (pendel, gassläpp, vänsterbroms etc) för att få mer bett på framhjulen.
Det är ingen naturlig driftbil (förutom på halt underlag, DÅ är det en helt annan sak).
/J
6 oktober, 2003 kl. 11:53 #67201jraberg
Deltagareupplevde samma sak som du att den understyrde väldigt mkt och nästan obehagligt(med standard). funkade inte med att släppa upp(minska) gasen heller. sen ändrade jag(jerry) till max camber fram och lite toe in samt toe in bak med har jag för mig och det gjorde susen. Nu kan jag om jag vill släppa upp gasen(och sen stå på igen med ställ) och ”pendla” tyngdpunkten precis som jag vill 😛 så mitt Heta tips är att se över hjulinställningarna.
annars kommer du få en tråkig vinter 😀 sen kan man labba lite med däcktryck som gör en del(lite) skillnad, men är lite tråkigare.Lycka Till!
Mvh
JohanR6 oktober, 2003 kl. 12:08 #67211vibbe555
Deltagare>upplevde samma sak som du att den understyrde väldigt mkt och
>nästan obehagligt(med standard). funkade inte med att släppa
>upp(minska) gasen heller. sen ändrade jag(jerry) till max
>camber fram och lite toe in samt toe in bak med har jag för
>mig och det gjorde susen. Nu kan jag om jag vill släppa upp
>gasen(och sen stå på igen med ställ) och ”pendla” tyngdpunkten
>precis som jag vill 😛 så mitt Heta tips är att se över
>hjulinställningarna.
> annars kommer du få en tråkig vinter 😀 sen kan man labba
>lite med däcktryck som gör en del(lite) skillnad, men är lite
>tråkigare.
>
>Lycka Till!
>Mvh
>JohanRHar du siffror på din hjulinställning?:P
MVH
M6 oktober, 2003 kl. 12:28 #67193SecretAgentMan
DeltagareSå mycket camber det går att få till fram….1 mm toe-in fram och bak (1mm tillsammans på båda sidor s.a.s)…hur mycket det blir i mm avgör fälgstorleken – men det kan herrar justerare hjälpa till med.
🙂
/J
6 oktober, 2003 kl. 13:35 #67204griml0ck
DeltagareHar aldrig haft problem med understyrning, inte till sån grad att jag skyllt på bilen iaf 😉 Tror mer det handlar om föraren än bilen :*
6 oktober, 2003 kl. 14:41 #67202jraberg
Deltagareinte helt omöjligt.
men jag spenderade mkt tid och soppa i tre år på att försöka få till ett ställ _när den väl börjat ploga_ med fronten och det var lögn i h’te.
nu funkar det att göra som alla säger att man ska göra (!) Har aldrig provat ngn annan impreza men de verkstäder jag snackade med sa att orginal inställningarna suger samt att de kan behöva justeras minst en gång per år, jag hade _aldrig_ gjort det(my-99) och tror mina inställningar var ganska sneda (en och annan trottoarkant) då det blev en helt annan bil. Beror givetvis mkt åxå på Öhlinsarna jag fick monterade samtidigt.. }(Men..Jag ser fram emot vintern, med breda ställ..och svettig panna..
😀8 oktober, 2003 kl. 15:01 #67209Digits
DeltagareJag hade samma problem i en rondell igar… skulle vanda helt om i rondellen och korde nastan ut efter 3/4 varv for att bilen inte ville svanga mera… Varsta understyrningen jag kannt hittils (MY03 WRX). Precis som nagon tidigare i traden sa hjalpte det inte att slappa gasen for att fa ut baken, utan den fortsatte fint rakt ut mot kanten anda. Inte ens broms hjalpte (hjalper ju alltid pa Colin McRae 3 ;))
Normalt brukar jag i svangar lixom ’knycka till lite extra’ for att fa den att drifta atminstone lite granna, men det kanns som om det ar fel satt att gora…
vad ska jag gora for att drifta med bilen? alltsa fa till sladd lite kontrollerat utan att anvanda handbromsen? 🙂
Som nu kanns det nastan som om Celican hade battre och roligare styregenskaper, fast jag kanske korde den pa annorlunda satt. Tror att det gar fortare i Subarun an man tror, fast det ar fortfarande jakligt trist nar den borjar ploga..
Skulle nog kopt en Type-R (Imprezan, alltsa) istallet om jag hade fatt bestamma idag *suck* 🙁
Edit:
Enda gangerna den driftat ut roligt med bakandan var nar jag hade bilen full med folk och bakluckan full med packning.. da kunde man fa den att styra ut lite med baken nar man kom ut ner pa avtagsvagar eller bara skarpa svangar pa motorvags-av/pafarter (typ kanske 60-70km/h)… Driftar den inte for att jag kor for langsamt?En annan gang jag fick den att drifta roligt var pa en motorvagsavfart, fast da var hastigheten atminstone 90mph..
Iofs ska man val kanske inte onska sig for mycket overstyrning, da gar det val at pipan nagon dag nar man inte ar beredd, men lite vore allt roligt…
8 oktober, 2003 kl. 15:17 #67194SecretAgentMan
DeltagareAkta er för att provocera Imprezan i höga farter om ni är någonstans där ni kan orsaka andra skada, eller få ett väldigt snabbt stopp i ett betongfundament… 😉
Den är giftig när det väl händer, så man bör träna försiktigt på det…
Men för att råda bot på den värsta ”plogningen” finns det varianter (som redan tagits upp).
* Kör på BRA däck – finns det inget grepp i gummit spelar det ingen roll vad man gör.
* Lite aggressiva hjulvinklar (”Prodrivevinklarna” fungerar bra – max camber fram, 1mm toe-in fram och bak).
* Styva upp fjädringen och sätta lite framåtlut på bilen.
* Tuffare krängningshämmare bak (farliga grejer återigen, den blir lömsk).
Viktförskjutning är vad det handlar om då varken effekt eller drivlina räcker till för att gasa ut baken på torrt underlag.
Men Imprezan är inte en driftingbil – det är en långsamt in / fort ut-bil, och för den som vågar – svinfort in med gassläpp, vänsterbroms och lätt uppställ / svinfor ut…men det kräver sin man.
/J
8 oktober, 2003 kl. 16:21 #67205griml0ck
DeltagareSka man träna på rondell och kurvtagning skulle jag rekommendera att bygga upp en rondell/kurva med koner på en ofarlig plats (t.ex. ett flygfält) och prova ratta igenom den så fort ni kan. Att öva på trafikerade gator är inte alltid det smartaste 😉
10 oktober, 2003 kl. 18:34 #67212Lindström
DeltagareGer inte dessa aggressiva hjulinställningar lite omotiverat mycket snedslitage på däcken? Inte för att jag e snål men…
10 oktober, 2003 kl. 18:57 #67195SecretAgentMan
DeltagareTumregel #1:
Man får aldrig någonting gratis här i livet.
😀
/J
10 oktober, 2003 kl. 19:48 #67198Blocken
Deltagare>Har aldrig haft problem med understyrning, inte till sån grad
>att jag skyllt på bilen iaf 😉 Tror mer det handlar om föraren
>än bilen :****
Aldrig haft problem med understyrning? Vad är det här då? http://www.student.hig.se/~kp01jvm/impreza/images/usr_tierp001.jpg
😉/Mr Black
11 oktober, 2003 kl. 14:12 #67199Blocken
Deltagare>som jag sa: inte till grad att jag skyllt på bilen, vet sen
>ordis gav mig lite visdoms ord sist vi körde konbana man kan
>bara ändra tekniken så går det att ta samma kurva utan
>understyrning fast man kör fortare 😛***
Typ såhär? 😉
http://jerry.impreza.nu/data/temp/wicksell_understyr.JPG
😉
/AB
11 oktober, 2003 kl. 19:46 #67207griml0ck
Deltagaretyp :*
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.